جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

اولین نشست مجازی کارگروه تخصصی صنعت و معدن با حضور ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین برگزار شد

اولین نشست کارگروه تخصصی تجارت اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با حضور ریاست اتاق و دو تن از اعضای هیات مدیره اتاق و جمعی از اعضا این کارگروه به منظور بررسی مشکلات و مسائل و تعیین برنامه های کاری آینده روز یکشنبه مورخ 8 اسفند 1400به صورت آنلاین و از طریق نرم افزار اسکایپ برگزار شد.

در ابتدا مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین از شرکت کنندگان خواست تا بر موضوعات و مشکلات حوزه صنعت و معدن و موانع موجود تمرکز نمایند . به گفته وی مسئله نقل و انتقالات بانکی بین ایران و چین رضایت بخش نیست اما در مقایسه با سایر کشور وضعیت نقل و انتقالات بانکی بین ایران و چین وضعیت بهتری دارد. در حال حاضر دو کانال مالی بین دو کشور در جریان است و اخیرا کسی در این زمینه مشکلی نداشته است. انجام مبادلات از طریق اعتبارات اسنادی و بانک به دلیل تحریم های بانکی و FATF و … در حال حاضر مقدور نیست . همچنین رفت و آمد به چین هم به دلیل شرایط پاندمی و تعیین سیاست های رفت و آمدی توسط کمیته مراقبتی از مرزهای چین در حال حاضر امکان پذیر نیست و امیدواریم به زودی این مسئله رفع گردد. در خصوص شریک یابی نیز اتاق نمی تواند در همه صنوف شریک یابی نماید و در مدت فعالیت این اتاق، ما از ورود به تجارت اعضا ممانعت نموده ایم زیرا موجب ایجاد رانت می شود . اما اطلاعات کلی در خصوص لیست شرکت های صادرکننده چینی در اتاق موجود است که جنبه معرفی شرکت ها را  دارد. شریک یابی نیازمند برگزاری نشست های تخصصی با طرف چینی است . وی همچنین از راه اندازی مجدد دفتر نمایندگی اتاق ایران و چین در شانگهای خبر داد . همچنین دفاتر تجاری در شانگهای ، شنزن و هاینان در حال تاسیس است و نیازمند حضور ما در چین جهت انجام امور اداری است . همچنین شرکت های ایرانی علاقمند می توانند نسبت به سرمایه گذاری در این دفاتر اقدام نمایند تا با بهره گیری از گروه های بازاریابی حرفه ای مستقر در این دفاتر به معرفی و عرضه کالاهای ایرانی در نمایشگاه های تخصصی و عمومی چین بپردازند .

وی هدف از تشکیل این کارگروه ها در اتاق را انتقال حرف ها ، خواسته ها و مشکلات اعضا در حوزه های مختلف به مسئولان دانست و توضیح داد که با برنامه ریزی و اتخاذ اقدامات مناسب بهبود روابط دو کشور حاصل می شود.

وی از اعضای کارگروه خواست تا مشکلات و پیشنهادات و راهکارهای مورد نظر را برای بررسی در جلسات بعدی این کارگروه اعلام نمایند.

اعضای کارگروه در ادامه نشست به طرح مشکلات ، پیشنهادات و راه حل های خود پرداختند .