پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

بررسی فرصتهای تجاری کشور چین با حضور ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین در وبینار مشترک با اتاق بازرگانی، صنایع، کشاورزی و معادن زنجان

بنا به دعوت و هماهنگی اتاق بازرگانی و صنایع زنجان آقای مجیدرضا حریری ، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در نشست مجازی روز سه شنبه مورخ 12 مرداد1400 در خصوص فرصتهای تجاری کشور چین و استفاده از ظرفیتهای استان زنجان در صادرات به چین حضور یافته و به سوالات فعالین تجاری پاسخ داد.

رئیس اتاق ایران و چین با اشاره به ظرفیتهای استان زنجان فعالیت در زمینه صنایع دستی ، منابع طبیعی ، ابنیا تاریخی و گردشگری را از زمینه های بالقوه همکاری با کشور چین عنوان نمود و گفت با توجه به شرایط کرونا که حضور فیزیکی غیر ممکن است اما بعد از شرایط کرونا میتوان همکاریهای گسترده را برای ورود به بازار بزرگ چین آغاز کرده و در حال حاضر وقت مناسبی است برای مطالعه و برنامه ریزی جهت فرصتهای تجاری که هر استان بویژه استان زنجان برای صادرات و همکاری با چین میتواند داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی ارسال کالا های ایرانی از طریق ویتنام و کره به چین خاطرنشان کرد ما باید در داخل کشور برنامه ریزی منسجمی برای یک یا دوبرند بین المللی برای هر محصول داشته باشیم و کالای ایرانی با برند معتبر و بین المللی به بازار چین وارد شود و جهت پایدار ماندن در بازار چین این اقدام ضروری است وی در ادامه گفت :هر استان میتواند برند خاص محصولات خود را داشته باشد و اتاقهای بازرگانی و تشکلهای هر استان می بایست مجموعه تولیدکنندگان و صادرکنندگان را برای تشکیل مجموعه ای از یک یا چند برند معتبر بین المللی ساماندهی کند که هم در هزینه های ورود به بازار خارجی و هم در سود صادرات سهیم باشند. بدین ترتیب هم از قاچاق کالا که موجب خدشه دار شدن وجه و اعتبار کالای ایرانی خواهد بود جلوگیری خواهد شد و همچنین تجار نیز با مشکلاتی که در حال حاضر به دلیل سخت گیریهای شدید دولت چین در برخورد با ورود کالای قاچاق به چین دارد روبرو نخواهند شد.

آقای حریری پیشنهاد دادند برای بررسی و مطالعه ظرفیتهای استان زنجان جهت بازاریابی برای ورود به بازار چین بهتر است در اتاق زنجان میز چین تشکیل گردد و بصورت دوره ای مشکلات و اطلاعات بین دو اتاق مبادله گردد.

رئیس اتاق ایران و چین تاکید کرد با توجه به واردات سالانه حدود 2400 دلاری کشور چین جهت ورود و پایدار ماندن در این بازار عظیم نیاز به شرکتهای بزرگ صادراتی داریم که طولانی مدت در چین حضور داشته باشند و ممکن است در ابتدا سود کلان نداشته باشد اما در طولانی مدت به نفع تجار ایرانی خواهد بود.

وی با معرفی پروژه محصولات صادراتی ایران به چین که در راستای توسعه صادرات غیر نفتی در حال حاضر در اتاق مشترک ایران و چین اجرا شده است گفت برنامه ریزی ما در مورد دو دسته کالاست .کالاهایی که در حال حاضر به چین صادر میشود که هدف ما چند برابر کردن این صادرات طی 5 سال آینده می باشد و نیز کالاهایی که تابحال به چین صادر نشده است بررسی و تحقیق در مورد ایندسته کالا با همکاری تشکلها و اتاق های بازرگانی استانی میتواند موثر باشد که صادرات ایران را چندین برابر به چین توسعه دهد.

آقای یگانه فرد ، رئیس اتاق بازرگان زنجان با اشاره به سیستم سنتی حاکم بر مراودات تجاری ایران ، عدم آشنایی تجار با قوانین و مقررات را از عمده مشکلاتی دانست که تجار با آن روبرو هستند و گفت ما در آینده ای نزدیک حتما میز چین را تشکیل داده و برای ارتباط منظم با اتاق در جهت توسعه صادرات و معرفی ظرفیتهای استان با اتاق ایران و چین همکاری خواهیم داشت.

در ادامه تجار به طرح سوالات خود پرداختند.