جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

رییس جمهور: اجرایی شدن سند راهبردی/ ٢٠ تفاهم‌نامه در سفر به چین به امضا می‌رسد

رییس جمهور، پیگیری اجرایی شدن سند راهبردی تهران -پکن را یکی از برنامه‌های سفر خود به چین عنوان و از امضای٢٠ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف میان دو کشور خبر داد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی دوشنبه شب پیش از عزیمت به چین در پاپیون فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور کشور دوست چین انجام می‌شود در این سفر ابتدا اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و چین دنبال خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: با چین ارتباطات زیادی داریم اما از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای سطح روابط به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری غفلت شد و متاسفانه در این راستا عقب‌ماندگی جدی داریم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: کشوری چون چین و ایران هر کدام دارای ظرفیتهای بسیاری هستند و به عنوان دو کشور مستقل، منافع مشترکی در منطقه و جهان دارند و  می‌توانند ارتباطات بیشتری داشته باشند. بر این اساس ما باید عقب ماندگی که تاکنون در ارتباط با چین وجود داشته جبران کنیم.

رییس جمهور اراده دو کشور را توسعه و ارتقای سطح روابط عنوان و  تاکید کرد: برای جبران این عقب ماندگی باید ظرفیت‌های دو کشور به ویژه در موضوع تبادل تجاری و اقتصادی به شکل دقیق شناخته شود.

آیت الله رییسی گفت: در حوزه‌های مختلف اقتصادی، انرژی و مالی پولی با چین ارتباط داریم این روابط باید دنبال شود و وزیران ما هم در این سفر تفاهم نامه‌هایی را به امضا خواهد رساند.  ٢٠ تفاهم نامه به امضای مسئولان و مقامات عالی دو کشور می‌رسد. مهم این است که این روابط راهبردی در سطح دو جانبه و منطقه‌ای دنبال شود.

رئیس جمهور در ادامه به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای و ارتباط  با زیرساخت‌های اقتصادی منطقه قطعی شده  که این زمینه خوبی برای ارتباط با همه کشورهای آسیایی از جمله چین است.

آیت الله رئیسی به مواضع مشترک ایران و چین هم اشاره کرد و گفت: با چین مواضع مشترکی در مقابله با یکجانبه‌گرایی و حفظ استقلال سیاسی  داریم و این مواضع مشترک ما را کنار هم قرار داده است به نحوی که بتوانیم همکاری‌های بسیار خوبی با هم در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و مسائل منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم.

رئیس جمهور درباره دیدار خود با همتای چینی و سایر مقامات ارشد این کشور، گفت: همکاران من در این سفر با همتایان خود در چین دیدارها و نشست‌های دارند و امیدوارم این سفر برای توسعه روابط همه‌جانبه با چین موثر باشد و سطح روابط را که اراده خاص دو کشور است ارتقا یابد.

رئیس‌ جمهور امشب در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود به پکن سفر کرد.

این دهمین سفر خارجی آیت الله رئیسی در یک سال و نیم اخیر است.