جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

اولین نشست کارگروه فناوری اطلاعات با حضور ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین برگزار شد

اولین نشست کارگروه فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با حضور ریاست اتاق و جمعی از اعضا این کارگروه به منظور بررسی مشکلات و مسائل و تعیین برنامه های کاری آینده روز یکشنبه مورخ 3 بهمن 1400 در محل اتاق ایران و چین برگزار گردید.

به گفته مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین ، حوزه IT و ICT و کسب و کارهای نوین طیف گسترده ای است و امکان ایجاد چندین کارگروه جداگانه وجود ندارد و این حوزه ها با یکدیگر همپوشانی دارند ؛ لذا تشکیل یک کارگروه در این حوزه کافی است . ایران در حوزه نرم افزار وابسته به دانش بومی است و در حوزه سخت افزار نیازمند چین است و باید به این حوزه جدی تر توجه کرد. بخش اعظمی از برنامه همکاری های 25 ساله ایران و چین مربوط به حوزه فناوری اطلاعات است که بخش عمده اجرایی آن بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است . همچنین امور مربوط به تاسیس 4 مرکز تجاری در چین در مراحل پایانی است که نیازمند حضور بنده در چین برای امضا اسناد و مدارک است که احتمالا در فصل بهار و پس از المپیک 2022 این سفر انجام خواهد پذیرفت . قرارداد همکاری های جامع 25 ساله ایران و چین فاقد جزئیات است و قراردادی در زمینه نظامی ، امنیتی ، سیاسی ، فرهنگی و … به مدت 25 سال است که وزارتخانه های مربوطه می بایست پروژه یابی کنند تا جزئیات این سند شکل پذیرد . اگر مشکل بانک ،  بیمه و ترانزیت رفع شود تعاملات دو کشور به حد قابل قبول خواهد رسید . چه در صورت توافق و چه در صورت عدم توافق در خصوص برجام ، درخصوص بهبود و برنامه ریزی روابط چین و ایران تصمیماتی اتخاذ شده است .

هدف از تشکیل این کارگروه ها این است که ما به نمایندگی از شما حرف ها ، خواسته ها و مشکلات شما در حوزه های مختلف را به مسئولان منتقل کنیم تا با برنامه ریزی و اتخاذ اقدامات مناسب بهبود روابط دو کشور حاصل شود.

عمده تمرکز این اتاق توسعه صادرات غیرنفتی است و قراردادی در این زمینه در سازمان توسعه تجارت آماده است .همچنین خرده فروشی و عمده فروشی آنلاین محصولات ایرانی در دستور کار ماست که حوزه فناوری اطلاعات در راه اندازی زیرساخت های این برنامه نقش ویژه ای برعهده خواهد داشت .

وی از اعضای کارگروه خواست تا مشکلات و پیشنهادات و راهکارهای مورد نظر را برای بررسی در جلسات بعدی این کارگروه اعلام نمایند.

اعضای کارگروه در ادامه نشست به طرح مشکلات ، پیشنهادات و راه حل های خود پرداختند .