جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

توصیه های پنج‌گانه رهبر چین در راستای محقق ساختن توسعه و صلح پایدار جهانی

شی جین پینگ رهبر چین در جریان برگزاری بیست و یکمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاریخ 17 سپتامبر برابر با 26 شهریورماه، با ارائه یک سخنرانی مهم ویدئویی با محور «ساخت جامعه ای نزدیک تر میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با آینده ای مشترک و ارائه کمک های وسیع تر برای تحقق صلح پایدار جهانی و رفاه مشترک»، توصیه های پنج محوری را در رابطه با توسعه آتی سازمان همکاری شانگهای مطرح کرد و به معرفی مجموعه اقدامات مهم جدید در این عرصه پرداخت.

جامعه بین الملل به طور کلی بر این باور است که سخنرانی رهبر چین به شیوه ای کارآمد و مؤثر سازمان همکاری شانگهای را در مسیر آغاز سفری جدید به سوی توسعه و ارتقاء صلح پایدار جهانی و رفاه مشترک سوق خواهد داد.

امسال (2021) مصادف است با بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای؛ در حال حاضر یک قرن تغییرات و یک قرن اپیدمی در هم تنیده شده است و سازمان همکاری شانگهای ماموریت بسیار مهمی در حفظ امنیت و ثبات منطقه ای و ارتقاء توسعه و جوان سازی تمامی کشورها بر عهده دارد و در این بین، اینکه چین به عنوان عضو پایه گذار سازمان همکاری شانگهای و بزرگ ترین کشور در حال توسعه، چگونه در مسیر توسعه این سازمان قدم بر میدارد، توجه بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

توصیه های پنج گانه رهبر چین به این شرح است: «در راه همبستگی و همکاری قدم بردارید؛ در مسیر امنیت و ایمنی مشترک گام بگذارید؛ مسیر گشایش و ادغام و یکپارچگی را پیش بگیرید؛ در راستای یادگیری متقابل همسو شوید و جاده عدالت و انصاف را طی کنید.» این توصیه های طرح شده از سوی شی جین پینگ نه تنها مسیر توسعه آتی سازمان همکاری شانگهای را روشن می کند بلکه نشان دهنده مسئولیت پذیری پکن در مسیر ارتقاء رفاه و ثبات منطقه ای و جهانی است.

نبرد با همه گیری ویروس کرونا در شرایط فعلی ضروری ترین وظیفه و مسئولیت محسوب می شود؛ رهبر چین بر ضرورت ارتقاء توزیع منطقی و عادلانه واکسن های ضد کرونا و مقاومت قاطعانه در برابر جنبه سیاسی بخشیدن به پروسه ردیابی منشاء شیوع عامل ابتلا به بیماری کووید-19 تاکید کرد و گفت که پکن اجرای تامین و عرضه دو میلیارد دوز واکسن کرونا به جهان در طول سال جاری میلادی و انجام سایر اقدامات را تقویت می کند.

این اظهارات شی جین پینگ نمادی است از اینکه چین مهم ترین کشور کمک کننده به نبرد علیه اپیدمی کرونا محسوب می شود و در عین حال در حال انجام اقداماتی عملگرایانه برای تشویق تمامی طرفین به اتخاذ مسیر وحدت و همکاری است.

هدف سازمان همکاری شانگهای جستجوی ثبات و ارتقاء توسعه مشترک است؛ شی جین پینگ در مواجه با چالش های مهم فعلی در شرایط افغانستان از تمامی طرفین خواست به تقویت همکاری ها و ارتقاء انتقال هموار و آرام شرایط در افغانستان بپردازند و صادقانه در مسیر صلح و ثبات و توسعه گام بردارند چرا که این رویکرد، نقشی بی نهایت چشمگیر و مهم در حفظ ثبات منطقه ای ایفا می کند.

در حال حاضر تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مرحله بحرانی توسعه قرار دارند؛ چین طرح ابتکاراتی از جمله ادامه ترویج تسهیل و آزادسازی های تجاری و سرمایه گذاری را پیش گرفته و اعلام کرده است که در مسیر محقق ساختن هدف تجارت 2.3 تریلیون دلاری با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در طول 5 سال آتی تلاش خواهد کرد و در عین حال هزار محل آموزش فقرزدایی را برای کشورهای عضو این سازمان تامین می کند.

رسازمان همکاری شانگهای بیشتر از پیش پیوندهای مردمی را گشایش می بخشد و یکپارچه می کند و به شیوه ای ادامه دار در حال تزریق نیروی محرکه قوی به روند توسعه منطقه و جهان است.