جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

تجارت ایران و چین بر مدار صعود

مبادلات تهران-پکن در سال جاری میلادی با رشد 11 درصدی به 15 میلیارد دلار رسید.

در حالی که برخی‌ها به دنبال سیاه نمایی روابط ایران و چین هستند، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۱۱ ماه سال جاری میلادی با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره وضعیت مبادلات تجاری دو کشور به «ایران»، گفت: همکاری‌های اقتصادی ایران و چین مانند گذشته است و به هیچ عنوان روابط کمرنگ نشده است.
او با بیان اینکه ایران و چین در حال برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی هستند به افتتاح کنسولگری چین در بندرعباس طی روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: افتتاح کنسولگری نشان می‌دهد که روابط دو کشور بسیار خوب است ، لذا این انتظار وجود دارد که افزایش مبادلات تجاری دو کشور ادامه دار باشد. حریری با اشاره به اینکه چین شریک تجاری ما است و طی سال‌های گذشته و تا کنون بر توسعه روابط تأکید شده است، گفت: ایران با وجود آنکه در سخت‌ترین شرایط تحریمی بود، چین همکاری خود را با ایران قطع نکرد و همواره تجارت دو کشور رونق داشته است.
رئیس اتاق مشترک ایران و چین خاطرنشان کرد: میزان تجارت ایران و چین در سال 1400 مجموعاً 27 میلیارد دلار بود و این در حالی است که در 7 ماه نخست سال‌ جاری مبادلات دوجانبه به 20 میلیارد دلار رسیده است ،لذا پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، حجم تجارت دو کشور به عدد 30 میلیارد دلار نزدیک شود.
در حالی که تجارت ایران و چین از ابتدای سال جاری میلادی به ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده، در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ تجارت دو کشور ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. بر اساس این گزارش واردات چین از ایران در ۱۱ ماه سال جاری میلادی ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رشد داشته و به ۶ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار رسیده است. چین در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال قبل ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.
بر اساس اعلام گمرک چین، صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ نیز رشد ۱۷ درصدی داشته و به ۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل ۷ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. تراز تجاری دو کشور در ۱۱ ماه سال جاری میلادی به میزان ۲.۵ میلیارد دلار به نفع چین بوده است.
 بر اساس این گزارش در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۲ کل مبادلات تجاری دو کشور با رشد ۲۱ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به یک میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار رسیده است. چین در نوامبر امسال ۳۲۶ میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۹۳۵ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده است. واردات چین از ایران در این ماه نسبت به ماه قبل از آن ۱۰ درصد کاهش داشته اما صادرات چین به ایران ۳۹ درصد افزایش داشته است. پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت از افزایش مبادلات تجاری ایران و چین، صحبت کرد و گفت: انتخاب صحیح بازار با در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار بر آن نقش بسزایی در افزایش رقابت صادراتی و رشد صادرات کالاها دارد. از همین رو اولویت‌بندی بازارهای هدف یکی از اقدامات این سازمان است.
او با بیان اینکه مقرر شده رایزنان در بازارهای اصلی مثل چین برای خرید به شهرستان‌ها اعزام شوند، تصریح کرد: ما در حوزه شرق آسیا و کشورهای همسایه فرصت‌های خوبی برای صادرات محصولات داریم که اگر این ارتباط به درستی برقرار شود و مجموعه‌ای در قانون کنسرسیوم و شرکت‌های مدیریت صادرات داشته باشیم، می‌توان محصولات را در حجم‌های بالا تأمین کرد.
تا پایان آبان ماه، میزان صادرات ایران به حدود ۳۲.۴ میلیارد دلار رسیده که رشد ۴.۴ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس چین، اصلی‌ترین خریدار کالاهای ایران است و پس از آن عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند قرار دارند. در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا نیز امارات صدرنشین است و پس از آن چین، ترکیه، هند و آلمان قرار گرفته‌اند. در میان کالاهای صادراتی ایران، پروپان مایع شده، متانول، بوتان، پلی اتیلن، قیر نفت، اوره، گاز طبیعی مایع شده و شمش آهن و فولاد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند ودر میان کالاهای وارداتی نیز ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، گوشی تلفن همراه، کنجاله و شکر تصفیه نشده در بالای فهرست قرار گرفته‌اند. 
رسول محبی، کارشناس اقتصادی درباره همکاری‌های اقتصادی ایران و چین گفت: در مبادلات اقتصادی نوسان در تجارت امری همیشگی بوده به گونه‌ای که در ماه‌هایی از سال صادرات بیشتر و در ماه‌هایی، واردات کمتر می‌شود، لذا این نوسان به منزله افت سطح روابط نیست. همکاری  تجاری ایران و چین برخلاف آنچه که برخی‌ها عنوان می‌کنند به سمت پررنگ‌تر شدن در حال حرکت است.
او ادامه داد: بر اساس مشاهدات و مذاکراتی که همواره در جریان بوده، همکاری اقتصادی ایران و چین هیچ زمان کمرنگ نشده و چه بسا نسبت به سال گذشته بهبود بیشتری هم یافته است. این کارشناس اقتصادی یادآور شد: همکاری تجاری با کشوری مانند چین بسیار سخت است چرا که این کشور همواره به دنبال صادرات کالا به کشورهای دیگر بوده و کمتر واردات پذیر است اما سطح خوب روابط سبب شده که ایران یکی از صادرکنندگان کالا به این کشور باشد.
او خاطرنشان کرد: اگر کشوری با کشورهایی که با ایران چالش دارند، همکاری می‌کند دلیل بر آن نیست که روابط دچار مشکل شده است؛ باید به موضوع تجارت کاملاً نگاه اقتصادی داشت و به هیچ عنوان نگاه سیاسی را وارد حوزه تجارت نکرد.
چندی پیش مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر معاون نخست وزیر چین به تهران  و با تأکید بر اینکه تا پایان سال جاری، مبادلات تجاری ایران و چین به بیش از ۳۰میلیارد دلار خواهد رسید، گفته بود: در ۱۶ مورد از آیتم‌های قرارداد ۲۵ ساله توافق شد که می‌توانیم بگوییم مهم‌ترین آنها در بخش انرژی، مالی، صنایع مختلف، معدن، گردشگری، گمرک، صادرات بخصوص در زمینه مجوزهای جدیدی که از طرف چین صادر شده برای کالاهای کشاورزی ما بود، مهم‌تر از همه ورود کالاهای ما بخصوص کشاورزی از پنجره واحد گمرک که بسیار می‌تواند در عمل و کار سرمایه‌گذاری سرعت دهد، کار در مناطق مشترک و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد جمهوری اسلامی در جزایر مختلف در چابهار و مناطق مختلف، مناطق آزاد فقط جنوب نیست ؛در مناطق مختلف چه شمال و چه جنوب توافق شده است، از همه مهم‌تر مسأله ترانزیت بود که مستحضر هستید یک کمربند یک جاده که از سه مسیر کالاهایشان را به اروپا انتقال می‌دادند اصلاً مسیر ایران عمل نشده بود، در این سفر توافق شد که حتماً مسیر میانی از طریق جمهوری اسلامی ایران باشد و توافق کردیم که در هفته بین یک تا دو قطار به هدف ایران و ترانزیت به اروپا، توافق در کنار تفاهمنامه جاده‌ای و دریایی و همکاری در زمینه بنادر بود.

بــــرش
​​​​​​​ایران با وجود آنکه در سخت‌ترین شرایط تحریمی بود، چین همکاری خود را با ایران قطع نکرد و همواره تجارت دو کشور رونق داشته است.
همکاری تجاری با کشوری مانند چین بسیار سخت است، چرا که این کشور همواره به دنبال صادرات کالا به کشورهای دیگر بوده و کمتر واردات پذیر است اما سطح خوب روابط سبب شده که ایران یکی از صادرکنندگان کالا به این کشور باشد 
صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ رشد ۱۷ درصدی داشته و به ۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار رسیده است 
در حالی که تجارت ایران و چین از ابتدای سال جاری میلادی به ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده، در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۱ تجارت دو کشور ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است