جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

طی ۷ ماهه سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته؛رشد ۱۳۰ درصدی ارزش صادرات مواد و محصولات معدنی فلزی

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، الهه مکری، رئیس گروه معدن و صنایع معدنی با بیان این خبر گفت: طی۷ماهه سال جاری بر اساس آمار رسمی گمرک ایران ، قریب به۱۰میلیون و۴۰۰هزار تن اقلام معدنی فلزی به ارزش تقریبی۶۴۱۴ میلیون دلار، اعم از مواد و محصولات معدنی فلزی صادر شده و این در حالی است که صادرات این اقلام طی دوره یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از ۱۳۰ درصد رشد ارزشی و ۴۳ درصد رشد وزنی برخوردار بوده است.
وی افزود: تفاوت نرخ رشد صادرات ارزشی و وزنی بعضاً ناشی از برآیند افزایش و کاهش قیمتهای صادراتی مواد و محصولات معدنی فلزی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته و یا رشد صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر است.
رئیس گروه معدن و صنایع معدنی ادامه داد: شمش فولاد ۲۵۹۳میلیون دلار به وزن۴۰۵۴ هزارتن، محصولات طویل فولادی ۱۰۱۶ میلیون دلار، کاتد مس۷۵۲ میلیون دلار،  محصولات تخت نورد شده فولادی ۳۵۷ میلیون دلار، شمش آلومینیوم۳۵۴میلیون دلار، سنگ و کنسانتره آهن۲۳۹میلیون دلار، شمش روی ۲۶۵ میلیون دلار و آهن اسفنجی۱۵۹میلیون دلار، از مهمترین مواد و محصولات معدنی فلزی صادراتی طی این دوره بوده که از ارزش صادراتی بالایی برخوردار بوده اند.

مکری اضافه کرد: هشت محصول صادراتی مذکور در مجموع ارزش۵۷۳۵میلیون دلار داشته و نزدیک به ۹۰ درصد از صادرات کل محصولات معدنی فلزی ۷ ماهه سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند.
وی یادآور شد: طی این دوره در بین اقلام منتخب معدنی فلزی تنها صادرات شیرآلات بهداشتی روند نزولی داشته و صادرات سنگ و کنسانتره آهن، سنگ و کنسانتره مس، شمش فولاد، فروآلیاژها، آهن اسفنجی، محصولات تخت فولادی، محصولات طویل فولادی، لوله و پروفیل فولادی، شمش آلومینیوم، شمش سرب و شمش روی به عنوان اقلام منتخب معدنی در مقایسه با ۷ ماهه سال ۹۹رو به افزایش بوده‌اند.
رئیس گروه معدن و صنایع معدنی بیان داشت: با ارزش‌ترین محصولات صادراتی شامل کاتد مس با متوسط قیمت۹۵۱۹دلار هر تن، شیرآلات بهداشتی با متوسط قیمت ۵۷۱۴ دلار هر تن، شمش روی با متوسط قیمت۲۸۲۰دلار هر تن،  شمش آلومینیوم با متوسط قیمت ۲۴۷۵دلار هر تن، شمش سرب با متوسط قیمت۲۱۸۲دلار هر تن، فروآلیاژ با متوسط قیمت ۱۱۴۰ دلار در هر تن و کنسانتره مس با متوسط قیمت۱۱۲۲دلار در هر تن است.
وی افزود: طی ۷ ماهه سال جاری بیشترین افزایش متوسط قیمت صادرات در مقایسه با۷ماهه سال گذشته مربوط به کاتد مس۳۱۱۹دلار هر تن ، شمش روی۸۵۳دلار هر تن، شمش آلومینیوم ۸۸۲ دلار هر تن، محصولات تخت فولادی۵۲۲ دلار هر تن، شمش سرب ۵۱۵ دلار هر تن، کنسانتره مس۳۸۹دلار هر تن، شمش فولاد۲۸۶دلار هر تن و لوله و پروفیل فولادی۱۹۱ دلار هر تن است.

مکری اضافه کرد: بیشترین کاهش متوسط قیمت صادرات در دوره مذکور در مقایسه با ۷ ماهه سال گذشته مربوط به شیرآلات بهداشتی۱۲۸۶دلار هر تن، سایر صنایع معدنی فلزی۷۰۴دلار هر تن بوده است.
وی با اشاره به موانع و محدودیت‌های داخلی مقرر بر صادرات مواد و محصولات معدنی فلزی گفت: علاوه بر کاهش تقاضا ناشی از بحران جهانی کرونا، مشروط بودن صادرات به عرضه محصول در بورس کالا و نیز سهمیه بندی میزان صادرات اقلام فلزی نیز که امکان پیشبرد اهداف میان مدت و بلند مدت صادراتی را با چالش همراه ساخته است .
 رئیس گدوه معدن و صنایع معدنی ادامه داد: الزام به تامین نیاز صنایع پایین دست به مواد اولیه تولید داخلی و نیز مشروط ساختن صادرات مواد معدنی کمتر فرآوری شده (مواد خام معدنی ) فلزی به اخذ مجوز صادرات و از سوی دیگر عوامل و موانع ناشی از تحریم ناعادلانه بر علیه کشورمان از جمله مشکلات بانکی و همچنین گشایش اعتبار، حمل و نقل، دسترسی به مواد اولیه و ملزومات و تجهیزات، فشار تحمیلی بر برخی از بازارهای هدف صادراتی و وارداتی کشورمان در راستای تحریم، نرخ سنگین عوارض مقرر بر صادرات مواد کمتر فرآوری شده و به عبارتی خام از دیگر مواردی است که تاثیر جدی بر عدم امکان توسعه صادرات در این بخش خواهند داشت. ضمن آنکه محدودیت‌های موثر بر روند تولید در بخش معدنی فلزی که مهمترین آنها مشکل تامین برق طی ماههای اخیر بوده است مشکل جدی در تداوم فعالیت خطوط تولید و به تبع آن تاثیر بر ایفای تعهدات عرضه داخلی و نیز تعهدات صادراتی به شمار می‌آید.