جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

تاکید روسای جمهور ایران و چین بر ارتقای سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی دو کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به جزئیات دیدار رؤسای جمهور ایران و چین ابراز امیدواری کرد که این همگرایی کم‌سابقه بین رؤسای جمهور دو کشور منجر به ثمرات اقتصادی ملموس در رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و تجارت دو کشور در سال‌های پیش رو باشد.

به گزارش ایرنا از وزارت اقتصاد، «سید احسان خاندوزی» که به همراه رئیس جمهور به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: در دیدار امروز رئیس جمهوری و هیات بلندپایه ایرانی با رئیس جمهور خلق چین و هیات چینی که به دعوت «شی جین پینگ» انجام شد، رئیس جمهور خلق چین ضمن حمایت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران، از عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس مانند عضویت ایران در سایر پیمان‌های منطقه‌ای ازجمله شانگهای اعلام حمایت کرد و ایران و چین را قربانی قلدری و سلطه گرایی بین‌المللی دانست.

وی ادامه داد: در این دیدار رئیس جمهوری ضمن تأکید بر راهبردی بودن روابط ایران و چین خواستار ارتقای روابط اقتصادی سرمایه‌گذاری و حوزه‌های انرژی و مالی بین دو کشور شد؛ رئیس جمهور چین نیز ضمن حمایت قاطع از اجرای سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، نظر مثبت خود را در خصوص پروژه‌های اولویت‌دار سرمایه‌گذاری در ایران، همچنین احیای پروژه‌های انرژی به ویژه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و همکاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت و همچنین مبادلات فرهنگی هنری و کشاورزی بین دو کشور را اعلام کرد.

وزیر اقتصاد گفت: امیدواریم این همگرایی کم‌سابقه بین روسای جمهور دو کشور منجر به ثمرات اقتصادی ملموس، رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و تجارت فی‌مابین ایران و چین در سال‌های پیش رو باشد.

بر اساس این گزارش در ادامه حدود ۲۰ سند همکاری اقتصادی بین دو کشور در حضور رؤسای جمهور امضا شد که چهار سند را وزیر اقتصاد کشورمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران امضا کرد.