جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

بازگشت رشد به بخش صنعت و معدن پس از هشت سال رکود

کارشناسان تحقق رشد در بخش‌های صنعتی و معدنی را حاکی از افزایش علاقه‌مندی جامعه به سرمایه‌گذاری و صیانت از ظرفیت‌های تولید توصیف می‌کنند. اتفاقی که تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ نیز شاهد آن هستیم و از مجموع ۳۹ محصول منتخب صنعتی و معدنی که همه روزه بررسی و پایش می‌شوند، ۲۳ محصول با رشد تولید مواجه شدند.

برپایه آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این مدت بیشترین آمار رشد تولید مربوط به ردیف محصولات «کامیون، کامیونت و کشنده»، «روغن ساخته شده نباتی»، «ماشین لباس‌شویی»، «شمش آلومینیوم» و «چرم» بوده است.

رشد بخش‌های مختلف صنعتی بیانگر امیدواری فعالان اقتصادی به چشم‌انداز کلان اقتصاد کشور است که در نتیجه تغییر رویکردها و سیاست‌های اقتصادی با تغییر دولت از اواسط تابستان سال جاری است.

دولت سیزدهم برای سال آینده رشد اقتصادی ۸ درصدی را هدف‌گذاری کرده که پس از ۸ سال رشد اقتصادی مجموع صفر در دولت حسن روحانی، نیازمند تحقق رشد در همه بخش‌های اقتصادی کشور از جمله بخش صنعت است که آمارهای اخیر نشان می‌دهد در چند ماه اخیر سرمایه‌گذاری در کالاهای صنعتی رشد مناسبی یافته است. بنابراین با ادامه این روند در ادامه سال جاری و سال آینده، می‌توان به تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی امیدوار بود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در نیمه اول امسال هم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن منفی ۱.۹درصد بوده است اما امید می‌رود با ادامه روند رشد تولید در کالاهای منتخب صنعتی و معدنی در ماه‌های اخیر، رشد بخش صنعت هم مثبت شود.

در ادامه نگاهی گذرا به وضعیت تولید محصولات منتخب صنعتی و معدنی در هشت‌ماهه ۱۴۰۰ می‌اندازیم.

جزئیات رشد تولید ۲۳ محصول منتخب صنعتی و معدنی تا پایان آبان‌ ۱۴۰۰

رشد تولید انواع خودرو به‌جز وانت

بر اساس این گزارش، تا پایان آبان‌ماه امسال تولید انواع خودروی سواری در کشور با رشد ۴.۲ درصدی به ۵۸۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. این رشد در بخش اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۱۶.۶ درصد بود و به یک‌هزار و ۳۸۸ دستگاه رسید.

در بخش کامیون، کامیونت و کشنده نیز با ثبت رشد چشمگیر ۷۵.۵ درصدی، ۶ هزار و ۱۷۷ دستگاه از این خودروها تولید شد، با این حال خودروسازان در بخش وانت ۷.۷ درصد افت عملکرد داشتند و ۴۸ هزار و ۷۷۵ دستگاه وانت تولید کردند.

در بخش خودروهای کشاورزی نیز کارخانجات داخلی ۱۴ هزار و ۲۸۰ دستگاه تراکتور (رشد ۶.۶ درصدی) و ۴۴۹ دستگاه کمباین (رشد ۱۷.۲ درصدی) تولید کردند.

جزئیات رشد تولید ۲۳ محصول منتخب صنعتی و معدنی تا پایان آبان‌ ۱۴۰۰

تولید لوازم‌خانگی

بررسی آمار عملکرد تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در بخش لوازم‌خانگی بزرگ از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه حاکی از رشد تولید ماشین لباس‌شویی و یخچال و فریزر و افت تولید تلویزیون در هم‌سنجی با پارسال است.

مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۷۶۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه تلویزیون توسط کارخانجات داخلی تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با پارسال افت ۴.۹ درصدی نشان می‌دهد.

در این مدت همچنین یک میلیون و ۴۴۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه یخچال و فریزر (رشد ۷.۸ درصدی) و ۹۱۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی (رشد ۲۶.۸ درصدی) در کشور تولید شد.

رشد تولید محصولات پتروشیمی

برپایه این گزارش، تا پایان آبان‌ماه امسال تولید روغن ساخته شده نباتی با رشد ۴۰.۸ درصدی به یک میلیون و ۳۵۲ هزار و ۱۰۰ تن رسید. تولید کاغذ با رشد ۱.۹ درصدی به ۶۸۱ هزار و ۷۰۰ تن و کارتن با رشد ۱.۴ درصدی به ۳۶۷ هزار تن رسید و تولید نئوپان رشد ۵.۴ درصدی ثبت کرد و به ۵۷۹ هزار مترمکعب افزایش یافت.

همچنین تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول رشد ۴.۰۷ درصدی تجربه کرد و به ۴۵۰ هزار و ۶۰۰ تن رسید. در این مدت ۱۰۹ هزار و ۳۰۰ تن دوده (رشد ۲۰.۱ درصدی)، ‌ ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصولات پتروشیمی (رشد سه درصدی)، ۱۳۱.۴ هزار تن الیاف پلی‌استر (رشد ۲.۲ درصدی)، ۱۹۹.۹ هزار تن نخ فیلامنت (رشد ۱۷.۴ درصدی)، ۳۱.۳ میلیون فوت مربع چرم (رشد ۲۴.۳ درصدی) و ۸۷.۲ میلیون زوج پاپوش و کفش (رشد نیم درصدی) تولید شد.

از محصولاتی صنعتی که در هشت ماهه سال ۱۴۰۰ با افت تولید مواجه شدند می‌توان به پودر شوینده با ۳۶۸.۲ هزار تن تولید (کاهش ۱۲.۹ درصدی)، ۱۷۳.۴ هزار تن لاستیک خودرو (کاهش ۲.۹ درصدی)، ۹۷۹ هزار متر مکعب فیبر (کاهش ۶ درصدی)، ‌ یک‌هزار و ۴۰۰ تن الیاف اکریلیک (کاهش ۶۳.۴ درصدی)، ۱۵۴.۷ هزار تن نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی (افت ۱۴.۶ درصدی)،  ۱۵.۵ هزار تن سموم شیمیایی (افت ۳۴.۱ درصدی) و پنج میلیون و ۵۹۸ هزار دستگاه الکتروموتور (افت ۱۷.۲ درصدی) اشاره کرد.

جزئیات رشد تولید ۲۳ محصول منتخب صنعتی و معدنی تا پایان آبان‌ ۱۴۰۰

رشد تولید ۵ محصول بخش معدن

بر اساس این گزارش، از بین ۱۲ محصول منتخب بخش معدن و صنایع معدنی، پنج محصول رشد و هفت محصول دیگر افت تولید داشتند. بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است در هشت ماهه امسال ۱۸ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۴۰۰ تن فولاد خام در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳.۱ درصدی نشان می‌دهد. در این مدت ۱۶ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۴۰۰ تن انواع محصولات فولادی نیز تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال افت ۶.۶ درصدی داشته است.

تا پایان آبان‌ماه ۲۰۲ هزار تن کاتد مس (رشد ۶.۲ درصدی) و ۳۶۰ هزار تن شمش آلومینیوم (رشد ۲۴.۸ درصدی) در کشور تولید تولید شد. با این حال تولید آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم با افت ۹ دهم درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ۱۵۵ هزار و ۵۰۰ تن رسید.

در هشت ماهه امسال ۹۴۱ هزار ۷۰۰ تن کنسانتره زغال‌سنگ در کشور تولید شد که حاکی از افت ۱۲ درصدی است، همچنین کارخانجات داخلی ۴۳ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۵۰۰ تن سیمان تولید کردند که کاهش ۱۰.۶ درصدی نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، در هشت ماهه امسال ۳۰۰ میلیون و ۲۹۰ هزار متر مربع کاشی و سرامیک (رشد ۳.۵ درصدی)، ۸۸۴ هزار و ۴۰۰ تن شیشه جام (رشد ۱۹.۶ درصدی)، ۴۰ هزار و ۵۰۰ تن ظروف چینی (رشد ۱۲.۸ درصدی) و ۶۳ هزار و ۷۰۰ تن چینی بهداشتی (افت ۱۹.۳ درصدی) در کشور تولید شد.