جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

«تسهیل روند حل و فصل اختلافات تجاری بخش خصوصی ایران و چین با امضا تفاهمنامه مشترک با مرکز داوری بین المللی شانگهای»

 عطف به هماهنگی های بعمل آمده از سوی اتاق ایران و چین، روسای اتاق ایران و چین و مرکز داوری بین المللی شانگهای (شیاک) روز سه شنبه مورخ 16 آبان 1402 به منظور بررسی نحوه همکاری با این مرکز و امضای تفاهمنامه در حوزه حل و فصل حقوقی اختلافات تجاری دو کشور در شانگهای برگزارشد.

رئیس اتاق ایران و چین ضمن اشاره به روابط بلند مدت این اتاق با شورای توسعه تجارت بین الملل شانگهای تفاهمنامه همکاری فی مابین از سال 2007 خاطر نشان کرد در حوزه رسیدگی حقوقی در پرونده های اختلافی که اعضای اتاق ایران و چین با آن در تجارت با چین مواجه است مباحث فنی بسیاری وجود دارد و که امیدواریم با همکاری با این مرکز پیگیری شود و با هدف گذاری مشترکی که انجام خواهد شد تاجران چینی و ایرانی بتوانند برای حل اختلافات تجاری همکاری داشته باشند.

رئیس مرکز داوری شیاک با اشاره به اینکه در سال 40 درصد پرونده های اختلافی در این مرکز از طریق میانجیگری رسیدگی و حل و فصل میشود گفت می بایست ساز و کار رسیدگی حقوقی و جزئیات داوری به شرکتها اطلاع رسانی شود.

مجیدرضا حریری با تایید سخنان رئیس مرکز داوری بر اثر بخشی حل و فصل اختلافات تجاری از طریق میانجیگری تایید کرد و گفت به نظر ما هم میانجیگری راه حل بهتری از داوری است و با توجه به شناختی که از این مرکز به عنوان یکی از مهمترین نهادهای داوری در چین داریم امیداوریم که بتوانیم همکاری بلند مدت  و مفیدی در توسعه روابط دو کشور داشته باشیم و با توجه به اینکه چین بزرگترین شریک تجاری ایران می باشد می بایست یک نهاد داوری مشخص وجود داشته باشد که شیاک میتواند در این زمینه اقدام نماید.

در پایان نشست تفاهمنامه همکاری در زمینه آموزش مباحث حقوقی، تبلیغ و رسیدگی حقوقی به امضا دو طرف رسید.

قابل ذکر است مرکز داوری بین المللی شانگهای موسوم به شیاک در سال 1988 تأسیس شد و خدمات داوری مستقل، بی‌طرف و حرفه‌ای ارائه می‌کند. هیئت داوران این مرکز متشکل  از 909 داور از 61 کشور و منطقه می باشد که حدود 60 درصد این داوران از سرزمین اصلی چین و حدود 40 درصد داوران از سایر نقاط جهان می باشند.