جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

دولت رایزنان بازرگانی را از میان تجار و فعالان اقتصادی انتخاب کند / روند رو به رشد ایران در تولید موتورهای صنعتی

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه دولت باید رایزنان بازرگانی را از میان تجار و فعالان اقتصادی انتخاب کند، گفت: ایران توانسته در تولید موتورها و الکتروموتورهای مورد نیاز بخش صنعت، گام‌های جدی برداشته و کشور را از واردات بی نیاز کند.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ایران، در جمع خبرنگاران از تعطیلی دو ماهه جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خبر داد و از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا مجدد، برگزاری این جلسات را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی، احیا نماید. 

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: صنعت، موتور محرکه رشد اقتصادی کشور است و اگر قرار باشد که مردم در امنیت اقتصادی قرار گیرند، باید به حوزه صنعت توجه کافی صورت گیرد؛ این در حالی است که سهم صنعت در اشتغال 36 درصد و در تولید ناخالص داخلی 47 درصد است؛ بنابراین این جایگاه صنعت در تولید ناخالص داخلی به این معنا است که صنعت، لوکوموتیو رشد اقتصادی کشور است. 

وی افزود: نمایشگاه صنعت که از امروز آغاز به کار کرده است، در حوزه موتور و الکتروموتورها رشد چشمگیری را به نمایش گذاشته؛ در حالیکه تا چند سال پیش، کشور برای تامین این اقلام، نیازمند واردات بود؛ اما اکنون زمینه برای تولیدکنندگان داخلی به نحوی فراهم شده که خود بتوانند این محصولات را تولید کرده و به بازار داخلی عرضه نمایند که این یک موفقیت بزرگ است.

روغنی گلپایگانی با بیان اینکه این صنعت در هر رشته‌ای نیاز به موتور و الکتروموتور دارد که این رشد حکایت از آن دارد که توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از تولید کشور را خودکفا نماییم و این گام ارزشمندی برای اقتصاد ایران است، تصریح کرد: صنعت ایران هم اکنون با مشکلات اساسی از جمله تورم قوانین دست و پنجه نرم می‌کند که این خود عاملی برای توقف حرکت جهش‌گونه آن شده است؛ ضمن اینکه برخی از قوانین بازدارنده بوده و مسائل مالیاتی و تامین اجتماعی همچنان صنعت را آزار می‌دهد. 

وی اظهار داشت: در چند سال گذشته، رشد صنعتی کشور به ثبت رسیده است؛ اما دلیل اصلی آن، استفاده از فرصت‌های تحریم بوده است که علیرغم اینکه مشکلاتی را هم ایجاد کرده است، اما سبب اتکا به توان داخلی شده است؛ ضمن اینکه با توجه به هدفگذاری دولت سیزدهم مبنی بر انجام 70 میلیارد دلار صادرات در 4 سال نخست، صنعت کشور می‌تواند بیش از گذشته نقش‌آفرین باشد. 

مشاور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: باید زیرساختها را برای رشد صنعتی فراهم کرد؛ به این معنا که قوانین خلق الساعه را متوقف کرده و مانع زدایی را صورت دهیم. این در حالی است که صنعت زمانی می‌تواند رشد کند که با رقبای جهانی رقابت کند و این به معنای ضرورت حضور پررنگ در بازارهای جهانی است؛ ضمن اینکه باید بر مبنای اصول دیپلماسی اقتصادی در دنیا حرکت کنیم. 

روغنی گلپایگانی به پیشنهاد اتاق بازرگانی ایرانی مبنی بر انتخاب رایزنان بازرگانی از میان فعالان اقتصادی و تجار شناسنامه‎‌دار کشور اشاره کرد و گفت: باید از سیستم دولتی فاصله گرفته و رایزنان بازرگانی را از میان فعالان اقتصادی انتخاب کنیم تا بتوان در این حوزه گام‌های جدی برداشت. 

وی افزود: برخی بخشنامه‌های بانک مرکزی نسبت به صادرات، خیانت است چراکه علیرغم افزایش نرخ ارز که می‌توانست برای کشور مزیت ارزآوری ایجاد کند، اما رییس کل اسبق بانک مرکزی اجازه این رشد و فرصت شکل‌گیری آن را از صادرکنندگان گرفت و باید در این حوزه مراقبت لازم صورت گیرد. 

روغنی گلپایگانی گفت: دولت و مجلس قوانین محکمی را برای حمایت از ساخت داخل و تولید داخلی تصویب و وضع کرده‌اند؛ اما اجرای این قوانین به صورت جزیره‌ای بوده و متاسفانه نتوانسته است اثربخشی لازم را شاهد بود.