جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گلوبال تایمز: سفر آیت‌الله رئیسی به پکن دوستی دیرینه دو طرف را مستحکم می‌کند

تارنمای روزنامه گلوبال تایمز چین در مقاله‌ای به بررسی ابعاد مختلف سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به چین پرداخته و تاکید کرده است که این سفر ضمن تعمیق مناسبات ایران و چین، دوستی دیرینه دو طرف را مستحکم می‌کند.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، رئیس جمهور ایران به دعوت رسمی شی جین پینگ همتای چینی خود از فردا سه‌شنبه تا پنجشنبه سفری رسمی به پکن خواهد داشت.

به اعتقاد تحلیلگران مسائل سیاسی، سفر رئیسی به پکن، مشارکت راهبردی جامع ایران و چین را بیش از پیش اجرایی خواهد کرد و نشان دهنده عزم راسخ دولت رئیسی برای پیشبرد سیاست «نگاه به شرق» است.

سیاست «نگاه به شرق» ایران به معنای گذار از سیاست موازنه منفی و ایجاد اتحاد با قدرت‌های جهانی غیرغربی مانند روسیه و چین است که ساختارهای سیاسی مشابهی با ایران دارند.

تنگ ژیچائو تحلیلگر مسائل خاورمیانه در آکادمی علوم اجتماعی چین روز یکشنبه به گلوبال تایمز، گفت: در شرایط کنونی، اولویت اصلی سفر رئیسی باید تقویت و توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران و پیشبرد توافقنامه همکاری ۲۵ ساله و اجرای آن باشد.

ایران و چین روابط اقتصادی مستحکمی به ویژه در زمینه‌های انرژی، ترانزیت کالا، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری دارند. دو کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک پیمان همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که گفته می‌شود شامل بخش‌های سیاسی، راهبردی و اقتصادی است.

گلوبال تایمز در ادامه مقاله خود نوشت: رئیسی ماه دسامبر ۲۰۲۲ میلادی در دیدار با «هو چونهوا» معاون نخست وزیر چین در تهران، تاکید کرد صرف نظر از اینکه چشم انداز بین المللی و منطقه‌ای چگونه تغییر کند، ایران قاطعانه به تعمیق مشارکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور متعهد خواهد بود.

این نشریه چینی افزود: مقامات عالیرتبه دو کشور در دیدارهای متعدد اهدافی را تعیین کرده‌اند اما در سال‌های اخیر به دلیل تأثیر همه‌گیری COVID-۱۹ و تغییرات در محیط پیرامون، پیشرفت و تحقق این اهداف به تعویق افتاده است.

تنگ تاکید کرد: نکته کلیدی سفر رئیسی پیشبرد این روند است زیرا که برای مردم دو کشور مفید است.

کارشناسان همچنین می‌گویند چین و ایران مسائل و مشترکات بین المللی زیادی از جمله افغانستان، ثبات و توسعه منطقه‌ای، تغییرات آب و هوایی، امنیت منطقه‌ای، امنیت انرژی و غیره دارند که تبادل نظر و مذاکرات دو طرف را می‌طلبند.

همچنین ژو یونگبیائو مدیرعامل مرکز تحقیقاتی دانشگاه لانژو چین به گلوبال تایمز گفت این سفر را می‌توان مقدمه‌ای برای یک تحول و پیشرفت بسیار مهم در روابط چین و ایران توصیف کرد.

گلوبال تایمز مقاله خود را با این جمله ژو به پایان می‌برد که «همکاری چین و ایران در چارچوب ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری شانگهای فضای بیشتری را برای همکاری چین و ایران فراهم می‌کند و می‌توان پیش بینی کرد که پس از این دیدار، روابط چین و ایران وارد مرحله جدید و بالاتری شود».