جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

بسته حمایت از صادرات غیرنفتی در اولویت بودجه

به نقل از سازمان برنامه و بودجه، «مرتضی خالصی» با اشاره به چالش‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: جهت توسعه بخش فضایی کشور اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با موضوع «تأمین، توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها و خدمات فضایی» به مبلغ ۲۷ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال، با موضوع «توسعه فناوری و کاربردهای فضایی» به مبلغ ۱۰ هزار و ۸۵۲ میلیارد ریال و مبلغ ۶۳ میلیارد ریال اعتبارات تملک پیش‌بینی شده که در مجموع مبلغ ۳۸ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال (معادل ۳۱,۳ درصد کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخش) در برنامه «توسعه فناوری‌ها و خدمات فضاپایه و با ارزش افزوده» است.

خالصی افزود: جهت توسعه دولت هوشمند (الکترونیکی)، اعتباری بالغ بر ۲۳ هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال، در برنامه «تحت عنوان ارائه یکپارچه خدمات دولت هوشمند (الکترونیکی)» برای ۲۶ دستگاه اجرایی کشور در نظر گرفته شده است.

وی درباره نقاط قوت بخش امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات در بودجه ۱۴۰۱، گفت: حمایت از تولید داخلی و بهبود درآمد کشاورزان، تأمین کالاهای اساسی و ارتقای امنیت غذایی، مهار تورم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و ثبات در بازار از جمله نقاط قوت لایحه بودجه در این حوزه است.

سرپرست امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات سازمان برنامه اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۱ افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از ۷۴ درصد به ۸۸,۵ درصد رسیده و افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه وزارت صمت و دستگاه‌های تابعه از سه هزار و ۴۰۱ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به چهار هزار و ۹۳ میلیارد ریال در بودجه ۱۴۰۱ رسیده است.

خالصی افزود: به شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده شده تا مبلغ ده هزار میلیارد ریال از منابع داخلی خود را برای کمک به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تحقق رشد و تولید، صادرات کالا و خدمات، حمایت از ساخت داخل و طرح‌های (پروژه‌های) توسعه‌ای توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی اختصاص دهند.

وی با اشاره به اهمیت معدن در رشد پویا، شکوفایی اقتصادی، ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی کشور، گفت: بخش معدن تأمین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع است و وجود معادن گسترده در کشور ضمن اینکه نیاز به واردات مواد اولیه را به حداقل می‌رساند، موجب توسعه تولید محصولات پایین دستی با ارزش افزوده بالا می‌شود.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد این بخش در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: براساس آخرین آمار منتشر شده در درگاه مرکز ملی آمار ایران، برای مقطع شش ماهه ۱۴۰۰ با افزایش تولیدات، نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد ۳,۲ درصدی داشته است.

خالصی در ارتباط با توسعه تجارت خارجی نیز گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری، شاخص‌های تجارت خارجی در تمامی موارد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهبود یافته است که این امر بیانگر توجه ویژه دولت به موضوع صادرات غیرنفتی است.

وی در مورد برنامه‌های بخش بازرگانی داخلی نیز گفت: خرید تضمینی گندم با توجه به نقش و اهمیت آن در امنیت غذایی و الگوی کشت مورد توجه ویژه بوده و با تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه و تکمیل تأسیسات ذخیره‌ای، ضمن بهبود ظرفیت نگهداری و ذخیره‌سازی کالای مذکور (بیش از ۲۱ میلیون تن)، شاهد افزایش تولید و بهبود درآمد کشاورزان هستیم.

سرپرست امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات با برشمردن مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بیان کرد: اتخاذ سیاست‌های مناسب ارزی، پولی و مالی برای کنترل نرخ تورم، اولویت در تأمین ارز کالاهای اساسی، تقویت موجودی ذخایر راهبردی، اصلاح شبکه توزیع کالا با رویکرد به‌حداقل رساندن واسطه‌گری، کاهش مداخله دولت در زمینه قیمت‌گذاری و اصلاح شیوه عرضه در بورس کالا از مهم‌ترین اقدامات دولت در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی به نقش بخش صنعت و معدن در تحقق رشد اقتصادی مدنظر در بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه رشد بخش را با هدف گذاری رشد ۱۲,۵۷ درصد برای بخش صنعت، ۵.۷ درصد برای بخش معدن و ۳ درصد برای سایر خدمات تهیه کرده است.