جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

«روابط چین و بندرعباس توسعه می یابد»

افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، فرصت برای هرمزگان است.

همزمان با افتتاح سرکنسولگری چین در هرمزگان نشستی فیمابین ریاست اتاق ایران و چین و اعضاء هیات نمایندگان اتاق هرمزگان در شهر بندرعباس برگزار شد.

در این نشست ریاست اتاق ایران و چین، افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس را باعث تعمیق همکاری های دوجانبه سودمند چین با جنوب ایران دانست و این رویداد را برای استان هرمزگان یک فرصت بسیار خوب شناخت.

ایشان در ادامه توضیح دادند که: مناطق جنوبی ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه اقتصادی و دارا بودن منابع سرشار انرژی می‌توانند به تحقق این هدف و موفقیت بیشتر ابتکارهای منطقه ای و بین المللی چین کمک کنند.

وی افزود: افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس می‌تواند نقش ارزنده‌ای در توسعه مراودات دو کشور و افزایش تعاملات بین بخش‌های مختلف دو ملت ایفا کند، در کنار فعالیت دیپلماتیک سفارتخانه ها گسترش فعالیت سرکنسولگری ها در کشور امکان تحکیم پیوندهای دو طرف در سایر عرصه ها را به وجود می‌آورد.

حریری با بیان اینکه افزایش صادرات به چین برای ما اولویت نخست است، بیان داشت: بالای 30 درصد صادرات ما به مقصد چین است و باید بتوانیم این میزان را افزایش و جایگاه بازارهایمان را در این کشور تقویت نماییم.

وی تاکید کرد: حوزه شیلات و خرما و مرکبات بازار خوبی برای ایران به شمار می رود و بدون شک هر کسی که امروز صادرات به چین را دنبال کند از تجار دیگر جلوتر خواهد بود. در سال گذشته صادرات آبزیان به چین 80% رشد داشته که این بخش کوچکی از تقاضای بازار می باشد.

آقای حسن روحانی، نائب رییس اتاق بازرگانی هرمزگان نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: بدون شک ایجاد کنسولگری چین در هرمزگان علاوه بر تسهیل در خدمات کنسولی و روادید میتواند در گسترش روابط تجاری هرمزگان با چین نقش مهمی ایفا نماید.

تسهیل در صدور روادید و سهولت انجام تجارت و نحوه ارتباط گیری با تجار چینی به صورت مستقیم و شناسایی بیشتر بازارها و نیازهای این کشور از مزیت های مهم راه اندازی این دفتر در بندرعباس است.

اتاق بازرگانی هرمزگان به عنوان نماد بخش خصوصی و فعالیتی که در حوزه بین الملل و ارتباطی که با اتاق های بازرگانی دنیا دارد می تواند به تقویت این ارتباط تجاری و گسترش آن کمک شایانی نماید.

روحانی تاکید کرد: قطعا ارتباط مستمر و هدفمند با اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین کنسولگری چین در بندرعباس کمک شایانی به توسعه تجاری و اقتصادی استان بخصوص ارتقا سطح تجاری فعالین اقتصادی استان با کشور چین خواهد داشت.

آقای رضایی دبیرکل اتاق هرمزگان نیز توضیح داد که در شرق و شمال استان معادن سنگ آهن و کروم یافت می شود که می تواند مورد علاقه تجار چینی جهت همکاری باشد.

حوزه فعالیت سرکنسولگری چین در بندرعباس شامل هشت استان جنوبی ایران از جمله خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می باشد.

امید اینکه گشایش این سرکنسولگری موجبات رشد و توسعه فعالیتهای تجاری، بازرگانی و سرمایه گذاری دو کشور بخصوص در قالب بخش خصوصی دو کشور را به همراه داشته باشد.