جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

مجیدرضا حریری ، رئیس اتاق ایران و چین :”طرح «پیشگامان پیشرفت ایران» سیاست درست دولت برای خنثی سازی اثر تحریم‌ها است”

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه جهت گیری و سیاست گذاری دولت سیزدهم درست است و قصد دارد کارها را به روال درست برگرداند، گفت: ایجاد کنسرسیوم‌ از صنایع سودده یک روش سرمایه گذاری در دنیا است که نتایج موفقی تا کنون داشته است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد طرح جدید دولت برای سرمایه گذاری منابع شرکت‌های بزرگ در ۴۸ مگا پروژه، اظهار داشت: ایجاد کنسرسیوم‌ از صنایع سود ده یکی از روش سرمایه گذاری در اقتصاد است که حداقل از اواسط قرن بیستم در دنیا اجرایی شده و نتایج مثبتی در پی داشته است.

وی با اشاره به رشد اقتصاد چین، افزود: چینی‌ها در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی و در آغاز اصلاحات اقتصادی‌شان، از این روش برای سرمایه‌گذاری استفاده کردند، البته جذب سرمایه گذاری خارجی هم به عنوان مکمل داشتند. شرایط ما با چین متفاوت است، زیرا امکان جذب سرمایه گذاری خارجی را حداقل نداریم و سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم به آن شکل وجود ندارد که با سرمایه خودش بتواند وارد بازار تولید شود، البته چینی‌ها سیاست‌های دیگر از جمله آزادسازی را انجام دادند.

طرح دولت باعث تشویق سرمایه گذاری در تولید می‌شود

این فعال اقتصادی با اجرای طرح «پیشگامان پیشرفت ایران»، ادامه داد: در طرح دولت حدود ۶ شرکت حضور داشتند که اعلام شد ۲۵ درصد بازار بورس را در اختیار دارند؛ هر چند این نقطه ضعف اقتصاد است، اما می‌توان از آن استفاده و این شرکت‌ها را وادار به سرمایه گذاری کرد و باید منتظر نتیجه سرمایه گذاری در اجرا باشیم.

وی گفت: خیلی از طرح‌های که روز یکشنبه هفته جاری اعلام شد، طرح توسعه خیلی از این شرکت‌ها بود، منتها الان زمان خوبی برای این حرکت است و هر چقدر هم معتقد باشیم که بخشی از آن نمایشی باشد، اما نمایش آن هم در این روزها مناسب است که با تشویق سرمایه گذاری به نوعی باعث جلوگیری از خروج سرمایه از بازار تولید خواهد شد.

حریری بیان داشت: هر چقدر بتوان سرمایه ها را به سمت تولید هدایت حمایت کنیم، اقدام درستی است ولی باید منتظر نتیجه آن در اجرا باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد اینکه شرکت‌های سود ده، سود خود را در بانک‌ها سپرده گذاری می‌کنند، توضیح داد: این کار اشتباهی است، زیرا نظام بانکی در خدمت تولید نداریم. تراز بانک‌ها وضعیت مناسبی ندارند و مشخص نیست منابع بانکی کجا توزیع می‌شود. طرح دولت روش مناسب‌تری است زیرا به جای اینکه پول به بانک برود، هر چند بانک‌ها تسهیلات می‌دهند، اما ۱۰۰ درصد پولی که از تولید حاصل شده دوباره به تولید برمی‌گردد.

وزارت اقتصاد سیاست‌گذاری‌های درستی را اجرا می‌کند

وی با بیان اینکه ایجاد مشکلات اقتصاد ما حاصل یک یا دو سال نبود و حداقل نباید برای رفع آن در یک یا دو سال امیدوار بود، گفت: جهت گیری  دولت سیزدهم درست است. اگر سیاست گذاری درست باشد، هر چند در اجرا هزار و یک مشکل وجود دارد، ولی همین که اراده سیاست گذار این است کارها را به روال درست برگرداند، جای امیدواری دارد و باید به آن اعتبار داد؛ همان طور که اگر در اجرا موفق نباشد، جای نقد هم وجود دارد.

حریری اضافه کرد: امروز با تمام فشارها، سختی‌ها و شرایطی که اصلا عادی نیست، وزارت اقتصاد سیاست‌گذاری‌های درستی را در پیش گرفته و اجرا می‌کند. اگر در شرایط عادی‌تر و مناسبی بودیم، شاید سیاست‌های بهتری هم می‌توانست اجرا شود. در همین شرایط حداقل اعلام و آغاز این طرح بزرگ را باید با نگاه مثبت بررسی کرد.

انتقال منابع کارخانجات سود ده به سمت تولید، سیاست درستی است

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به شرایط تحریم، ادامه داد: انتقال منابع کارخانجات سود ده به سمت تولید در این شرایط واقعا مناسب و سیاست گذاری درستی است، اما باید منتظر اجرا ماند و نمی‌تواند الان قضاوتی کرد. امیدارویم شرکت‌ها این پروژها را اجرایی کنند.

وی گفت: ما از شرایط تحریمی استقبال نمی‌کنیم و قطعا همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر هر لحظه‌ای بتوان تحریم‌ها را بداشت و کوتاهی کنیم، اشتباه است؛ البته ۵۰ درصدی بحث تحریم دست ما است و ۵۰ درصد آن به طرف‌های تحریم کننده برمی‌گردد.

حریری افزود: می‌توانیم در مقابل تحریم‌ها راه‌حل‌هایی داشته باشیم و آثر آن را کاهش دهیم، اما هیچکدام از این‌ها اثر تحریم را به صفر نمی‌رساند. هر چند در شرایط تحریمی تا حد امکان باید بیشترین بهره را از ظرفیت‌های اقتصادی کشور ببریم.

سیاست‌گذاری برای خنثی سازی تحریم‌ها در اختیار خودمان است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: سیاست‌گذاری برای خنثی سازی و کم اثر کردن تحریم‌ها ۱۰۰ درصد در اختیار خودمان است و هر چقدر سیاست‌های این چنینی که می‌تواند فشار تحریم را کاهش دهد، باید اجرایی شود. به هر حال وضعیت تولیدمان در شرایط کنونی خوب نیست، البته تولید و صادرات انجام می‌شود و احساس ضعف نداریم، اما از ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را نمی‌توانیم ببریم.

وی با تاکید بر اینکه اقدام دولت سیزدهم موثر برای رشد تولید موثر است، گفت: اگر سرمایه‌گذاری‌های جدید در تولید انجام نشود، در چند سال آینده حوزه تولید آسیب جدی خواهد دید. هر کشور نسبت به وضعیت تولید خود به سرمایه گذاری نیاز دارد.

حریری اظهار داشت: در حالی که باید برای برداشتن تحریم‌ها تلاش شود، همزمان باید به فکر کم اثر کردن و خنثی سازی تحریم باشیم و این روش درست است، زیرا اگر کسی فقط به فکر خنثی سازی تحریم‌ها باشد، قطعا از ظرفیت‌های اقتصادی نمی‌تواند بیشترین استفاده را ببرد و اگر همه کارها متوقف شود به صرف اینکه تحریم را بردارند، هم اشتباه است. باید هم زمان دو سناریو رفع تحریم‌ها و خنثی سازی اثر آن و با شدت جلو برود.

عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور روز یکشنبه (۱۷ بهمن) با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد.

در طرح جدید دولت که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران محسوب می‌شود، قرار است سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی (حدود ۱۹ میلیارد دلاری) برای توسعه صنایع کشور با استفاده از منابع کارخانه‌های سود ده داخلی، اجرایی شود. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را بر عهده دارند.

۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.