پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر هند و چین مانعی ندارد

مسعود پل مه در مراسم شصت و هشتمین سالگرد تاسیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، با اشاره به آخرین وضعیت پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در هند اظهارداشت: در حال حاضر پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بندر موندرای هند مانعی ندارد و در این زمینه مشکلی نداریم.

پل مه همچنین در خصوص بنادر چین نیز گفت: برای بنادر چین، تناژ کشتی مهم است و تناژ بالا ارجحیت بیشتری دارد، اما در حال حاضر چین سه بندر به کشتی‌های ایرانی اختصاص داده است که امکان پهلو گیری، بارگیری و تخلیه در این بنادر برای کشتی‌های ایرانی فراهم است.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: هم اکنون ۸۰ درصد تعاملات تجاری در دنیا بر پایه دلار است و این میزان در تجارت دریایی به ۱۰۰ درصد می‌رسد و در تمام دنیا، این هزینه براساس دلار محاسبه می‌شود و دموراژ طبق قوانین و مقررات باید بر پایه دلار محاسبه شود، اما وصول آن در ایران به صورت ریالی است.

وی از افزایش سه برابری هزینه حمل در مسیر ایران و چین در طول سه ماه گذشته خبر داد و گفت: این افزایش قیمت تنها شامل مسیر ایران و کشتی‌های ایرانی نیست و تمام دنیا با این میزان افزایش قیمت مواجه هستند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیان کرد: در حال حاضر کشتی‌های کانتینربر در دنیا با کاهش تقاضا مواجه شده اند و در دوران کرونا به دلیل کاهش سفارشات، شرکت‌های کشتیرانی به دلیل اینکه متوجه خسارت بالایی نشوند، سفارشات را لغو کردند تا هزینه بیشتری متحمل نشوند.

وی افزود: پس از اتمام دوره کرونا رویه اقتصادی در بازار‌ها تغییر کرد و با افزایش تقاضا مواجه شدیم و در حالیکه تعداد کشتی‌های کانتینربر زیاد نبود، یک رقابت منفی شکل گرفت و به همین دلیل در طول سه ماه قیمت حمل کالا در مسیر ایران و چین تا سه برابر و در مسیر‌های اروپایی در ۹ ماه گذشته تا ۲۰ برابر افزایش یافت.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما