جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

۱۲ گام مهم صادرات کالا

۱۲ گام مهم صادرات کالا

۱۲ گام مهم صادرات کالا را بشناسید.

صادرات کالا و خدمات، دارای چه مراحلی است؟ یک فعال صادراتی، جهت انجام صادرات، باید با چه فرایند‌هایی آشنا شود؟

صادرات، یک روند چند مرحله‌ای و بین‌المللی است که یک صادرکننده قبل از ورود به این عرصه، باید با قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های تجارت داخلی و خارجی آشنا شود.

صادرات کالا به معنی خروج کالا از کشور به مقصد سایر کشور‌ها است که بر اساس روند‌های گمرکی، صادرات به دو نوع قطعی و موقت تقسیم می‌شود. صادرات کالا ضمن این‌که برای هر کشوری ارزآوری دارد، می‌تواند سودآوری مناسبی نیز برای خود صادرکننده به همراه داشته باشد.

آشنایی با ۱۲ گام صادرات

اول: جهت انجام صادرات مانند واردات، نیاز به دریافت کارت بازرگانی دارید. افرادی که تمایل به انجام صادرات کالا و خدمات دارند، باید ابتدا طی مراحل تعریف شده از سوی اتاق بازرگانی و وزارت صمت، نسبت به دریافت کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی اقدام کنند.

دوم: صادرکننده باید نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کند. برای مبادرت به صادرات، افتتاح یک حساب در کشور‌های خارجی از ضروریات کار به حساب می‌آید.

سوم: باید به بازاریابی کالا یا همان مارکتینگ اقدام کرد. بازاریابی به معنی شناخت بازار‌های خارجی و پیدا کردن مشتری برای کالای خود است. اقدامی که از راه گفتگو و مذاکره با خریداران، استفاده از اطلاعات و آمار‌های رسمی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تماس با رایزنان بازرگانی و روش‌های دیگر انجام می‌شود.

چهارم: صدور پیش‌فاکتور در فرایند صادرات است. جهت آشنایی مشتری با نوع و کیفیت کالا، خدمات و فروشنده آن، صادرکننده باید پیش‌فاکتوری که شامل اطلاعات شخص صادرکننده، شرکت، سازمان، کالا و غیره است، ارسال کند.

پنجم: بسته‌بندی و آماده‌سازی کالا انجام می‌شود. در این مرحله، صادرکننده باید کالای مد نظر را مطابق استاندارد‌های کشور مقصد بسته‌بندی کند و به شکل هوایی، زمینی یا دریایی، آن را به دست خریدار برساند.

ششم: باید بهای گمرکی کالا را تعیین کرد. در این مرحله کلیه هزینه‌های تعلق گرفته به کالای صادر شده، باید محاسبه شود.

هفتم: به دریافت مجوز صادرات کالا از نهاد‌های مسئول مربوط است. در این مرحله، صادرکننده کالا باید مجوز‌های لازم از نهاد‌های مربوطه مانند وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، بهداشت و همچنین سازمان ملی استاندارد و غیره را دریافت کند.

هشتم: اظهار کالای صادراتی به گمرک، گامی است که در این مرحله انجام می‌شود. پس از طی کردن مراحل قبلی، صادرکننده باید کالای خود را به همراه مدارک لازم به گمرک حمل کند و اظهارنامه صادراتی خود را از آن سازمان بگیرد.

نهم: در این مرحله، باید کالا را بیمه کرد. صادرکننده، ضمن حمل بار خود به گمرک و تعیین تکلیف اظهارنامه، باید کالای خود را طبق ضوابط بین‌المللی، بیمه کند.

دهم: دریافت گواهی بازرسی، در این مرحله انجام می‌شود. طرفین خریدار و فروشنده با یکی از مؤسسات بازرسی که بیشتر بین‌المللی هستند، قرارداد امضا می‌کنند تا گواهی بازرسی مورد نیاز در این مرحله را دریافت کنند.

یازدهم: در این گام، باید اخذ گواهی مبدأ و صدور فاکتور فروش انجام شود. در این مرحله، فاکتور فروش مبدأ از سوی صادرکننده کالا صادر می‌شود و سپس باید به تأیید اتاق بازرگانی برسد. اتاق بازرگانی، پس از دیدن فاکتور فروش مبدأ، بارنامه حمل دو پروانه گمرکی کالا را صادر می‌کند.

دوازدهم: در این گام که مرحله پایانی کار است، صدور کالا انجام می‌شود. شرکت حمل و نقل، جواز خروج از گمرک را از صادرکننده کالا دریافت و آن را پس از بارگیری، به کشور مقصد حمل می‌کند.

انواع ریسک‌ صادراتی

صادرات مانند واردات، با ریسک‌های مختلفی همراه است. این ریسک‌ها در یک تقسیم‌بندی کلی به اقتصادی و غیر اقتصادی، تقسیم می‌شوند. ریسک‌های قانونی، قرنطینه، نرخ ارز، پرداخت نکردن و حمل و نقل، برخی از انواع ریسک‌ هستند که در مسیر انجام صادرات قرار دارند.

خبرگزاری صدا و سیما