ه نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علیاکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست که نمایندگانی از شرکتهای کشتیرانی، پایانهداران بنادر، شرکتهای ردهبندی و بازرسی، اتاق بازرگانی و سرمایهگذاران در بنادر حضور داشتند، از برنامهریزی گسترده سازمان بنادر براي توسعه و آموزش تخصصی نیروی انسانی دریانوردي خبر داد.وی با بیان اینکه حملونقل دریایی در ایران، تحت تاثیرات منفی تحریمهای ظالمانه، دچار عقبافتادگی شده است، تاکید کرد: به رغم کمک نخبگان دریایی، چرخ فعالیتهای دریایی و دریانوردی در کشور هرگز دچار لنگی و توقف نشده، اما باید بپذیریم که حمل و نقل دریایی در ایران، همگام با دنیا پیش نرفته است.معاون وزیر راه و شهرسازی طراحی و تعریف مدل بازرگانی و تجاری برای رونق ترانزیت در کشور را موضوع جدی برای حوزه تجاری و اقتصاد کلان دانست و گفت: این سازمان از هرگونه ارتباط تجاری بین مجموعه بخش خصوصی فعال در تجارت دریایی با بازرگانان حمایت میکند.
صفایی همچنين از سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه کشتیهای رو-رو برای دریای خزر خبر داد و تاکید کرد: اولویت ما توسعه کشتیرانی با تقویت حملو نقل داخلی است و با خطوط کشتیرانی خارجی در صورتی که با خودشان ارزش افزوده برای اقتصاد ایران آورده باشند و شریک ایرانی داشته باشند، همکاری می کنیم.
فعالان دریایی و بندری در این نشست کاری، افزایش هزینههای تمام شده حملونقل، فرسودگی تجهیزات، افزایش هزینه سوخت شناورها، کمبود شدید کانتینر، کمبود سوخت کم سولفور، عدم تامین تجهیزات، بازنگری قرادادهای سرمایه گذاری، معضل ترافیک بندری و مجوزهای دستوپاگیر وسختگیرانه را از جمله مهمترین مشکلاتخود عنوان کردند.