جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

توسعه صنعت نمایشگاهی ابزاری برای توسعه بازار

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: یکی از بحث‌هایی که برای دستیابی به اهداف و نقشه راه برای توسعه تجارت و توسعه صادرات مطرح می‌شود بحث توسعه بازار است که در بستر صنعت نمایشگاهی محقق می‌شود.

؛ آقای علیرضا پیمان پاک در همایش صنعت نمایشگاهی با اشاره به فعالیت‌های سازمان توسعه تجارت در دولت سیزدهم افزود: ما در دولت سیزدهم نقشه راه و برنامه کمی با قابلیت ارزیابی مشخص کردیم چرا که وقتی شما عدد گذاری می‌کنید برای رسیدن به اعداد نقشه راه تعریف می‌کنید و خود را در معرض نقد و ارزش گذاری قرار می‌دهید که این کار را ما انجام داده ایم. 

وی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که برای دستیابی به اهداف نقشه راه توسعه تجارت و توسعه صادرات انجام شده، توسعه بازار است که قطعاً الزاماتی همانند لجستیک، قانون و مقررات، سیستم‌های پولی و بانکی و موارد متعدد در نظر گرفته شده است. 

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در این میان یکی از ابزار‌های توسعه بازار، توسعه صنعت نمایشگاهی است که در کنار ابزار‌های دیگر باید به آن توجه شود.

وی گفت: قطعاً بحث نمایشگاه، تمام توسعه بازار ما را پوشش نمی‌دهد، اما یکی از ابزار‌های بسیار مهم در کنار توجه به مراکز تجاری، پلتفرم ها، اعزام هیئت‌های تجاری در کنار افزایش نقش نهاد‌های خصوصی مثل اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف صنعت نمایشگاهی، نقش ویژه‌ای دارد.

پیمان پاک نکته مهم درباره چیستی نقش اصلی صنعت نمایشگاهی را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: این دو بخش شامل سیاست گذاری، هدف گذاری و تعیین محتوا است که قطعاً سازمان توسعه تجارت از برنامه‌ای که در این زمینه دارد کوتاه نمی‌آید.

وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که سازمان توسعه تجارت فرمانده واحدی در حوزه صادرات کشور باشد و در این فرماندهی وظیفه ما این است که هنر استفاده از توانمندی، تجربه و نظرات بخش‌های مختلف برای بهترین و کامل‌ترین سیاستگذاری را داشته باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در این راستا وظیفه مجریان و برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها این است که طوری طراحی و برنامه‌ریزی کنند که نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان تجار، نمایندگان صادرکنندگان، نماینده اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و همچنین اتاق اصناف، همانطور که در قانون گفته شده باید در تعامل با این‌ها سیاست گذاری کنیم که بر اساس برنامه‌ریزی از آن‌ها پشتیبانی کنیم.

وی گفت: در این راستا کار گروهی مشترک در سازمان توسعه تجارت با حضور نمایندگان ۳ اتاق مذکور به عنوان بازوی مشورتی در سازمان توسعه تجارت برنامه ریزی شده تا بستر‌های سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری مناسب را به ما بدهند.

پیمان پاک با اشاره به فعالیت حدود ۸ ماهه، افزود: تاکنون تقریبا بر  ۹۰ درصد مانع زدایی‌ها کار کردیم به جای توسعه بازار و توسعه صادرات کشور که این موضوعات باید به صورت جدی دنبال شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به چالش‌های پیش روی صنعت نمایشگاهی افزود: برقرار نبودن سیستم نرم افزار مناسب از جمله چالش‌های قدیمی در این حوزه بوده که باید همانند سیستم جهانی بستری نرم‌افزاری فراهم شود که با ساز وکار درست افراد شایسته را شناسایی کند و حمایت‌ها هدفمند شود.

توجه به دانش بنیان‌ها و نوآوری در صنعت نمایشگاهی

پیمان‌پاک همچنین با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، گفت: بر همین اساس حرکت صادرات و تجارت در مرز‌های دانش، باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: دانش‌بنیان در حوزه تجارت به معنای استفاده از فرصت‌هایی همچون متاورس، رمزارزها، رفتن در فضای b۲b، b۲c، توزیع مویرگی، خرده‌فروشی در بازار‌های هدف، ورود به بازار‌های مقصد و… است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی وارد نسل‌های جدیدی شده است، افزود: با توجه به ورود جهان به مسیری جدید باید با نوآوری و دیدگاه‌های نو به صنعت و تجارت پرداخته شود.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما