جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

معرفی ۱۰۰ شرکت برتر رتبه بندی شده در سال ۱۴۰۰ در همایش IMI-۱۰۰

به گزارش از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، «محسن صالحی‌نیا» معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو در این مراسم، رتبه بندی شرکت‌های برتر را  موجب شفافیت، افزایش رقابت و نیز بهبود مستمر واحدهای مورد ارزیابی دانست و افزود: یکی از اهداف مهم رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف‌سازی فضای کسب و کار است و نتایج این رتبه بندی به برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه  ۵۰۰ شرکت برتر ایران لوکوموتیو اقتصاد کشور است، گفت: اهمیت دیگر این رتبه‌بندی کمک به شرکت‌ها در توسعه برند ملی و بین‌المللی آن‌هاست که با قرار گرفتن در فهرست شرکت‌های برتر ایران، اعتبار و برند خود را ارتقا می‌دهند.

برای ارتقای اقتصاد ملی راهی جز حمایت از پیشرانان کشور نیست

در این مراسم، معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایدرو اظهار داشت: در اقتصاد ملی راهی جز تقویت،حمایت، پشتیبانی و رفع موانع برای پیشتازان و پیشرانان اقتصاد ملی و توجه به مزیت‌هایمان نداریم.

«مهدی صادقی‌نیارکی» افزود: آمار ۵۰۰ و ۱۰۰ شرکت برتر ایران نشان می‌دهد مجموع فروش ۱۰۰ شرکت برتر، حدود ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد در حالی که با در نظر گرفتن ۵۰۰ شرکت برتر این آمار به ۵۲ درصد بود.

صادقی نیارکی افزود: همچنین ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر ۲۰ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی)‌ و ۱۰۰ شرکت برتر ۱۸ درصد GDP کل کشور را تشکیل می‌دهد.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در جهان، اقتصاد کشورها توسط شرکت‌ها ساخته می‌شود و این شرکت‌های بزرگ هستند که اقتصاد ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را می‌سازند و تصویر بیرونی اقتصاد کشور را در دنیا مشخص می‌کنند و در نهایت می‌توانند شاخص‌های زندگی افراد حاضر در آن جامعه را تغییر دهند.

صادقی نیارکی تصریح‌کرد: در اقتصاد ملی ما تقریبا به اندازه انگشتان دست یا حتی بیشتر، شرکت با فروش بیش از یک میلیارد دلار وجود دارد. در اقتصاد ملی راهی جز تقویت،حمایت، پشتیبانی و رفع موانع برای پیشتازان و پیشرانان اقتصاد ملی و توجه به مزیت‌هایمان نداریم.

وی با بیان اینکه ایران جزو پنج رتبه نخست فارغ التحصلان دانشگاهی در جهان است، افزود: ناچاریم توجه بیشتری به صنایع ساخت محور داشته باشیم، زیرا چالش امروز کشور استفاده از متخصصان و فارغ التحصیلان است؛ بنابراین باید شکاف ۳۰ درصدی بین GDP و ارزش افزوده را به این سمت هدایت کنیم.

این مسوول با اشاره به قانون حداکثر استفاده از توان تولید اظهار داشت: مساله رتبه بندی در این قانون به صراحت ذکر شده است، این امتیاز می‌تواند به عنوان اعتباری برای این شرکت‌ها در اقتصاد کشور شناخته شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این  مراسم با اشاره به اینکه حکمرانی هوشمند، فناوری‌های جدید از علل پایداری شرکت‌های برتر جهان است، گفت: هوش نوآوری پاسخی به پیچیدگی است.

«ابوالفضل کیانی بختیاری» همچنین از ورود شرکت‌های دانش بنیان به رتبه‌بندی شرکت‌های برتر برای نخستین بار خبر داد و ابراز امیدواری کرد با توجه به ثبت هفت‌هزار شرکت دانش بنیان در کشور، شاهد حضور تعداد بیشتری از دانش بنیان‌ها در رتبه بندی شرکت‌های برتر باشیم.

رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی و دبیر اجرایی بیست و چهارمین دوره همایش شرکت‌های برتر ایران، افزود: فروش و درآمد در کنار ۳۲ شاخص دیگر معیار ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت های برتر در بیست و چهارمین سال متوالی است. بر اساس شاخص‌های کمی که داده‎ های آن توسط نرم‌افزار استخراج شده است ۵۰۰ شرکت به پنج دسته صدتایی تقسیم شدند.

«مجید درویش» با اعلام به ده شرکت اول رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در گروه پتروشیمی، بانک ملت در گروه بانک ها و موسسات اعتباری، شرکت فولاد مبارکه در گروه فلزات اساسی، شرکت پالایش نفت بندرعباس در گروه فراورده‌های نفتی، شرکت سرمایه گذاری پارس آریان در گروه شرکتهای چندرشته‌ای صنعتی، شرکت ایران خودرو از گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو، شرکت گروه مپنا در گروه شرکتهای پیمانکاری و بانک صادرات ایران در گروه بانکها و موسسات اعتباری و شرکت گروه گسترش نفت وگاز پارسیان در گروه فراورده‌های نفتی ده بنگاه  برتر ایران شدند.

سازمان مدیریت صنعتی هرساله همایش معرفی شرکت های برتر ایران  را که بر اساس رتبه‌بندی IMI-۱۰۰ انتخاب شده اند، برگزار می‌کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حامیان اصلی آن هستند.