جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

راه‌اندازی نمایشگاه دائم کالاهای ایرانی در چین/ 4 دفتر تجاری سال 1402 در چین ایجاد می‌شود

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه مذاکرات راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائم کالاهای ایرانی در چین انجام شده است، گفت: سال آینده 4 دفتر تجاری در چین ایجاد می‌شود و در این‌ باره مقدمات کار انجام شده است.

مجیدرضا حریری با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور کشورمان به چین،‌ اظهار داشت: اهمیت این سفر در کنار دستاوردهای تجاری که می‌تواند برای کشور داشته باشد، دستاوردهای سیاسی است، زیرا رئیس جمهور کشورمان بعد از 23 سال به دعوت رسمی رئیس جمهور چین به این کشور دعوت شد؛ در سال 2000 میلادی که آقای خاتمی رئیس جمهور ایران بود‌ به دعوت رسمی رئیس جمهور وقت چین به این کشور دعوت شد‌ و این بار بعد از 23 سال به دعوت رسمی رئیس جمهور چین، آقای رئیسی به این کشور دعوت شدند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار داشت: البته طی 23 سال گذشته روسای جمهور کشورمان به چین سفر کرده‌اند و حتی با روسای جمهور کشور چین ملاقات داشته‌اند اما سطح مذاکرات در سطح کنفرانس‌های دو جانبه بوده است اما در این دیدار چینی‌ها در سطح عالی‌ترین تشریفات از رئیس جمهور کشورمان استقبال کردند که خود پیام روشنی برای دنیا دارد و حتی رئیس جمهور چین در صحبت‌هایشان گفتند که باوجود درگیری‌ها و موقعیت‌های بین‌المللی و باوجود درگیری‌ها و موقعیت منطقه‌ای، ایران‌ شریک قابل اطمینان ما برای بلند مدت است که این پیام بسیار خوبی است که چگونه می‌توان روابط تجاری و اقتصادی با چینی‌ها را ارتقا داد. 

* ضرورت تشکیل کمیته منسجم جهت پیگیری قراردادها و تفاهم‌نامه‌های ایران و چین

وی افزود: لازمه ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و چین و به نتیجه رسیدن مذاکرات، تفاهمات و قراردادهای  منعقد شده بین دولت‌های ایران و چین این است که یک کمیته منجسم جهت پیگیری این قرادادها ایجاد شود زیرا اگر از فرصت‌های پیش آمده با دقت استفاده نکنیم قاعدتا مانند سایر فرصت‌ها از دست می‌رود. 

حریری اظهار داشت: حدود 20 سند بین دو دولت ایران و چین در حوزه‌های مختلف امضا شد که شامل حوزه‌هایی نظیر ‌مقابله با بلایای طبیعی، کشاورزی، خودروسازی، حمل و نقل، ریل و راه آهن، فرودگاه، پتروشیمی و غیره ‌است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تأکید بر اینکه یک اصل مهم باید در ارتباط بین ایران و چین وجود داشته باشد، گفت: شرکت‌های چینی که با ایران کار می‌کنند به شدت از طرف آمریکا مورد تهدید، فشار و تحریم قرار می‌گرفتند در نتیجه بسیاری از اتفاقات مهم اقتصادی دو کشور در این سفر و قبل و بعد از این سفر، ملاحظاتی دارد‌ اما به طور کلی این سفر دستاوردهای خوبی در زمینه سیاسی و اقتصادی داشته است. 

* ‌قراردادها و تفاهمنامه‌های ایران و چین در بلند مدت اثر بخش خواهد بود

وی با بیان اینک دو طیف مخالف و موافق برقراری روابط با چین در کشور وجود دارد، گفت: طیف مخالف هیچ دستاوردی از این گونه روابط متصور نیستند و در مقابل طیف موافق این طور قلمداد می‌کنند که قرار است تمام مشکلات اقتصادی ما در رابطه با چین حل شود که قطعا این گونه نیست. ما باید واقع بین باشیم و بدانیم که مذاکرات و قراردادها و تفاهمنامه‌ها در بلند مدت اثر بخش خواهد بود و در حوزه‌های مختلفی که قرارداد منعقد شده است اثرات مثبت برای کشور خواهد داشت.

حریری تأکید کرد: باید توجه داشت که اینگونه نیست که تمام مسائل اقتصادی ما در رابطه با چین حل شود و باید به این نکته نیز توجه کرد که همکاری چین به عنوان بزرگترین قدرت بین‌المللی اقتصادی با کشورهایی مانند عربستان و امارات نباید تاثیری در همکاری ما با چین داشته باشد. 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار داشت: قراردادهایی که در چین منعقد شد قطعا امکان‌پذیر است و برخی از آنها در حال انجام است و برخی نیز بستگی به رفتار ما در آینده دارد اما در مجموع قرار شد که اطلاعات هر حوزه در حد لازم توسط مسئول حوزه مربوطه اطلاع رسانی شود، ضمنا برخی از این قراردادها محرمانه است که ملاحظات مربوط به آن نیز باید لحاظ شود.

* انعقاد قرارداد فروش میگو

وی اظهار داشت: در حوزه بخش خصوصی یک نماینده از بخش شیلات و آبزیان در این سفر حضور داشت که حضور وی و دیداری که طرف‌های چینی در این زمینه صورت گرفت منجر به انعقاد قراردادهای خوبی در این حوزه شد به‌طوری که تعداد زیادی قرارداد فروش میگو منعقد شد. 

حریری اظهار داشت: در حال حاضر در انبارها 16 هزار تن میگو آماده صادرات موجود است که در این سفر قرارداد صادرات بخشی از میگوها منعقد شد، همچنین برای بخش دیگر مذاکرات فروش انجام شد. 

* مذاکرات صادرات عسل و کیوی و زعفران به چین

رئیس اتاق مشترک ایران و چین بیان داشت: در حوزه صادرات عسل، مرکبات، کیوی، سیب، زعفران و گیاهان دارویی مذاکراتی خوبی انجام شد و راه صادرات این محصولات الان از لحاظ قانونی باز است و از این به بعد لازم است بازرگانان با طرف‌های تجاری مذاکره کنند.

* راه‌اندازی نمایشگاه دائمی کالای ایرانی در چین/ چهار دفتر تجاری سال 1402 در چین ایجاد می‌شود

وی افزود: اتاق ایران و چین نیز در تلاش است تا در سال 1402 در مجموع 4 دفتر تجاری در چین ایجاد کند و مقدمات کار انجام شده و مذاکراتی نیز برای ایجاد نمایشگاه‌های دائمی کالاهای ایرانی در چین انجام شده است. 

حریری بیان داشت: در سال 2016 مذاکراتی برای افزایش روابط تجاری (غیرنفتی) ایران به چین به میزان 60 میلیارد دلار انجام شد اما به دلیل تشدید تحریم‌ها در سال 97 و عدم فروش نفت و اختلالات در حوزه صادرات و واردات این عدد محقق نشد و حتی روابط تجاری ایران و چین دستخوش تغییراتی شد و مبادلات تجاری غیرنفتی کشور به 16 میلیارد دلار رسید. 

* پیش‌بینی ارتقای مبادلات تجاری ایران و چین به 60 میلیارد دلار 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین بیان داشت: اما خوشبختانه از سال گذشته سطح روابط تجاری ایران و چین رو به افزایش رفت؛ ‌ پیش‌بینی می‌شود امسال مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار برسد و براساس هدفگذاری که ما در کشور انجام داده‌ایم فکر می‌کنیم که تا پنج سال آینده روابط تجاری ایران و چین منهای نفت به 60 میلیارد دلار برسد.