جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

«برگزاری جلسه با نماینده ویژه شهرداری شانگهای مورخ 12 خرداد 1403»

نشست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با حضور جناب آقای حریری ریاست اتاق ایران و چین، جناب آقای مالکی نایب رئیس اتاق، سرکار خانم سمیعانی فرد دبیرکل وقایـت هیات اعزامی از شهرداری شانگهای به ریاست نماینده ویژه شهردار شانگهای آقای پنگ چن لی و هیات همراه ایشان در روز شنبه مورخ 12 خرداد 1403 در محل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین برگزار شد.

 در ابتدای جلسه آقای حریری، ریاست اتاق ایران و چین پس از خوشامدگویی برای توسعه روابط دو کشور و اجرایی شدن مذاکرات انجام شده در جلسه ای که با این هیات روز گذشته با شهرداری تهران داشته اند، ابراز امیدواری نمودند.

در ادامه ایشان به معرفی همکاران اتاق ایران و چین پرداخته و اظهار داشتند که همانطور که پکن شهر مهمی برای سیاستمداران است، شانگهای نیز شهر بسیار مهمی برای تاجران در چین است، از اینرو، اتاق ایران و چین دفتر نمایندگی خود را در شهر شانگهای راه اندازی نموده و در شهرهای دیگر چین نیز دارای شعباتی می باشد.

آقای حریری در ادامه به این موضوع اشاره نمودند که ما با سازمانهای مختلفی در شانگهای ارتباط مستمر داشته و خوشحالیم که با گروه جدیدی از دوستان چینی از شهر شانگهای آشنا شدیم. ایشان گفتند: ما نباید به روابط ایران و چین صرفاً نگاه اقتصادی داشته و معتقدیم که مردم دو کشور باید با یکدیگر روابط نزدیک برقرار کنند و از این طریق بتوانیم روابط همه جانبه را تقویت کنیم.

ایشان به موارد مطرح شده در دیدار روز گذشته خود و جمعی از هیات مدیره اتاق، با سفیر جدید چین در تهران اشاره نموده و گفتند: یکی از محورهای برنامه های مشترک ما با سفارت چین برای سال 2025 برقراری ارتباطات نزدیک میان شهرهای دو کشور است، لذا سفر شما به ایران را به فال نیک گرفته و امیدواریم بتوانیم روابط جدیدی را با شما و شهر شانگهای برقرار کنیم.

نماینده شهردار شانگهای چین جناب آقای پنگ چن لی، ضمن تشکر ویژه از اتاق ایران و چین جهت اختصاص زمان و برگزاری جلسه با این هیات، به نکاتی در خصوص سفر خود به ایران پرداخته و گفتند در طول سفرشان تمدن کهن و تاریخ درخشان ایران را در کنار مردم خونگرم به صورت عینی مشاهده نموده اند.

ایشان به موارد مطرح شده در جلسه با معاون شهردار تهران اشاره نموده و گفتند محور مذاکرات زیرساختهای شهری بوده و دو طرف برای همکاریهای بیشتر در زمینه های مختلف تلاش خواهند کرد. پیشنهاد داده شد که کارگروهی مشخص در شهرداری تهران در خصوص همکاری ها و پروژه های شهری در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از موارد مطرح شده در جلسه با شهرداری تهران در خصوص دفع زباله ها و چگونگی مدیریت آنها بود.

آقای پنگ گفتند که روابط ایران و چین به طول تاریخ برمی گردد و با توجه به اینکه سران دو کشور همواره با یکدیگر آمد و شد داشته، پایه های تجاری محکمی را برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه ایجاد کرده اند. شانگهای نیز به عنوان مهم ترین شهر تجارت چین است و با وجود دفتر نمایندگی اتاق ایران و چین در این شهر، روابط تجاری روز به روز گسترده تر خواهد شد.

ایشان نسبت به گسترش روابط تجاری و توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور ایران و چین ابراز امیدواری نمودند.

آقای حریری، در ادامه به وجود پتانسیل بسیار برای گسترش روابط با شانگهای اشاره نمودند و گفتند طبق مشاهداتی که از سالهای گذشته در خصوص حل مشکلاتی از جمله معضل ترافیک، مشکلات دفع زباله، در شانگهای داشته ایم کاملاً مشهود است که می توانید به خوبی به حل مشکلات تهران در زمینه های مدیریت ترافیک، سیستم تاکسیرانی و اتوبوسرانی و قطار شهری، دفع زباله و تولید برق، ساختن پل ها، زیرگذرها و کمربندی ها کمک کنید. و پیشنهاد بنده این است که به دلیل تحریم ها، بخشی از مبادلات از طریق تبادل محصولاتی مانند قیر از ایران به چین و دریافت خدمات ساخت و ساز از چین به ایران صورت گیرد.

رئیس اتاق ایران و چین، به نمایشگاه شکوه پارس در پکن اشاره کردند و گفتند این نمایشگاه به مدت چند ماه در پکن ادامه داشته و مورد توجه نخبگان چینی بوده است و قرار است از ماه آینده در شانگهای به نمایش گذاشته شود. ایشان آمادگی اتاق ایران و چین را برای افزایش همکاری ها از طریق دفتر شانگهای اعلام کرده و خواستار معرفی فرهنگ ایرانی، موسیقی، فیلم و غذای ایرانی به شهر شانگهای در طول این ایام شدند.

در پایان نماینده شهردار شانگهای، از پیشنهادات و نکات ذکر شده توسط آقای حریری ابراز خرسندی نموده و اشتیاق خود را جهت عملی کردن یک سری از این پیشنهادات اعلام نمودند. ایشان در پایان در خصوص نمایشگاه واردات شانگهای برای گسترش روابط تجاری و معرفی فرهنگ ایران صحبت هایی انجام دادند و گفتند تاثیر فرهنگ بر روی ملتها و دولتها بسیار زیاد است و فرهنگ و تجارت نیز دو عنصر لاینفک هستند و به صورت یک خانواده عمل می کنند. ایشان در نهایت گفتند که به تبادل تجاری و فرهنگی و گسترش روز افزون این روابط میان دو کشور ایران و چین امیدوار بوده و گامهایی استوار در جهت بهبود این روابط خواهیم برداشت.