جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

سه مصوبه سران قوا برای تسهیل فضای کسب‌وکار صنعت و معدن

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت به سه مصوبه سران قوا برای تسهیل فضای کسب‌وکار اشاره کرد که به‌ویژه به احیای واحدهای راکد کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید مهدی نیازی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: در سال جاری شاهد اتفاقات ویژه‌ای در فضای بین‌الملل و داخل کشور بودیم که بخشی از هزینه‌های زنجیره ارزش تولید را سبب شد.

وی بیان داشت: جنگ روسیه و اوکراین موجب شد تا قیمت بسیاری کالاها در سطح جهان افزایش یابد و امروز در مقایسه با دی و بهمن‌ماه پارسال رشد قابل‌توجهی در قیمت‌های کالاهای صنعتی، انرژی، غذایی و غیره شاهدیم که چالش بزرگی برای همه کشورها از جمله کشورمان به وجود آورد.

این مقام مسوول وزارت صمت ادامه داد: در کشورمان با اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ و تبدیل نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ ETS، همچنین افزایش دستمزدها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی منجر به افزایش قیمت‌ها شد که همه آنها اثر تورمی در قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده به دنبال داشت.

وی گفت: در همین راستا، وزارت صمت نیز از پارسال برنامه‌های حمایتی طراحی کرد که بخش قابل‌توجهی از آنها در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید،  بخشی باید در هیات وزیران تصویب شود و برخی دیگر نیز نیاز به مصوبه سران قوا داشت.

نیازی گفت: مطابق یکی از مصوبه‌های سران قوا، تقسیط بدهی مالیاتی واحدها از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه افزایش یافت که کمک خوبی برای احیای واحدهای راکد صنعتی و معدنی خواهد بود.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه دوم سران قوا، اگر بنگاهی برای ورود به بازار سرمایه اقدام کند صرفاً حساب‌های مالیاتی سه سال گذشته آن توسط سازمان بورس بررسی خواهد شد که به ورود بنگاه‌ها به بورس کمک می‌کند.

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت تصریح کرد: مطابق مصوبه سومی که از سران قوا گرفته شد، اگر بنگاه یا فردی در بخش تولید نسبت به تامین مالی در بازار یا تولید اقدام کند، تا ۱.۲ برابر نرخ عقود مشارکتی از مالیات معاف خواهد شد که مشوقی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید خواهد بود.

افزایش ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی تامین مالی صنعت و معدن

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه یادآور شد: پارسال ۹۰۰ هزار همت (هزار میلیارد تومان) تسهیلات به بخش صنعت و معدن کشور داده شد که عمده آن را تسهیلات سرمایه در گردش تشکیل می داد.

وی گفت: امسال با توجه به افزایش هزینه‌ها، پیش بینی می‌شود ۴۰۰ همت به این رقم اضافه شود و در تلاشیم با تعمال با بنک مرکزی و بانک‌ها این رقم را برای بنگاه‌ها در قالب اوراق گام، برات، تسهیلات مبتنی بر فاکتور و غیره تامین کنیم.

نیازی بیان‌داشت: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب تامین مالی زنجیره‌ای برای خودروسازان به صورت پایلوت و نمونه عملیاتی شد.

وی تصریح‌کرد:‌ مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، بیش از ۳۰ درصد تسهیلات پرداختی از سوی سیستم بانکی برای بخش تولید از طریق تامین مالی زنجیره‌ای خواهد بود.

معاون وزیر صمت در ادامه خاطرنشان‌کرد:‌ برای تامین برق صنایع برنامه‌های کوتاه‌مدت و  بلندمدت پیش‌بینی شده و با توجه به ناترازی در عرضه و تقاضای برق، امسال در تلاشیم ناهماهنگی‌ها سبب نشود بنگاه‌ها متضرر شوند.

وی اظهار داشت: با هماهنگی بین وزارت نفت و نیرو، برنامه‌ریزی شده تا قطعی‌ها به سمت تعطیلی صنایع در تابستان به‌منظور انجام اورهال یا اصلاحات در صنایع شان برود تا بتوانیم پایداری انرژی را در سایر بخش‌های صنعتی تضمین کرده و تابستان امسال را با محدودیت کمتری سپری کنیم.

نیازی به امضای تفاهم‌نامه توسعه نیروگاهی بین وزارت صمت و نیرو به میزان ۱۴ هزار مگاوات اشاره کرد و گفت: این مهم با سرمایه‌گذاری هفت میلیارد دلاری در حال انجام است و طبق بند «و» تبصره ۱۵ قانون بودجه، آن دسته از واحدهایی که کنتور جداگانه داشته یا برق‌شان را بتوانند به شبکه سراسری تزریق کنند، نرخ سوخت شان به قیمت نیروگاهی خواهد بود.

وی همچنین به برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای تامین کنتورهای هوشمند خانگی اشاره کرد و گفت:‌ وزارت صمت نیز اعلام آمادگی کرده تا برق صرفه‌جویی شده از محل خانوارها را در بازاری که قیمت آن مشخص خواهد شدف خریداری کند.

بی تاثیر بودن مسائل سیاسی بین‌الملی بر پروژه های وزارت صمت

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت خاطرنشان‌کرد: همه پروژه‌هایی که در وزارت صمت از سال گذشته تعریف شده، برنامه‌هایی است که وابستگی به برجام و توافقات سیاسی ندارد.

وی گفت: به‌طور مثال پروژه اصلاح بازار کالاهای واسطه‌ای و پایه که در گذشته وابسته به نرخ دلار بود، امروز هیچ وابستگی به این ارز ندارد و وابستگی کالاهای فلزی به دلار در بورس حذف شده است. همچنین در حوزه پتروشیمی نیز با کمک وزارت نفت در حال رفع مشکل هستیم.

نیازی بیان‌داشت: امروز و با تسهیل روابط تجاری با کشورهای هدف و منطقه، افزایش صادرات اتفاق افتاده است و حجم تجارت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری در فضای تحریم، اتفاق بزرگی بود که امسال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.

تامین ماشین‌آلات معدنی

وی در پاسخ به ایرنا درخصوص تامین ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز کشور، گفت: امروز دفتر ماشین‌آلات معدنی، کشاورزی و راهسازی در وزاتخانه شکل گرفته که ماموریت آن تولید، واردات و صادرات این ماشین‌آلات است تا نیاز کشور به آن تامین شود.

معاون وزیر صمت تصریح‌کرد:‌ در این راستا، علاوه بر استفاده از زیرساخت‌های داخلی و تقویت شرکت‌های فعال در این حوزه، اما از آنجایی که الزاما نتوان همه نیازها را از محل داخلی تامین کرد، هماهنگی‌هایی در دستور کار است تا سیاست نهایی در این زمینه اتخاذ و ابلاغ شود.

وی درخصوص شایعات مبنی بر مشروط شدن ورود ماشین‌آلات به صادرات ماشین‌آلات معدنی، تاکید کرد: معتقدیم نباید توسعه بخشی مهم در اقتصاد را به توسعه بخش دیگر منوط کرد.

منبع: ایرنا