جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

جمعیت پذیر کردن مکران گام اصلی توسعه این منطقه

آقای رستم قاسمی در پیامی به پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس که امروز سحر تاجبخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی قرائت کرد افزود: توسعه پایدار سواحل کشور به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌های دولت در سال‌های اخیر توسط نهاد‌ها و زیر مجموعه‌های آن پیگیری و مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری مبنی بر تسریع در توسعه سواحل مکران، اهمیت این منطقه را در برنامه‌های توسعه‌ای کشور دو چندان کرده است و برای رسیدن به این امر بایدگام‌های مهمی در این زمینه برداشته شود که اصلی‌ترین آن‌ها، جمعیت‌پذیر کردن مناطق ساحلی مکران است. لازمه افزایش جمعیت ساکن در مناطق ساحلی تامین و توسعه زیرساخت‌های اولیه مورد نیاز است که تامین آب شرب یکی از این موارد است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وجود ذخایر عظیم آب دریا در مجاورت مناطق ساحلی، تامین آب شرب با استفاده از تاسیسات آب شیرین کن را توجیه می‌کند. این اقدام می‌تواند علاوه بر تامین آب مورد نیاز جوامع شهری، برای مصارف صنایع مستقر در این مناطق نیز مورد استفاده قرار گیرد که قدم دیگری در توسعه پایدار مناطق ساحلی مکران است. از جمله صنایعی که می‌تواند در مدت زمان کوتاه موجب رونق اقتصادی مناطق ساحلی شود صنعت گردشگری است.

قاسمی تصریح کرد: وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد در مناطق ساحلی مکران، زمینه را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در این مناطق فراهم نموده و کمک شایانی به توسعه اقتصادی و اجتماعی این مناطق می‌کند. عامل دیگری که در توسعه اقتصادی منطقه مکران نقش مهمی ایفا می‌کند، عبور کریدور‌های بین المللی از منطقه مکران است.

وی در ادامه پیام خود خاطر نشان کرد: حمل و نقل ترانزیتی از این منطقه از مسیر بندر چابهار به استان خراسان شمالی و کشور ترکمنستان، که مسیر انتقال کالا‌های تجاری کشور‌های آسیای میانه به آب‌های آزاد است، منبع درآمد مهمی برای منطقه است که این امر با ایجاد زیرساخت‌های لازم در مسیر یاد شده فراهم خواهد شد. برای بهره برداری مناسب از این کریدور، توسعه بنادر موجود در منطقه مکران امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد. بنادر به عنوان مجرای تبادل کالا از طریق حمل و نقل دریایی عاملی مهم در ایجاد ثروت و همچنین تسهیل کننده استقرار صنایع در مناطق ساحلی و در نتیجه افزایش اشتغال هستند. بنادر چابهار و جاسک مهمترین بنادر موجود در سواحل مکران هستند که توسعه ظرفیت‌های این بنادر و زیرساخت‌های حمل و نقل متصل به آن‌ها به روند توسعه پایدار منطقه کمک می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای برداشتن گام‌های فوق در راه توسعه پایدار سواحل مکران، انجام مطالعات پایه و مهندسی در رشته‌های مختلف علوم دریایی، امری لازم و ضروری به شمار می‌آید افزود: همسو کردن این مطالعات برای اهداف مهم توسعه‌ای در کشور نظیر سواحل مکران، می‌تواند از طریق بستر‌های مناسب صورت گیرد. برگزاری پنجمین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس با شعار توسعه دریا محور با این هدف صورت گرفته و امید است بتواند زمینه را برای ارائه آخرین دستاورد‌های علمی در جهت برنامه ریزی مناسب برای توسعه این منطقه فراهم کند.