جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

تحقق تجارت خارجی ۷۰ میلیارد دلاری با تقویت دیپلماسی اقتصادی

کارشناس امور اقتصادی گفت: با تقویت دیپلماسی اقتصادی، هدف‌گذاری دولت برای تحقق تجارت ۷۰ میلیارد دلاری در سال تحقق پیدا می‌کند.

«قاسم شملان» با بیان اینکه ظرفیت بسیاری برای توسعه تجارت کشور وجود دارد، اظهار داشت: شرایط برای به دست آوردن بازار کشورهایی مانند عراق، لبنان و سوریه فراهم است که با امضای موافقت‌نامه هایی می توانیم توسعه تجارت چشمگیری را شاهد باشیم.
وی با تاکید بر اینکه رشد صادرات غیرنفتی تا ۳۵ میلیارد دلار طی چهار سال آینده قابل دستیابی است، تاکید کرد: حمایت از تولید، توسعه صادرات را به دنبال دارد و اهداف تجاری به ثمر خواهد رساند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ایجاد روابط با کشورهای همسایه به عنوان یکی از برنامه‌های رییس جمهوری از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: برای تحقق این هدف نیاز به شناسایی بازارهای همسایه وجود دارد تا میزان و نوع کالا به درستی بازاریابی شود و تولید محصولات دارای بازار را رونق دهیم.
وی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه های دائمی برای معرفی محصولات می تواند استقبال از کالای ایرانی را در بازار کشورهای همسایه افزایش دهد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه ها می توانند مصرف کالای ایرانی را ترویج و تقاضا را افزایش دهد که برخی از این نمایشگاه ها در سوریه و لبنان برقرار شده است.
شملان خاطرنشان کرد: کاهش تعرفه های گمرکی با کشورهای همسایه می تواند صادرات را تقویت و شرایط را برای توسعه تجارت با موفقیت همراه کند.
وی با تاکید بر اینکه تعرفه‌های گمرکی با عراق، صادرات با این کشور را هزینه‌بر کرده است، اظهار داشت: این شرایط منافع صادرکننده را تحت‌الشعاع قرار داده است و فضای رقابت با کالاهای دیگر در بازار را کاهش می دهد.
این کارشناس امور اقتصادی با تاکید بر اینکه انعقاد قرارداد با کشورهای همسایه می تواند تعرفه های گمرکی را به صفر برساند، گفت: بازار سوریه می تواند مقصد مناسبی برای کالاهای ایرانی باشد در حالی که به دلیل هزینه تعرفه، موفقیت مورد نظر کشور حاصل نشده است.
وی با بیان اینکه به تعیین متولی توسعه اقتصادی کشور وجود دارد، تصریح کرد: رونق شاخص‌هایی مانند صادرات، ارز آوری، تولید و اشتغال با هماهنگی بخش های مختلف ممکن می شود و این روند بهبود معیشت مردم را نیز در پی دارد.
به گفته شملان، تقویت صادرات غیرنفتی شرایط را برای ارزآوری فراهم می کند که موجب ثبات در این بازار خواهد شد و ارزش پول داخلی افزایش می یابد.

این کارشناس امور اقتصادی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی نقش مهمی را برعهده دارد، اظهار داشت: اولویت جذب سرمایه‌های داخلی با ایجاد امنیت اقتصادی است که این موضوع می‌تواند میلیاردها دلار ارز را به داخل کشور سوق دهد.

شملان با تاکید بر اینکه امنیت اقتصادی علاقه ایرانیان را برای بازگشت سرمایه به کشور افزایش می دهد، تصریح کرد:بسیاری از هموطنان سرمایه های خود را برای سرمایه گذاری یا خرید املاک در خارج از ایران صرف می کنند که مدیریت در این زمینه، منافع کشور را تضمین می کند.

وی با بیان اینکه دیدگاه جهان امروزی تغییر کرده است، تاکید کرد: امروزه کشورها برای توسعه روابط سیاسی به دنبال منافع اقتصادی هستند و ایران نیز باید در این مسیر قرار بگیرد.
به گفته شملان، نه فقط بازار همسایگان بلکه کشورهای اسلامی، عربی و آفریقایی به کالاهای ایرانی علاقه دارند و از آن استقبال می کنند.

به گزارش ایرنا، توسعه مبادلات تجاری با همسایگان و افزایش صادرات غیر نفتی از اولویت های دولت سیزدهم قرار گرفته است به طوری که  «آیت‌الله سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری در سفر استانی به ایلام در اوایل مهر امسال بر ضرورت توسعه صادرات به کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: سهم ایران در تجارت منطقه بسیار پایین و در حدود دو درصد است و رقم ۲۰ میلیارد دلار کنونی در تجارت منطقه‌ای کشورمان می‌تواند با اقدام جهادی از جانب تولیدکنندگان، صادرکنندگان و دولت با تکمیل زیرساخت‌ها، به راحتی به۵۰ میلیارد دلار برسد.

تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال جاری به ۷۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیارد دلار رسید که سهم صادرات ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.

منبع : ایرنا