جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

با هدف عمق بخشیدن به روابط فرهنگی و اقتصادی اتاق مشترک ایران و چین و دانشگاه علامه طباطبایی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

اتاق مشترک ایران و چین و مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه طباطبایی با هدف عمق بخشیدن به روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

اتاق مشترک ایران و چین و مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه طباطبایی با هدف عمق بخشیدن به روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این نشست با حضور مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین، غلامعلی چگنی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه طباطبایی، مهدی چنگیزی عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و چین و ماندانا تیشه یار مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین با بیان اینکه در یک دهه گذشته فقدان حضور دانشگاه‌ها در روابط ایران و چین مشهود بوده است گفت: ما فعالان اقتصادی احتیاج به سواد دانشگاهی در حوزه کاری خود داریم. ما می‌توانیم با یکدیگر کار کنیم و مرکز تحقیقات چین نیازهای فکری اتاق ایران و چین را برآورده کند.

او با تأکید بر اینکه موانع ذهنی بی‌شماری در رابطه ایران و چین مانع از بهره‌برداری درست از فرصت‌ها شده است بیان کرد: این موانع ذهنی هم در سطح سیاست‌گذار و هم در سطح جامعه وجود دارند. همه ما یا در کشورهای اروپایی و آمریکایی تحصیل کردیم و یا در داخل کشور اما با سیستم آموزشی این کشورها تحصیل کرده‌ایم. بنابراین ذهن ما با چین غریبه است.

حریری ادامه داد: در سطح دنیا علیه چین فعالیت تبلیغی می‌شود. این فعالیت تبلیغی توسط کسانی انجام می‌شود که جایگاه اقتصادی سیاسی و فرهنگی‌شان در حال تغییر است و چین جای آن‌ها را کم‌کم می‌گیرد. یک مانع دیگر این است که در سطح عمومی کشور ما یک نارضایتی سیاسی وجود دارد که هر کشوری با نظام حاکم روابط قوی‌تری داشته باشد افکار عمومی منفی‌تر به آن نگاه می‌کند.

او افزود: در کنار همه این موانع، متأسفانه مرجعیت اطلاع‌رسانی مردم کشور هم در دست چند رسانه لندن نشین است. ما با این موانع روبرو هستیم و به همین دلیل لازم است شناخت فرهنگ عمومی بین ایران و چین را به شکل جدی‌تری دنبال کنیم.

حریری گفت: گذشته از ابتکار کمربند-جاده، موضوعاتی مانند سیاست چرخش دوگانه، برنامه‌های پنج‌ساله چین، برنامه‌های چین ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ و … همه از موضوعاتی است که در محافل علمی مربوط به مطالعات چین مغفول مانده است.

او در پایان گفت: اگر کرونا فروکش کند و رفت‌وآمدها آغاز شود اولین گام ما این است که بین این هسته دانشگاهی خود با آکادمی علوم چین اتصال ارگانیک و تعریف‌شده برقرار کنیم. چرا که هیچ اتفاقی در حوزه‌های فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه چین نمی‌افتد مگر اینکه آکادمی علوم چین درباره آن مطالعه چندساله انجام داده باشد.

در ادامه این نشست غلامعلی چگنی زاده رئیس مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه طباطبایی هم با بیان اینکه دانشگاه علامه، اولین دانشگاهی است که یک کتابخانه منابع چینی را تأسیس کرده افزود: متأسفانه با وجود اینکه تب چین در کشور ما دمای بالایی دارد اما هیچ پشتوانه آکادمیک و نظری در این زمینه وجود ندارد.

او تأکید کرد: ما گفتمان ملی هم در خصوص چین نداریم و در رابطه با چین غائب اصلی صحنه این امر است.

چگنی زاده ادامه داد: ما می‌خواهیم با همکاری اتاق و فعالان اقتصادی این گفتمان ملی مغفول در خصوص چین شکل بگیرد تا کمتر شاهد نوسانات عجیب و غریب در این حوزه باشیم. تا زمانی که کشور ما از یک روایت مشخص در خصوص چین برخوردار نباشد رابطه ما با چین نفع جدی برای ما نخواهد داشت.

ماندانا تیشه یار مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی هم در این نشست گفت: از زمان فعالیت مرکز تحقیقات چین نه تنها توانستیم با دانشگاه‌های مختلف چین همکاری داشته باشیم بلکه توانستم با بنیاد کنفوسیوس همایش‌های مشترک درباره روابط ایران و چین برگزار کنیم. اساتید دانشگاه علامه طباطبایی در سه دانشگاه چین از جمله دانشگاه شانگهای و پکن در حال تدریس فارسی هستند و استادان چینی دو سال است که در دانشگاه علامه زبان چینی تدریس می‌کنند. همچنین از سال گذشته یک سلسله نشست‌های آنلاین از سال گذشته درباره موضوعات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بین دانشگاهیان ایران و چین در حال برگزاری است.

مهدی چنگیزی عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و چین هم با بیان اینکه رسالت اتاق ایران و چین توسعه روابط دو کشور است افزود: متأسفانه ما نمی‌توانیم روابط را به جایی که باید، برسانیم. چرا که افراد جامعه با فرهنگ چین آشنایی ندارند. چین دومین شریک تجاری ماست در حالی که نه ما و نه آن‌ها از فرهنگ یکدیگر آشنایی نداریم. اگر فرهنگ کشور مقصد شناخته شده باشد مبادلات تجاری هم روان‌تر خواهد شد و این یک حرکت برد-برد است.