جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

حرکت به سمت فناوری در بخش معدن کند است/ فعالیت ۵۶ شرکت‌دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی

رییس مرکز نوآوری ایمینو گفت: در سال‌های گذشته حرکت بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان به سمت فناوری به دلیل وجود انرژی و مواد معدنی ارزان، همچنین ساختار سنتی بخش کند بوده است و فقط ۵۶ شرکت‌دانش‌بنیان در این بخش فعالند.

«حسین منصوری» امروز (سه‌شنبه) در جریان برگزاری رویداد کارشناسی و تجاری‌سازی استارتاپ‌های برگزیده جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین۳)، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون ۵۶ شرکت‌دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی فعالند و برآورد می‌شود تا ۳۵۰ شرکت نیز بتوانند کمک حال این بخش باشند.

به گفته وی، در جهان در بین بیش از ۱.۱ میلیون استارتاپ، تنها ۹۵۶ استارتاپ معدنی فعالند و در کشورمان نیز تاکنون به دلیل وجود انرژی و مواد معدنی ارزان، همچنین ساختار سنتی بخش، حرکت به سمت فناوری کند بوده است.

مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با اشاره به رویداد امروز، خاطرنشان‌کرد: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز جشنواره اینوماین۳ در آبان‌ماه پارسال، از بین حدود ۱۴۰ ایده راه یافته به این رویداد ۱۱ ایده برگزیده و برتر انتخاب شدند.

وی بیان‌داشت: امروز و در جریان برگزاری این رویداد، ۱۱ ایده یاد شده حضور دارند که به ارائه مجدد خود با حضور کارشناسان بخش می پردازند و در سه سطح TRL۱ تا TRL۳ (چهار ایده)، TRL۴‌تا TRL۶ (چهار ایده) و TRL۷ تا TRL۹ (سه ایده) تقسیم بندی شدند.

منصوری گفت: ‌این ایده‌ها و صاحبان آنها باید دوره‌های پیش‌شتابدهی را بگذرانند تا پس از مشخص شدن اینکه استارتاپ هستند، از نظر توسعه بازار یا سرمایه‌گذاری مورد حمایت قرار بگیرند.

وی تصریح‌کرد: وظیفه ایمینو کمک به استارتاپ‌ها از ایده تا کسب و کار است و در این زمینه با در اختیار قرار دادن مشاوران و ارائه آموزش‌های مدیریت و کسب و کار به یاری آنها خواهد شتافت.

مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی یادآور شد: ایده‌هایی که در سطح TRL۱ تا TRL۳ دسته‌بندی شده‌اند، مطابق تفاهم‌نامه ایمینو با پارک‌های علم و فناوری، زیر چتر حمایتی این پارک‌ها قرار خواهند گرفت تا به TRL۴‌تبدیل شوند. ضمن اینکه از ۵۰ میلیون تومان پرداخت نقدی از سوی ایمینو برخوردار می‌شوند.

وی ادامه‌داد: ایده‌های دسته‌بندی شده در سطح TRL۴‌تا TRL۶ ضمن برخوردار شدن از حمایت مالی تا ۱۵۰ میلیون تومان برای نیازهای کارگاهی و آزمایشگاهی، تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز از پرداخت نقدی بهره‌مند می‌شوند که از منابع ایمینو پرداخت می‌شود.

رییس مرکز نوآوری ایمینو اضافه‌کرد: این‌ ایده‌ها تا ۶ ماه تحت حمایت ایمینو هستتند تا مدل کسب و کارشان مشخص شود و حتی برایشان خلق بازار خواهیم کرد تا زمانی که وارد بازار می‌شوند مشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: ایده‌های دسته‌بندی شده در سطح TRL۷ تا TRL۹ نیازمند توسعه بازار یا سرمایه‌گذاری هستند که در این زمینه‌ها مورد کمک قرار خواهند گرفت، همچنین ایمینو به تسهیلگری و شبکه‌سازی برای آنها خواهد پرداخت.

منصوری افزود: این ایده‌ها همچنین به سمت شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی، VC ها (صندوق‌های پژوهش و فناوری)‌ یا CVCها (شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر) سوق داده خواهند شد.

وی گفت: ایمینو از ابتدای افتتاح در شهریور ۹۹ تا پایان پارسال توانسته بود ۱۱ استارتاپ بخش معدن و صنایع معدنی را از خدمات خود بهره‌مند کند و در سال جاری ۱۶ استارتاپ را در برنامه داریم که امروز و طی همین رویداد نیز ۱۱ ایده مورد واکاوی قرار می‌گیرند تا شاید بتوانند از خدمات ایمینو برخوردار شوند.

مجری طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی خاطرنشان‌کرد: از ۱۱ استارتاپ یاد شده، ۲ مورد آنها در زمینه‌های لیچینگ مس و جمع آوری داده‌ها در زنجیره‌های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی موفق به ورود به بازار شدند که به‌طور قطع در کمک به توسعه این بخش موثر بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، ایمینو مرکز جذب و ساماندهی استارت‌آپ‌های معدنی و صنایع معدنی کشور است که ماموریت دارد با شناسایی ایده‌های نو در این بخش و حمایت از صاحبان اندیشه به اقتصادی کردن این ایده‌ها کمک کند.

منبع:ایرنا