جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

«نشست مشترک با هیات تجاری شهر خورگاس چین»

جلسه اتاق ایران و چین با حضور ریاست اتاق آقای مجیدرضا حریری، و هیات چینی از شهر خورگاس استان شین جیانگ به ریاست آقای ما فومینگ در تاریخ 1401/10/14 برگزار شد.

آقای حریری ریاست اتاق ایران و چین ضمن خوشامدگویی به این هیات از حضور ایشان در ایران اظهار خرسندی نمودند و امیدواری خود را نسبت به همکاری با چینی های منطقه خورگاس و بهره مندی از ظرفیتهای موجود آن منطقه و کشورهای امتداد کمربند و جاده و اوراسیا اعلام نمودند.

آقای ما رئیس هیات چینی به معرفی شهر خورگاس پرداخته و اشاره کردند که این شهر منطقه ای آزاد و شهری مرزی میان شین جیانگ و قزاقستان است. این شهر مرزی دارای بندر خشک و خطوط ریلی است. ورود به این منطقه ویژه اقتصادی برای مدت 30 روز بدون روادید امکان پذیر است.

ایشان توضیحاتی در خصوص برنامه پیش رو و اهداف خود جهت بهبود اقتصاد منطقه ارائه نموده و خواستار ایجاد روابط و همکاری با کشورهای امتداد کمربند و جاده به دلیل تاکید ویژه دولت چین شدند.

وی از اعضای اتاق جهت ارائه کالاهای ایرانی در منطقه خورگاس چین، جهت توسعه روابط ایران و آن منطقه دعوت نمود.

ایشان اشاره داشتند که ایران در حال پیوستن کامل به پیمان اوراسیا بوده و ظرف ماههای آتی به طور کامل به این پیمان ملحق خواهیم شد. وی توضیح داد که با توجه به اینکه بخش های غربی چین مسیر متفاوتی با بنادر جنوبی چین دارند، باید به دنبال مسیرهای جدید به خصوص مسیرهای ریلی برای اتصال به غرب چین باشیم. ایشان در خصوص نامناسب بودن شرایط کشتیرانی از بندر شمالی دریای خزر توضیحاتی داده و امیدواری خود را نسبت به بهبود روابط از طریق بخش ریلی و از طریق ایجاد برنامه منظم روزانه حرکت قطارها، جهت جابه جایی کالاها از ایران به این منطقه و بالعکس اعلام نمودند.

رئیس اتاق ایران و چین توضیح دادند که 90 % تجارت ایران با چین در زمینه محصولات معدنی و نفتی بوده که روشهای متفاوتی را میطلبد و فقط 10 % امکان گسترش صادرات غیرنفتی وجود دارد که ظرفیت توسعه آن به حدود 2 میلیارد دلار از طریق استقرار نمایشگاههای دائمی کالا در چند نقطه چین موجود خواهد بود.

در نهایت آقای حریری با ارائه توضیحات تکمیلی و ابراز خوشبینی نسبت به توافق و همکاری با آن منطقه در جهت استفاده از ظرفیتهای موجود روابط با آن شهر، جهت برنامه ریزی و توسعه روابط اعلام آمادگی نمودند و خورگاس را دروازه زمینی ایران به چین دانستند. ایشان گفتند محصولاتی که قابلیت صادرات از ایران به خورگاس چین را دارا هستند، مس، قیر معدنی، فرش ماشینی، گلاب، خرما، خشکبار، شیلات و … می باشند.