جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

امسال یک میلیارد دلار داخلی‌سازی خواهیم داشت

رئیس سازمان صمت استان تهران گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در واحدهای صنعتی استان تهران عمق ساخت داخل داشتیم که این عدد برای سال جاری یک میلیارد دلار پیش بینی شده است.

یدالله صادقی امروز در نشستی خبری در خصوص نقش مهم استان تهران در صنعت و اشتغال اظهار کرد: استان تهران نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد به طوری که ۲۰ درصد در استان تهران مستقر هستند.

وی ادامه داد: براساس مجوزهای رسمی صادر شده در بخش صنف و صنعت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مجوز در بخش صنف و بقیه آن در بخش صنعت است. همچنین در استان تهران ۱۷۰۰۰ کارت بازرگانی فعال داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: استان تهران با توجه به گستردگی در زمینه توسعه صنعت با مشکل ممنوعیت اشتغال صنعت در شعاع ۱۲۰ کیلومتری مواجه است؛ بنابراین دست ما برای توسعه صنعت بسته است.

صادقی اظهار داشت: بسیاری از واحدهای صنعتی ما نیاز به بازسازی و توسعه دارند که به دلایل زیست محیطی این امکان برای آن‌ها فراهم نیست.

وی در خصوص محدودیت‌های میان استانداری و سازمان محیط زیست تصریح کرد: در دو سال اخیر میان استانداری و سازمان صنعت و محیط زیست برخی از محدودیت‌ها از جمله افزایش ظرفیت، افزودن محصول، بازسازی و نوسازی مجوز وجود دارد. در حال حاضر باید واحدهای تولیدی را از حالت جامد خارج کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بیان کرد: واحدهای تولیدی موجود در گذشته نمی‌توانند خود را به روز کنند و عملاً سوخت و انرژی بیشتری مصرف می‌کنند؛ بر این اساس قیمت، کیفیت و نرخ بهره وری بالا می‌رود و سبب افزایش رقابت نیز می‌شود. چنین اقداماتی وسیع‌تر پیش بینی شده، در اختیارات هیئت مقررات زدایی بوده و بقیه آن توسط دولت با لحاظ مسائل زیست محیطی انجام می‌گیرد که در صورت انجام از مصرف انرژی و هزینه واحدها جلوگیری می‌شود.

صادقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر واحدهای صنعتی در رقابت بمانند به چه چیزی نیاز است؟ گفت: تا به حال واحدهای صنعتی انعطاف لازم را نداشتند و باید واحد به روز شود تا بتواند در چرخه رقابت خود باقی بماند و از دور خارج نشود.

وی بیان کرد: بسیاری از کالاها به نحوی هستند که فرایند تولید باید در یک کارخانه انجام شود. در کارخانه‌های صنایع غذایی به ناچار باید از وسایل بسته بندی جدید در محیط کارخانه خودشان استفاده کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در خصوص تعداد پروانه‌های صادر شده در بخش صنعت اظهار کرد: در بخش صنعت ۸۸ مورد پروانه صادر شده و ۴۴ درصد رشد یک ساله داشتیم. در سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد هزینه برای پروانه‌ها صرف شده است.

صادقی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری نیز در سال گذشته ۱۶۹ مورد و امسال هم در این حوزه ۲۳ درصد رشد داشتیم که البته بخشی از آن به علت افزایش نرخ تورم و بخشی دیگر افزایش نرخ سرمایه گذاری است اما اشتغال ناشی از پروانه توسعه، رشد منفی ۲۹ درصدی داشتیم که دلیل آن به کار گیری فناوری‌های رباتیک و غیر کاربر است و یکی از دلایل گران بودن مبلغ سرمایه گذاری هم به همین علت بوده است.

وی درباره جواز تأسیس کارخانه اظهار کرد: کسانی که در استان تهران کارخانه می‌زنند، جواز تأسیس خود را از سامانه بهین یاب ظرف ۲- ۳ روز دریافت می‌کنند. امسال ۱۰۲۱ و سال قبل ۱۱۸۰ مورد جواز تأسیس صادر شده و انتظار داریم تا پایان سال به ۲۰۰۰ جواز برسد البته تمام جوازهای صادر شده لزوماً منجر به طرح صنعتی نمی‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار کرد: در بخش اصناف که یکی از پتانسیل‌های بزرگ بخش صنعت است، ۳۶ هزار و ۳۱۶ تا پروانه کسب در رشته‌های تولیدی توزیعی و … صادر شده است. همچنین ۷ هزار و ۸۷۷ پروانه تولیدی صنفی صادر شده داشتیم که در بخش تولید فعالیت دارند. علاوه بر این، ۳ هزار و ۷۴۲ پروانه خدمات فنی و مهندسی صادر شده که باعث افزایش ارزش افزوده می‌شود. در مجموع ۱۱ هزار پروانه خدمات تولیدی و فنی مهندسی صنفی صادر شده است.

صادقی تاکید کرد: در نیمه اول سال گذشته ۳۶۴ هزار و ۳۰۲ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و تعاونی‌ها، مدارس غیر انتفاعی و خدمات آموزشی داشتیم و متولی نظارت بر این‌ها هستیم. همچنین امسال در نیمه ۴۶۶ هزار و ۱۱۱ مورد بازرسی داشتیم که ۳۱ درصد رشد داشته است.

صادقی در ادامه اظهار کرد: ارزش این پرونده‌ها ۲,۰۰۰ میلیارد تومان بوده که امسال ۱۲۵۰ میلیارد تومان ارزش داشته است. در بخش معدن در استان تهران و پروانه بهره برداری جدید ۶ ماهه اول سال ۹۹، ۵ مورد و در نیمه دوم ۸ مورد بوده که ۴۰ درصد رشد داشتیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: ۲۸۰ معدن در حوزه بهره برداری وجود دارد که ۴۰ معدن در حالت تعلیق است. اشتغال معادن در سال گذشته ۴۹ درصد و امسال ۶۶ درصد بوده و در مجموع ۳۴ درصد رشد داشته است.

صادقی بیان کرد: پروانه اکتشاف که برای کشف ماده معدنی صورت می‌گیرد، ممکن است برای ریسک صورت نگیرد. دو پروانه اکتشاف صادر شده که منجر به صنعتی بودن آن بوده است. در ۶ ماهه اول ۲۵ میلیارد تومان حقوق دولتی از بهره برداران وصول شده است که این عدد ۲۶۱ درصد رشد نسبت به سال قبل دارد. در بخش تجارت خارجی حدود ۱۷۰۰۰ کارت بازرگانی در استان تهران وجود دارد که در ۶ ماهه اول ۷۰۷۷ مورد کارت صادر یا تمدید شده است. در کل ۱۴۹۲ مورد صادره و ۵۵۸۵ مورد تمدید داشته ایم که نسبت به سال قبل با ۷۲ درصد رشد همراه بود.

وی افزود: یکی از خدمات اساسی به واحدهای تولیدی، تأمین مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات تولید است که ثبت سفارش باید صورت گیرد. امسال ۳۶ هزار و ۲۵۷پ رونده برای گرفتن ثبت سفارش به ما واصل شده است که ۲۹ هزار و ۵۶۳ مورد رسیدگی شده و حدود ۷۰۰۰ مورد در دست رسیدگی است و تقاضای واحدهای تولیدی برای واردات حدود ۱۱ میلیارد یورو بوده که کمتر از ۶ درصد آن برای واردات ماشین‌های پیش ساخته است و امکان تولید در کشور به اندازه کافی نیست.

صادقی گفت: برنامه‌هایی برای جهش تولید و پشتیبانی مدنظر بوده که در قالب هفت محور برنامه ریزی شده و تعدادی از این برنامه‌ها را انجام دادیم. فرصتی ایجاد شده که واحدهای تولیدی از توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل استفاده کنند و ساخت داخل انجام دهند. سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار باید خودرو وارد می‌شد که شرکت‌ها خودشان داخلی سازی کردند. هدفی که امسال گذاشته شده یک میلیارد دلار است که ۲۰ درصد این هدف کم شده و در شش ماهه اول حدود ۲۶۲ میلیون دلار بوده که به طور کامل محقق شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: برخی از این اقدامات در مسیر تکمیل است و پیش بینی می‌کنیم که امسال بالاتر از یک میلیارد دلار را داخلی سازی کنیم که در راستای اهداف ما است. به طور کلی تحریم مزیت ندارد، ولی وقتی تحمیل شد باعث شده که رشد را تجربه کنیم.

وی اظهار کرد: هدف بعدی فعال سازی واحدهای راکد صنعتی است که یکسری از آن‌ها غیر فعال هستند و در یک برنامه جداگانه پیگیری می‌شود. در این راستا کمیته‌هایی تشکیل شده و بررسی طرح صورت می‌گیرد. اگر چنین اقداماتی ظرف یکسال انجام شود اجازه می‌دهیم، در غیر این صورت این واحدها خلع ید و واگذار می‌شود. بخش دیگر واحد معیوب است که ازچرخه تولید خارج شده است. در شش ماهه اول امسال ۱۸۶ طرح را باید فعال می‌کردیم که ۱۸۳ طرح فعال شده اند؛ این موضوع در حال پیگیری است که این واحدها را دوباره راه اندازی کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: مکانیزمی که برای رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی داریم، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است که شامل بازدید مستمر استانداران و دبیران از واحدهای تولیدی خواهد بود. سایتی تحت عنوان «بهین یاب» به منظور ارائه خدمات صنعتی کشور است که واحدهای مشکل دار ثبت نام می‌کنند، اطلاعاتشان برای ما ارسال می‌شود و بلافاصله توسط کارشناسان رسیدگی صورت می‌گیرد؛ ظرف یک هفته طی جلسه‌ای با حضور استاندار و کارشناسان و خود صنعتگران به تأیید می‌رسد. اگر مورد موافقت صورت نگیرد یا واحد غیر فعال می‌شود یا سطح تولید آن پایین می‌آید.

صادقی بیان کرد: خوشبختانه امسال واحدی که تعطیل شود نداریم. در رابطه با واحدی که گرفتار بانک است و نتوانسته مالیات بدهد و تأمین اجتماعی خود را به موقع پرداخت نکرده، بانک تا حدی می‌تواند انعطاف داشته باشد. اولویت واحدها، پرداخت حقوق کارگر است و بانک هم در این سازمان تعیین تکلیف می‌شود یا بخشوده می‌شوند یا تخفیف می‌گیریم که واحد بتواند این مشکل را برطرف کند یا اینکه مشکلات آب، برق و گاز که می‌تواند در این سامانه مطرح شود. همه بخش‌های تولیدی هم می‌توانند مسائل را در آن مطرح کنند و کلیه واحدهای تولیدی استان با مراجعه به سایت بهین یاب مشکل خود را با ما درمیان بگذارند.

وی گفت: ۱۳۳ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در ۶ ماهه اول سال برگزار شد. تعداد شرکت‌های مراجعه کننده ۲۸۶ شرکت بوده است که بخشی در امور مالیاتی و بخشی د یگر از تأمین اجتماعی بودند. همچنین ۲۰۸ مورد مشکل بانکی داشتند که رفع و حکم آن‌ها صادر شده است و این روال کمک می‌کند که واحدها به تولید خود ادامه دهند.