جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

اخبار اقتصادی چین – شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم مهر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ججیانگ توسعه صنعت لجستیک روستایی را دنبال می‌کند؛

مقامات استان ججیانگ اخیراً یک برنامه اقدام با هدف ارتقای بیشتر توسعه صنعت لجستیک در مناطق روستایی و کاهش شکاف بین خدمات لجستیکی در مناطق شهری و روستایی منتشر کردند. بر اساس این طرح، ججیانگ ضمن تقویت ضمانت‌های اساسی، سیستم‌های شبکه لجستیک شهرستان را بهینه می‌کند، توسعه یکپارچه مناطق روستایی را ترویج و اصلاحات دیجیتال را اجرا می‌کند. همچنین خدمات لجستیک روستایی  و هماهنگی بین بخش‌های مرتبط را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، سیستم خدمات لجستیک روستایی مناسب و کارآمد در سطح شهرستان تا پایان سال 2025 تشکیل خواهد شد و سطح دیجیتالی شدن و تخصصی شدن لجستیک روستایی بهبود خواهد یافت. در مجموع 11 پایگاه برای لجستیک زنجیره سرد کشاورزی، 33 پارک لجستیک زنجیره سرد و 100 پایگاه لجستیک زنجیره سرد برای ذخیره و نگهداری محصولات کشاورزی تا پایان سال 2025 ساخته خواهد شد. استان ججیانگ همچنین بیش از 20 شرکت تجاری برجسته را پرورش خواهد داد که خدمات لجستیک روستایی را ارائه می دهند. بنابر برآورد این طرح، تا پایان سال 2025 بیش از 200 خط همکاری مسافری، باربری و پستی در این استان  افتتاح خواهد شد.

9 شرکت استان ججیانگ در فهرست 500 شرکت پردرآمد مجله Furtune قرار دارند

مقامات استان ججیانگ اخیراً فهرستی رسمی از 100 شرکت خصوصی برتر ججیانگ  را در سال 2022 منتشر کردند. 9 شرکت از ججیانگ در سال 2022 در فهرست 500 شرکت مجله فورچون قرار گرفتند، از جمله Alibaba Group Holding Ltd، Geely Automobile Holdings Ltd، و شرکت های دیگر که یک شرکت بیشتر از سال گذشته است و 46 شرکت در فهرست نهایی 500 شرکت برتر چینی در سال 2022 قرار گرفتند. در سال 2022، کل درآمد عملیاتی 100 شرکت برتر در ججیانگ به 8.9 تریلیون یوان (1.24 تریلیون دلار) رسید که نسبت به سال قبل 21.64 درصد افزایش داشت. کل پرداخت مالیات  22.04 درصد، کل سود به نسبت  سال قبل 4.91 درصد و مجموع دارایی‌ها 6.64 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است. فهرست 100 شرکت برتر استان ججیانگ در سال 2022 نشان می دهد که درآمد عملیاتی 25 شرکت بیش از صد میلیارد یوان است که افزایش پنج شرکت را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. علاوه بر این، هزینه‌های تحقیق و توسعه 100 شرکت برتر 21.48 درصد افزایش یافته است و میانگین هزینه تحقیق و توسعه به 1.90 میلیارد یوان رسیده است.

نشست IBLAC برای بررسی آینده سبز شانگهای

شرکت‌های چندملیتی چشم‌انداز روشنی برای محیط کسب‌ وکار شانگهای در نظر دارند و برنامه‌هایی برای ارائه طیف وسیعی از توصیه‌ها با هدف توسعه سبز این شهر دارند. در همین راستا قرار است سی و چهارمین نشست سالانه شورای مشورتی رهبران کسب و کار بین المللی (IBLAC) برای شهرداری شانگهای در ماه اکتبر با موضوع «ترویج توسعه سبز و کاهش کربن برای پایداری شهری» برگزار شود. اعضای شورای مشورتی متعهد شدند که به این شهر کمک کنند تا از طریق نوآوری‌های علمی و کاهش کربن از دیدگاه‌های مختلف صنعت مانند لجستیک، تولید و املاک و مستغلات، یک نقشه راه پایدار ایجاد کند.

Roche به عنوان یک شرکت با پشتیبانی طولانی مدت از جلسات سالانه IBLAC که به حمایت از نوآوری علم و فناوری در چین ادامه می دهد، پانل “Sci-Tech Innovation Driving Green and Low Carbon Transition” را در IBLAC امسال رهبری خواهد کرد. سال گذشته، با سرمایه گذاری نزدیک به 300 میلیون یوان (41.7 میلیون دلار آمریکا)، شتاب دهنده Roche برای توانمندسازی نوآوری‌های محلی راه اندازی شد. در اوایل سال جاری، گروه Roche نزدیک به 250 میلیون یوان (37.4 میلیون دلار آمریکا) به عنوان سرمایه در گردش سرمایه گذاری کرد. برنامه شهرداری شانگهای در این چارچوب این است که ضمن بهبود محیط زیست و سلامت مردم، اهداف رشد و بهره وری منابع را دنبال کند. در حقیقت جلسات IBLAC یک بستر تبادل ایده و فرصتی برای گفتگوهای عمیق تر برای ارائه پیشنهادات و کمک به خرد جمعی برای توسعه سبز شانگهای است. به عنوان مثال شرکت thyssenkrupp اعلام کرده که از شانگهای در ساخت یک مرکز نوآوری برای هیدروژن سبز حمایت خواهد کرد و تجربه خود را در تحول انرژی با چین به اشتراک خواهد گذاشت. این شرکت قصد دارد به شانگهای توصیه کند که فناوری‌های جدید هیدروژن سبز را اتخاذ کند و انتظار دارد که شانگهای بتواند سیاست های صنعتی و مالی فعال و همچنین استانداردها و مقررات مربوطه را برای کاربردهای تجاری در مقیاس بزرگ هیدروژن سبز تدوین کند.

 شرکت‌های چندملیتی جهانی باعث پیشرفت در بخش تولید پیشرفته شانگهای می‌شوند

در میان توسعه سریع تولیدات پیشرفته محلی، شرکت‌های چند ملیتی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای تقویت نوآوری و گسترش ظرفیت‌ها در کارخانه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه خود در شانگهای به دست می‌آورند. بعنوان مثال شرکت Signify که قبلاً با نام Philips Lighting شناخته می‌شد، محصولات خود را در اوایل سال 1920 وارد بازار چین کرد و در شانگهای مستقر شد و اولین سرمایه گذاری مشترک خود را در چین در سال 1985 تأسیس کرد. جان وانگ، رئیس این شرکت در شمال شرق آسیا و معاون ارشد Signify می‌گوید: «پس از حدود یک قرن توسعه، چین با 9 کارخانه و یک مرکز تحقیق و توسعه به «بازار خانگی دوم» Signify تبدیل شده است. وانگ همچنین گفت که این شرکت ابتدا شانگهای را به عنوان محل دفتر مرکزی خود در چین انتخاب کرد اما سپس به مقر آسیا و اقیانوسیه ارتقا یافت. دفتر مرکزی منطقه در شانگهای نه تنها به بازار کل چین خدمت می‌کند، بلکه انواع خدمات پشتیبانی را به بقیه بازارهای منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز ارائه می دهد. با تاکید بیشتر بر تحقیق و توسعه، Signify دومین مرکز بزرگ تحقیق و توسعه داخلی خود در جهان را در شانگهای راه اندازی کرده است که حدود 90 درصد از وظایف R&D جهانی Signify را بر عهده دارد.

Air Liquide نیز یک شرکت چندملیتی فرانسوی است که گازهای صنعتی و خدمات را تامین می‌کند،  برای چندین دهه در شانگهای سرمایه گذاری کرده است. با حمایت دولت شانگهای، Air Liquide به یکی از اولین شرکت‌های چند ملیتی تبدیل شد که در سال 1989 مجوز کسب و کار کاملاً خارجی را در چین دریافت کرد و اولین شرکت تابعه تحت مالکیت خود را در پارک Hi-Tech Caohejing شانگهای راه‌اندازی  و سپس در سال 2004 شرکت هلدینگ Air Liquide (چین) را در منطقه آزاد تجاری آزمایشی چین (شانگهای) تأسیس کرد. این شرکت با حدود دوازده دفتر و کارخانه در شانگهای، در حال حاضر به حدود  2500 شرکت در اندازه‌های مختلف به عنوان مشتری در شهر خدمات ارائه می دهد. نیکلاس پوآرو، رئیس و مدیر عامل این شرکت پیشنهاد کرد، از آنجایی که شانگهای بازار مهمی‌برای توسعه تجاری Air Liquide است، این شرکت به جستجوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های کلیدی انرژی هیدروژن، الکترونیک و فناوری بالا ادامه خواهد داد و مایل به ایجاد همکاری و مشارکت با شرکت‌ها و مؤسسات محلی است. با مروری بر سرمایه‌گذاری و توسعه بیش از 30 سال گذشته در شانگهای، این شرکت عمیقاً احساس می‌کند که این شهر دائماً از محیط تجاری درجه یک بین‌المللی درس می‌گیرد، خدمات را بهبود می‌بخشد و توسعه با کیفیت بالا را تقویت می‌کند.

ظرفیت کانتینری در بنادر چین در هشت ماه اول سال 2022 افزایش یافته است

داده‌های وزارت حمل و نقل چین نشان می دهد که ظرفیت کانتینری در بنادر چین در هشت ماهه اول سال به رشد پایدار خود ادامه داده است. به گفته این وزارتخانه، در دوره زمانی ژانویه تا آگوست 2022، حدود 194.4 میلیون واحد معادل بیست فوتی کانتینر در بنادر چین جابجا شد که نسبت به سال گذشته 4.1 درصد افزایش داشت. این رقم نشان دهنده ادامه روند روبه رشد هفت ماهه اول سال است، دوره زمانی که حجم کانتینرهای جابجایی در بنادر چین نسبت به سال گذشته 4.2 درصد افزایش یافت. این درحالیست که داده‌ها نشان می‌دهد که در هشت ماهه نخست، ظرفیت بار در بنادر کشور به 10.25 میلیارد تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.1 درصد کاهش داشته است. شایان ذکر است دو بندر شانگهای و نینگبو در استان ججیانگ جزو دو بندر بزرگ دنیا در زمینه جابجایی حجم بار و کانتینر هستند

پیشی گرفتن بخش شمالی جیانگسو نسبت به بخش جنوبی در فهرست 200 شرکت خصوصی برتر استان در سال 2022

فدراسیون صنعت و تجارت استان جیانگسو فهرست 200 شرکت خصوصی برتر و 100 شرکت برتر در تولید استان جیانگسو را اعلام کرد. فهرست شرکت های پیشرو در توسعه سبز و 100 شرکت خصوصی برتر نوآوری محور نیز توسط فدراسیون به ترتیب با اداره محیط زیست استان جیانگسو و آکادمی علوم و فناوری این استان برای توسعه منتشر شد. در میان 100 شرکت برتر نوآوری گرا، 16 شرکت بالاتر از مقیاس 10 میلیارد یوان( معادل1.4 میلیارد دلار) و 32 شرکت بالای 5 میلیارد یوان بودند. این تعداد در سال گذشته 15 و 30 بود. بنابر این گزارش عملکرد تجاری عمومی در این استان شتاب خوبی را نشان داده است. درآمد کسب و کار 200 شرکت خصوصی برتر به طور پیوسته رشد کرده است. توسعه 100 شرکت برتر تولیدی و نوآوری با رشد 18.64 درصد و 23.88 درصد درآمد کسب و کار آنها نسبت به سال قبل، روند مثبت تری را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. سود 100 شرکت برتر تولیدی و نوآوری گرا نسبت به سال گذشته 33.71 درصد و 19.22 درصد افزایش یافته است. 68 شرکت با بیش از 10000 کارمند و پنج شرکت بیش از 100000 کارمند داشتند که به ثبات در رشد اقتصادی و اشتغال کمک زیادی می‌کند. توانایی نوآوری اختصاصی بهبود یافته است شرکت ها 58 برنده جوایز ملی یا استانی برای پیشرفت در فناوری علمی‌شدند. پایه تولید بیشتر تقویت شد. در میان 200 شرکت خصوصی برتر، 131 شرکت از صنعت تولید بودند که 16 شرکت بیشتر از سال قبل بود. در 100 شرکت برتر نوآوری محور، بسیاری از صنایع اطلاعات الکترونیک (26 شرکت)، تولید پیشرفته (25)، مواد جدید (15) و زیست پزشکی (15) بودند. تعداد شرکت های برگزیده در این لیست، در بخش شمالی جیانگسو افزایش یافته است. امسال، شش شرکت دیگر از شمال جیانگسو در فهرست نهایی قرار گرفتند.

 از فهرست 100 شرکت تولیدی برتر و 100 شرکت برتر نوآوری گرا می‌توان گفت که بخش جنوبی جیانگسو شتاب خود را حفظ کرده در حالی که بخش شمالی جیانگسو پیشرفت جدیدی داشته است. شرکت‌های دارویی مستقر در لیانیونگانگ، یعنی Hengrui Pharmaceuticals، Kanion Pharmaceutical و Hanson Pharma، در فهرست نهایی ۱۰۰ شرکت برتر نوآوری‌گرا قرار داشتند که نشان دهنده قدرت صنعت زیست پزشکی محلی این استان می‌باشد.

 چین به جایگاه یازدهم شاخص نوآوری جهانی در سال 2022 صعود کرد

بنابر اعلام سازمان مالکیت معنوی (WIPO) چین به رتبه یازدهم در شاخص جهانی نوآوری (GII) رسیده و نسبت به رتبه‌بندی سال 2021 خود یک پله صعود کرده است. طبق گزارش اداره ملی مالکیت معنوی چین(CNIPA)  این افزایش رتبه، دهمین صعود متوالی چین در سالهای اخیر را نشان می‌دهد که این کشور را جزء 36 اقتصاد با درآمد متوسط به بالا قرار می دهد. GII که جدیدترین روندهای نوآوری جهانی را دنبال می‌کند، ضمن نشان دادن نوآورترین اقتصادهای جهان، عملکردهای نوآوری تقریباً 130 اقتصاد را در جهان رتبه بندی می‌کند.

بر اساس گزارش GII امسال، از نظر زیرشاخص‌های خروجی نوآوری، چین در اختراعات، مدل‌های کاربردی، رشد بهره‌وری نیروی کار، علائم تجاری و صادرات کالاهای خلاق رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

افزایش بی سابقه صادرات وسایل گرمایشی ساخت چین به اروپا

طبق گزارش ها بخاری‌های برقی، پتوها و پمپ‌های حرارتی ساخت چین در پاییز امسال در اروپا بازار فروش بسیار خوبی دارند. زیرا بسیاری از مردم اروپا چنین محصولاتی را جایگزین کم‌هزینه‌تری برای افزایش قیمت گاز طبیعی ناشی از مناقشه روسیه و اوکراین و تحریم های غرب می دانند. بسیاری از اروپایی‌ها از هم اکنون نگران روزهای سرد زمستان هستند.  اداره کل گمرک چین اعلام کرد که صادرات پتوهای برقی در هفت ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته 97 درصد و صادرات بخاری برقی 23 درصد افزایش داشته است. بنابر اعلام انجمن لوازم برقی چین، بیشتر بخاری‌های برقی به ایتالیا، بلژیک، هلند، اسپانیا و آلمان فروخته می‌شود. تعداد پتوهای برقی فروخته شده در یونان، ایتالیا، لهستان، آلمان و هلند نیز دو برابر شده است. یکی از مقامات یک کارخانه بخاری برقی در شهر Cixi در نزدیکی شانگهای به تلویزیون مرکزی چین گفت؛ مشتری آلمانی آنها که در اوایل امسال یک میلیون دلار سفارش برای بخاری‌های برقی داشته، به طور غیرمنتظره ای سفارش را در ماه آگوست به میزان 33 درصد افزایش داده است. این شرکت گفت که پمپ های حرارتی آن می‌توانند انتشار کربن را تا 80 درصد در مقایسه با دیگهای بخار زغال سنگ که برای رفع کمبود گاز طبیعی در اروپا استفاده می‌شوند، کاهش دهند. گفتنی است سهام گروه Caihong در بورس شنجن، که به عنوان «برترین سهام پتوهای برقی چین» شناخته می‌شود، چهار بار در هفته منتهی به 28 سپتامبر به سقف معاملات روزانه بازار سهام 10 درصد رسید و به رکورد 29.04 یوان (4.08 دلار آمریکا) رسید.