رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران: چین مقصد 30 درصد صادرات غیر نفتی ایران است

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز 30 درصد صادرات غیرنفتی ایران به مقصد چین است، به گونه‌ای که شریک اول صادراتی ما محسوب می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجیدرضا حریری امروز در همایش کاربردی تجارت ایران و چین به نگرش بازرگانان ایرانی در راستای صادرات به چین اشاره کرد و گفت: در سال 2007 زمانی که خواستیم سمیناری با عنوان چالش‌های صادرات به چین برگزار کنیم، برخی برایشان این نکته که بتوانیم به چین صادرات داشته باشیم، غیرمحتمل بود، اما امروز 30 درصد صادرات غیرنفتی ما به چین است و به گونه‌ای شریک اول صادراتی ما محسوب می‌شود.
وی افزود: تمام اینها در شرایطی است که دنیا می‌خواست ما را به واسطه تحریم‌ها تحت فشار قرار دهد، اما با تمام مشکلات، صادرات غیرنفتی ما به چین افزایش یافت.
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در سال 2010 که قرار بود در اکسپوی شانگهای حضور داشته باشیم به دنبال چند تاجر ایرانی بودیم تا قالی و فرش‌های ایرانی را در آن نمایشگاه به نمایش بگذارند، در حالی که یک میلیون دلار باید برای فضای نمایشگاهی سرمایه‌گذاری می‌شد و هیچ‌یک از تجار راضی به این کار نشدند و اگر در آن مقطع هم صادرات فرش داشتیم بیشتر به صورت چمدانی بود. در نهایت مجبور شدیم یک تاجر ایرانی را از ژاپن برای نمایشگاه چین ببریم که سود خوبی هم از این نمایشگاه برد و اکنون نیز این حوزه برای صادرات به چین فعال شده است.
حریری با تأکید بر اینکه باید بازار و نیازهای چین را مطالعه کنیم، خاطرنشان کرد: نباید صادرات ما فقط به خشکبار، محصولات پتروشیمی و مواد معدنی که امروزه بیشترین حجم صادرات را به چین داریم محدود شود. ما حتی امکان صادرات پوشاک و کفش را به شرط آنکه برای آن برنامه‌ریزی کرده و برندسازی کنیم، چرا که چینی‌ها بیش از 30 درصد کالای لوکس را طی سال‌های اخیر خریداری کرده‌اند.
وی از برگزاری همایش سرمایه‌گذاری و تجارت در سه شهر چین خبر داد و گفت: خردادماه آینده این همایش را برگزار می‌کنیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را بین بازرگانان ایرانی و چینی اشغال کرده و در نهایت کالاهایی با هدف صادراتی تولید کنیم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه ایران انرژی، کارگر و نیروهای تحصیلکرده ارزان‌قیمتی نسبت به سایر نقاط جهان دارد، افزود: در کنار آن نیز می‌توان از فناوری، تکنولوژی و امکانات چینی‌ها استفاده کرد که این دو در کنار هم می‌تواند خروجی مثبتی داشته باشد.
به گفته وی علاوه بر تحریم‌ها یکسری نقاط ضعف عمومی در حوزه تجارت داریم که باید برطرف شود.
وی تصریح کرد: تاکنون عمده شرکای تجاری ما کشورهای اروپایی بوده‌اند و ما فرهنگ برخورد و زبان چینی‌ها را نداریم که باید آنها را بیاموزیم، چرا که در بسیاری از موارد سوءتفاهم‌هایی را ایجاد می‌کند، از طرف دیگر، تجار ما عادت کرده‌اند که به صورت سنتی تجارت کنند که همین مسئله خود مشکل‌آفرین است.
حریری این را هم گفت که متأسفانه بسیاری از بازرگانان ایرانی آنطور که باید و شاید قرارداد با طرف چینی منعقد نمی‌کنند و معمولاً مسائلی چون بازرسی، حکمیت و مشاوره حقوقی در بندهای قرارداد در نظر گرفته نمی‌شود که معمولاً در بسیار موارد با مشکل مواجه می‌شوند.
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آثار تحریم روی روند کار تجارت اظهار داشت: به خاطر تحریم امکان باز کردن اعتبار اسنادی نداریم، در نتیجه معاملات نقدی صورت می‌گیرد که ریسک بالایی دارد و معمولاً ممکن است بابت پولی که پرداخت می‌شود، کالای دیگری برای خریدار ارسال شود، از طرفی دیگر چون ارتباط بانکی برقرار نیست، هکرها ممکن است ایمیل افراد را هک کنند و شماره حساب دیگری را به جای آن جایگزین نمایند که در نتیجه کلاهبرداری‌های این چنینی نیز بسیار مخاطره‌آمیز است.