جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

سفیر ایران در چین: گسترش مناسبات اقتصادی تهران و پکن

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: با اجرای طرح یک کمربند، راه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران و پکن توسعه می‌یابد.

از پکن محمد کشاورز زاده در مصاحبه‌ای با روزنامه مردم چین روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را رو به گسترش دانست و گفت: چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است. دو کشور مناسبات و روابط خوبی با یکدیگر دارند و مقامات دو کشور همواره در ارتباط نزدیک با هم هستند. مدتی قبل نیز سران دو کشور در سمرقند با یکدیگر ملاقات کردند.
وی همچنین با اشاره به این که درباره صادرات برخی محصولات ایران به چین اقداماتی خوبی صورت گرفته است می‌گوید قرار است صادرات میوه از ایران به چین افزایش یابد، و همچنین با اجرای طرح کمربند – راه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بیشتر خواهد شد.
کشاورز زاده با ابراز امیدواری درباره غلبه دو کشور بر ویروس کرونا و افزایش سفر‌های گردشگری بین دو کشور گفت: ایران کشوری چهارفصل است که از دریای خزر تا خلیج فارس وسعت دارد. هر شهری فضا‌های متفاوت خودش را دارد و گردشگران می‌توانند انتخاب کنند که از دریا و ساحل تا کوه و کویر دیدن کنند. من از تمامی مردم چین دعوت می‌کنم تا به ایران سفر کنند و از سفر خود در کنار مهمان نوازی ایرانیان لذت ببرند.
کشاورز زاده در پاسخ به سوالی درباره اهمیت پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگ‌های گفت: ایران از سال ۲۰۰۶ عضو ناظر اجلاس شانگ‌های بوده است. سازمان همکاری شانگ‌های متشکل از کشور‌های آسیای میانه، آسیای شرقی و مناطق دیگر است و ایران با این کشور‌ها روابط خوبی دارد. سازمان همکاری شانگ‌های سکوی خوبی برای ایران است تا روابطش را با این کشور‌ها توسعه دهد. این سازمان همچنین ظرفیت‌هایی برای مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی دارد که می‌تواند سنگ بنای پیشرفت در روابط میان ایران و کشور‌های مذکور باشد. سازمان همکاری شانگ‌های همچنین تنها سازمانی است که در آن کشور‌های غربی حضور ندارند. ما منافع چنین سازمانی را در آینده خواهیم دید.
کشاورز زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی غربی‌ها سازمان همکاری شانگ‌های را با ناتو مقایسه می‌کنند گفت: چنین مقایسه‌ای اشتباه است. سازمان همکاری شانگ‌های براساس فراگیر بودن بنیانگذاری شده است و مانند ناتو ائتلافی جنگی نیست که پس از جنگ جهانی دوم نظام دو قطبی را ایجاد کرد. سازمان همکاری شانگ‌های در طول جنگ سرد تاسیس نشده است. این سازمان همکاری با هدف دستیابی به شرایط برد-برد و حل و فصل بهتر مشکلات که کشور‌های آسیایی با آن مواجه هستند تشکیل شد. این سازمان فراهم کننده صلح جهانی است و می‌خواهد نظم جهانی بهبود پیدا کند. ناتو به دنبال تسلط گرایی است، اما سازمان همکاری شانگ‌های چنین چیزی را نمی‌خواهد و من معتقدم این دلیل موفقیت سازمان همکاری شانگ‌های است درحالی که ناتو خود در اروپا مناقشه و درگیری ایجاد می‌کند. جنگ روسیه و اوکراین یک نمونه کنونی آن است. سیاست‌ها و عملکرد ناتو تضعیف کننده صلح جهانی است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین درباره اهمیت مبارزه با تروریسم، با اشاره به اینکه ایران خود یکی از قربانیان ترور است، گفت: معتقدم همکاری میان کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های به ایران کمک خواهد کرد تا تروریسم را از بین ببرد. تروریسم ریشه در فقر دارد. برای مثال افغانستان از فقدان تحصیلات خوب، زیرساخت، حمل و نقل و فرصت‌های شغلی رنج می‌برد که منجر به ایجاد مشکلات فراوانی شده است. اکنون ما می‌توانیم به آن‌ها برای ساختن آینده بهتر کمک کنیم و فرصت‌های شغلی بسازیم. ایران به همراه چین با تروریسم مبارزه می‌کند. آسیای میانه منطقه مهمی است و ایران به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی به آسیای میانه متصل است. طرح کمربند و جاده که از سوی چین پیشنهاد شد در توسعه آینده آسیای میانه نقش چشمگیری خواهد داشت. برای مثال در زمینه زیرساخت‌های حمل و نقل چین می‌تواند در این منطقه از طریق ایجاد خط راه آهن و اطلاعات تکنولوژیک کمک شایانی به این کشور‌ها انجام دهد. از نقطه نظر ایران، رشد اقتصادی چین بسیار خوب است و چین با کشور‌های آسیایی رفتاری دوستانه دارد بنابر این طرح کمربند و جاده نتایج خوبی خواهد داشت.