جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گفتگوی تلفنی وانگ یی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران

وانگ یی، رایزن دولتی و وزیر امور خارجه چین در تاریخ 16 دسامبر 2021 با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفتگوی تلفنی داشتند. دو طرف عمدتاً در مورد مسائل هسته ای ایران تبادل نظر کردند.

آقای عبداللهیان به جناب وانگ یی درباره آخرین پیشرفت‌های از سرگیری مذاکرات برای ازسرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین توضیحاتی ارائه نمود و از نقش سازنده چین در پیشبرد مذاکرات قدردانی کرد. عبداللهیان گفت: طرف ایرانی با حسن نیت در مذاکرات شرکت نموده و یک سری اقدامات مثبت انجام داده است. ایران با رویکردی منعطف و عمل‌گرایانه به مشارکت در مذاکرات ادامه می‌دهد و مباحثه و مشارکت با هر یک از طرفین را حفظ خواهد کرد، اما تحت هیچگونه شرایطی، تهدیدات و روشهای قلدرانه را نخواهد پذیرفت. طرف ایرانی بر این باور است که اگر آمریکا و اتحادیه اروپا نیز همین نگرش مثبت را اتخاذ کنند، مذاکرات برای از سرگیری پایبندی به برجام می‌تواند ادامه یابد و در نهایت به توافق برسد. ایران به توسعه روابط با چین اهمیت می دهد و آماده است تا با چین برای بهبود عملکردهای جدید در جهت همکاری های دوجانبه در همه زمینه ها تلاش های مشترک انجام دهد.

عبداللهیان گفت: همکاری زیردریایی های هسته ای میان آمریکا، انگلیس و استرالیا به طور جدی معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای را تضعیف می کند و به تقابل نظامی دامن می زند. اگر کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه از این روند پیروی کرده و اشاعه هسته ای رخ دهد، آمریکا، انگلیس و استرالیا (AUKUS) می بایست مسئولیت آن را بعهده گیرد.

وانگ یی گفت، اوضاع هسته ای ایران در مقطعی بحرانی قرار دارد. طرف چینی از آغاز مجدد مذاکرات برای از سرگیری برجام در وین استقبال می کند و از موافقت ایران برای پیشبرد شرایط بر اساس مذاکرات قبلی قدردانی می کند. چین از توافق حاصل شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر تاسیسات هسته‌ای استقبال می‌کند و انتظار دارد ایران به پیشبرد مذاکرات برای ازسرگیری برجام بطور جدی ادامه دهد. چین بدون هیچ گونه تغییری از روند حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران حمایت خواهد کرد و نسبت به کسب نتایج سریع مذاکرات تلاش خواهد کرد. چین از پیشنهاد مشروع و منطقی ایران حمایت نموده و با تحت فشار قرار دادن عامدانه مخالفت می کند. چین همچنین از ایران در زمینه افزایش درک متقابل و برقراری اعتماد نسبت به کشورهای منطقه و حفظ صلح و ثبات منطقه، حمایت می کند. چین و ایران شرکای راهبردی همه جانبه هستند. طرف چینی صرف نظر از شرایط بین المللی و منطقه ای، روابط دوستانه خود را با ایران توسعه خواهد داد.

وانگ یی گفت، همکاری زیردریایی هسته‌ای آمریکا، انگلیس و استرالیا، به طور جدی بر روند منع اشاعه تسلیحات هسته ای NPT)) تأثیر می‌گذارد و بدون شک خطرات تکثیر هسته‌ای، تحریک رقابت های تسلیحاتی و تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای را به همراه خواهد داشت. چین آماده همکاری با سایر کشورها در خصوص مخالفت با استانداردهای دوگانه در مورد موضوع هسته ای است و به طور مشترک از تشریفات قانونی و اقتدار سیستم بین المللی منع اشاعه هسته ای حمایت می کند.