دومین نمایشگاه بینالمللی ترویج زنجیره تأمین چین از 26 تا 30 نوامبر (6 تا 10 آذر) در مرکز نمایشگاههای بینالمللی چین (ناحیه شونیی شهر پکن) برگزار میشود.
اتاق بازرگانی ایران و چین با راه اندازه غرفه ای برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت کرده است.
مریم سادات سمیعانی فرد، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و چین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار رادیو و تلویزیون مرکزی چین، با اشاره به نخستین حضور ایران در نمایشگاه زنجیره تأمین چین، نمایشگاه امسال را بسیار مؤثر خواند و گفت: من تصور نمیکردم که نمایشگاه تا این اندازه بزرگ و فراگیر باشد و از شرکتهای بزرگ دنیا مانند گوگل و اپل گرفته تا شرکتهای فعال در حوزه سلامت، محصولات کمکربن و غیرتراریخته در این نمایشگاه حضور داشته باشند. امیدوارم که ما بتوانیم در سالهای آینده بهتر با تدارکات ویژه و بنگاه های متعدد در این نمایشگاه شرکت داشته باشیم.
سمیعانی فرد همچنین با خاطرنشان کردن اهمیت داشتن یک زندگی سالم در میان نسل جدید و جوانان گفت: من بعد از بازدید از سالن محصولات مربوط به سلامتی، متوجه شدم که ما میتوانیم در این زمینه با چین همکاری خوبی داشته باشیم و برخی از محصولات کشاورزی که در ایران داریم را با شیوههای رایج در چین پرورش بدهیم و به بازار عرضه کنیم.
به گفته دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و چین، خودروهای انرژی جدید شامل خودروهای برقی و هیبریدی از جمله دیگر زمینههایی هستند که دو کشور میتوانند در رابطه با زنجیره تأمین آنها با یکدیگر همکاری داشته باشند.
شرکتهای هواپیمایی، گروه شرکتهای زنجیرهای پر شعبه در ایران و شرکتهای تولیدکننده کالاهای دانش بنیان نیز از جمله دیگر شرکتهایی هستند که از نظر دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و چین میتوانند در نمایشگاه زنجیره تأمین چین حضور مثبت داشته باشند و موجب توسعه همکاریهای دو طرف در زمینه زنجیره تأمین شوند.
سمیعانی فرد با اشاره به رابطه خوب و نزدیک ایران و چین با وجود تحولات پیچیده و نامعلوم شرایط بینالمللی و عدم تأثیرگذاری مسائلی مانند یکجانبهگرایی و حمایتگرایی اقتصادی بر روابط مثبت دو طرف گفت: چین همواره در سختترین شرایط تحریم از ما حمایت کرده است. حضور در چنین نمایشگاههایی علاوه بر گسترش روابط ما با شرکتهای چینی و شرکتهای کشورهای دیگر، نشان میدهد که ایران یک کشور بسته نیست و با همه جا ارتباط دارد. ما اتاق بازرگانی هستیم و فارغ از هر گونه تحریم و جنگ همیشه برای توسعه تجارت و ایجاد شناخت میان کشورها تلاش میکنیم و به همین دلیل با حضور در چنین رویدادهایی میتوانیم با دیگر کشورها ارتباط نزدیک برقرار کنیم.
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد اهمیت چنین نمایشگاههایی برای کارآفرینان و صادرکنندگان ایرانی گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما برای شناخت بازار چین و کالاهای مورد علاقه و نیاز مصرفکنندگان چینی باید در چنین رویدادهایی حضور پیدا کنند. علاوه بر این، حضور شرکتهای ایرانی باعث خواهد شد که مردم چین نیز با ایران بهتر آشنا شوند.