جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: چین شریك اول تجاری ۱۲۰ كشور دنیا است/ خدمات كشور چین در ایران بسیار موفق بوده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاكید بر اینكه همكاری اقتصادی دنیا با كشور چین یك ضرورت است، گفت: چین شریك اول تجاری ۱۲۰ كشور دنیا است و ایران هم یكی از این كشورها است.

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره سند همكاری ۲۵ ساله ایران با كشور چین در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران، گفت: بر اساس این سند همكاری هر دو كشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و تكنولوژی با یكدیگر همكاری می كنند.

سند همكاری۲۵ ساله ایران با چین فقط اقتصادی نیست

وی در پاسخ به این پرسش كه تفاوت قرارداد و سند همكاری چیست؟ گفت: به‌طور مثال قرارداد یعنی اینكه در یك حوزه نفتی به‌صورت مشترك دو كشور فعالیت می‌كنند و هركدام به یك مقدار مشخص سهم می‌برند، ولی سند همكاری یك تمایل دوجانبه است، سند همكاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین تنها در حوزه اقتصادی نیست بلكه حوزه‌ای مختلف ازجمله فرهنگی، سیاسی،قضایی و تكنولوژی را نیز دربر می‌گیرد.

تمایل دوطرفه مبنای اصلی سند همكاری است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این پرسش كه آیا این سند همكاری تعهدی برای دو طرف ایجاد نمی‌كند؟ تصریح كرد: تعهد به مفهوم یك توافق‌نامه رسمی وجود ندارد در این سند دو كشور تمایلات خود برای همكاری را بیان می‌كنند.

پروژه‌های نیمه‌تمام چین در ایران احیا می‌شود

حریری در پاسخ به این پرسش كه ضمانت اجرایی این سند همكاری چیست؟ اذعان داشت: ضمانت اجرایی زمانی ایجاد می‌شود كه بر اساس این سند همكاری، قراردادهای مشخصی برای اجرای پروژه‌های خاص نوشته شود كه در این صورت بحث تامین مالی، تعهدات طرفین و ضمانت‌ها مشخص می‌شود. از طرف ایران اعلام كردیم كه مایل هستیم چه پروژه‌هایی را در چه حوزه‌هایی با همكاری كشور چین انجام دهیم. با اجرایی شدن این سند همكاری، بخشی از پروژه‌هایی كه سال‌های قبل توسط كشور چین در كشورمان متوقف‌شده بود نیز از سر گرفته خواهد شد.

چین شریك اول تجاری ۱۲۰ كشور دنیا است

وی اظهار داشت: همكاری اقتصادی با كشور چین در دنیا یك ضرورت است، چین شریك اول تجاری ۱۲۰ كشور دنیا است و ایران یكی از این كشورها است. چین با بیش از ۸۰ كشور دنیا اسنادی را مشابه با سند همكاری ما امضا كرده است. كسانی كه به این سند نقد دارند و عنوان می‌كنند چین با كشورهای ضعیف سند همكاری دارد اشتباه است چین با اتحادیه اروپا و كشور آلمان سند همكاری امضا كرده است.

چین ظرف یك دهه آینده قدرت اقتصادی برتر دنیا می‌شود

چین با كشورهای حوزه خلیج‌فارس و خاورمیانه و رقبای اقتصادی ما همكاری خود را شروع كرده است. سال گذشته كشور چین بیش از ۴ میلیارد دلار در كشور تركیه سرمایه‌گذاری مستقیم كرده است. اینترنت اشیا در امارات توسط شركت‌های چینی انجام می‌شود و این چیز عجیبی نیست چین ظرف یك دهه آینده قدرت اقتصادی برتر دنیا می‌شود و مورد توجه تمام كشورها است با توجه به اینكه چین امروز در عمده حوزه‌های اقتصادی هم صاحب سرمایه و هم صاحب تكنولوژی است.
سند همكاری ایران و چین پروسه چندساله بوده كه فروردین امسال به امضا رسید و سفر اخیر وزیر امور خارجه كشورمان به چین منجر به شروع برنامه‌های اجرایی شد و بر این اساس وزارتخانه‌های مختلف پروژه‌های خود را مطرح می‌كنند و قراردادهایی برای اجرای این پروژه‌ها با كشور چین منعقد خواهد شد.

خدمات كشور چین در ایران بسیار موفق بوده است

حریری در پاسخ به اظهارات گوینده برنامه مبنی بر اینكه امیدواریم این سند همكاری باعث شود از بهترین تكنولوژی‌های چین استفاده كنیم، اذعان داشت:خدمات كشور چین در كشور ما نیروگاه شازند اراك، طرح توسعه پالایشگاه اراك و مترو تهران و سد طالقان است كه بسیار هم موفق بوده است.

بدعهدی ایران باعث شد چینی‌ها پروژه آزادراه تهران-شمال را ترك كنند

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: در مورد آزادراه تهران-شمال باید بگویم بدعهدی و نپرداختن تعهدات مالی از سوی ایران باعث شد چینی‌ها با زیان از ایران بروند. ۱۲ سال است كه چینی‌ها از پروژه آزادراه تهران شمال رفته‌اند و هنوز آزادراه تكمیل نشده است چینی‌ها ۶ سال در این پروژه كاركردند و بخش عمده‌ای از تونل‌هایی كه مردم از آن تردد می‌كنند توسط چینی‌ها ساخته شد و دولت پول آنها را پرداخت نكرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پایان افزود: اگر كالایی از كشور چین وارد می‌شود كه استانداردهای ملی كشور را ندارد از مبادی رسمی وارد نشده است. كالای بی‌كیفیت توسط قاچاقچیان از مبادی غیررسمی وارد می‌شود كما اینكه از كشور تركیه، هند و پاكستان هم وارد می‌شود.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران