جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

بخش خصوصی در ارائه نظرات خود به مسئولان تعارف را کنار گذارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: بخش خصوصی از ارائه نظرات باید تعارف را کنار گذاشته و در جایی که نظر کارشناسی دارد، باید واضح و روشن آن را به مسئولان منتقل کند.

غلامحسین شافعی امروز، ۲۸ بهمن ماه، در آیین افتتاحیه قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی که در محل اتاق مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در مدت اخیر با کارآفرینان و صنعتگران کشور دیدارهایی داشته‌اند. در یکی از این دیدارها که به نوبه خود برای صنعتگران و کارآفرینان از اهمیت بالایی برخوردار بود، ۲ نکته کلیدی از طرف ایشان توصیه شد که البته قبل از این هم بارها بر آن تاکید داشته‌اند اما به آن عمل نشده است.

وی افزود: نکته اول که بسیار کلیدی است، این است که در مدیریت اقتصاد یک کشور آنچه به عنوان یک نقطه پنهان وجود دارد و اکثر مشکلات هم ناشی از آن است، نبود یک راهبرد صنعتی در کشور است. رهبری در سخنرانی‌های قبل نیز بارها بر این مورد تاکید داشته‌اند. مساله دوم که ایشان بسیار بر آن تاکید کردند این بود که مدیریت جامع و متمرکزی در اقتصاد کشور وجود ندارد. همه ما به خوبی می‌دانیم این مسائل بر سرنوشت اقتصادی کشور تاثیرگذار است. آنچه ما تاکنون شاهد بوده‌ایم این است که تصمیم‌گیری‌ها و قدرت‌های تصمیم‌گیر در کشور توزیع شده اما پاسخگویی وجود ندارد. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران تصریح کرد: بخش خصوصی در همکاری با مسئولان باید نهایت همکاری صادقانه را داشته باشد زیرا هر زحمتی که مسئولان می‌کشند، در راه رسیدن به اهداف فعالان اقتصادی است.بنابراین بخش خصوصی باید جلودار این حرکت باشد. اگر موضوعی اتفاقی رخ دهد  حداقل از یک ضایعه جلوگیری می‌شود و آن دوری از آزمون و خطاست. اکنون فرصت آزمون و خطا وجود ندارد. امروز برای حل مشکلات اقتصادی کشور قوای سه‌گانه به خصوص قوه قضاییه پای کار آمده‌ و بخش خصوصی هم آمادگی کامل برای همکاری با قوای سه‌گانه را دارد. امید است این حرکتی که آغاز شده به پایان میمون بیانجامد و بتوان شاهد شکل‌گیری شرایط متفاوتی در خراسان باشیم. 

شافعی تصریح کرد: مساله ارزیابی عملکرد قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی خراسان رضوی باید در اولویت قرار گیرد تا اگر نیاز به اصلاحاتی در فرایندهای مربوط به آن باشد، این مساله انجام شود.

در ادامه رضا جمشیدی، دبیر قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی، اظهار کرد: برای قرارگاه سه سطح مردمی، ستادی و دستگاه‌های عملیاتی  پیش‌بینی شده است. در سطح ستادی شورای راهبردی قرار دارد. همچنین شورای مشورتی در این قرار گاه پیش‌بینی شده که متشکل از نخبگان و اساتید دانشگاه و سایر مشاوران است. ستادها و کارگروه‌های زیادی در این سطح دیده شده است. 

وی اضافه کرد: در سطح عملیاتی نیز هفت قرارگاه شامل قرارگاه کشاورزی و امنیت غذایی، قرارگاه صنعت، معدن، تجارت، قرارگاه مسکن و زیرساخت، قرارگاه اقتصادی، علمی، فرهنگی و زیارت، قرارگاه اشتغال و قرارگاه تامین مالی و سرمایه‌گذاری نهایتا قرارگاه مردمی و تشکل‌های استانی شکل گرفته است. وظایف قرارگاه مردمی تشکل‌های اقتصادی با محوریت اتاق بازرگانی مشهد تشکیل و ساماندهی تشکل‌های مردمی، هماهنگی و هم‌افزایی بین تشکل‌های مردمی است.

پس از وی محمد حسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: بخش خصوصی به اتفاق از اینکه این ایده شکل اجرایی به خود گرفته خوشحال است. در خراسان رضوی بعضی عوامل بازدارنده‌ای وجود دارد که باید به صورت ریشه‌ای شکافته شود. مطلب بعدی این است که لازم است دبیران قرارگاه‌ها از فعالان بخش خصوصی باشند و البته باید حدود اختیارات آنان مشخص شود.

علی آذری، نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه اظهار کرد: در راستای کاربردی کردن سند قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی و اینکه این سند مدارهای توسعه‌نیافتگی استان را مشخص کند، مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز از فعالیت‌های این قرارگاه حمایت کرده و امید است این قرارگاه منتهی به رشد اقتصادی عملیاتی استان و افزایش مشارکت نیروی کار شود.

وی افزود: در این سند شناسایی منابع مالی جدید در استان و توجه به تخصص‌ها و یافتن تکنولوژی‌های جدید در نظر گرفته شده است.

آذری بیان کرد: امروز به دنبال رشد اقتصادی هستیم. آنچه موجب رشد اقتصادی و توسعه می‌شود، اتخاذ همین تدابیر خواهد بود. هرچند تحریم‌ها موجبات تلخکامی در اقتصاد کشور شده و کام مردم را تلخ کرده اما مطمئنا با این همت‌ها شاهد رخدادهای بزرگی خواهیم بود. قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی سند بسته ای ندارد و انعطاف‌پذیری در آن دیده می‌شود. پیشنهاد می‌شود در راهبردهای این قرارگاه مانند حفظ و نگهداشت واحدهای تولیدی، فعال‌سازی واحدهای راکد و… ذیل قرارگاه مقر یکسری کارگروه عملیاتی تعریف شود. 

غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان ‌رضوی نیز اقتصاد را یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریتی حال حاضر کشور و جامعه دانست و افزود: تمام موضوعات از جمله مسائل اجتماعی و… به اقتصاد پیوند خورده است. تشکیل قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی طرح خوبی بوده و ما از این طرح حمایت می‌کنیم و غیر از این هم راهی نیست. به همین جهت بخش خصوصی باید از فرصت ایجاد شده کمال استفاده را داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه این بخش در میدان قرار دارد و ما نیز قرار است از این بخش حمایت کنیم، پایش مشکلات قرارگاه مزبور با خود بخش خصوصی است. در واقع در درجه اول بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی باید کار را مدیریت کنند اما اگر بخش‌های خصوصی و دولتی با مشکل مواجه شوند، در صورت نیاز دادگستری نیز دخالت خواهد کرد. بخش خصوصی باید کمال استفاده از حضور استاندار خراسان رضوی در قرارگاه را داشته باشد. همچنین بهتر است گاهی عناوین و مسایل دیگری به این قرارگاه اضافه شود تا مشکلات رفع و رجوع شود.‌

در این جلسه با تصمیم یعقوبعلی نظری سه معاون استاندار نیز به عنوان فرمانده سه قرارگاه عملیاتی از قرارگاه‌های مورد نظر منصوب شدند.