جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

دوره عالی تخصصی توسعه تجارت با چین با حضور ریاست اتاق ایران و چین برگزار شد.

رییس اتاق ایران و چین : شناخت فرهنگ، آداب و رسوم، هنجارها، روان‌شناسی و عرف کشور هدف، تأثیر مستقیمی بر مناسبات اقتصادی و سیاسی دو کشور دارد.

در این برنامه در روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ در تالار ملل دانشکده مطالعات جهان، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، دکتر محمدجواد ظریف، عضو هیئت علمی دانشکده و وزیر اسبق امور خارجه به عنوان سخنرانان کلیدی مراسم  سخنرانی نمودند.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، دراین نشست با اشاره به نقش تاریخی روابط ایران و چین، به موارد متعددی از تعاملات دو کشور در طول تاریخ اشاره کرد که زمینه‌ها و زیرساخت‌های مناسبی برای گسترش روابط فراهم کرده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با ذکر تجربیات و نحوه متفاوت برخورد چینی‌ها طی سه دهه گذشته، افزود: «شناخت فرهنگ، آداب و رسوم، هنجارها، روان‌شناسی و عرف کشور هدف، تأثیر مستقیمی بر افزایش یا کاهش مناسبات اقتصادی و سیاسی دو کشور دارد.» حریری با اشاره به مطالب منتشرشده در فضای مجازی گفت: «مسئله حمله چین به تایوان اساساً کذب محض است و تایوان برای چین همانند کیش برای ایران است. افزون بر آن موضوع اویغورها اساساً ساخته و پرداخته رسانه‌های غربی است و محال است بتوان ۷ میلیون جمعیت را در اردوگاه‌های کار اجباری قرار داد.»

محمد جواد ظریف با اشاره به اهمیت ارتباط با چین و اصالت این ارتباط به‌ویژه در شرایط گذار افزود: «چین، برخلاف روسیه، در دام امنیتی‌سازی روابط با غرب، به‌خصوص امریکا، نیفتاد و حاضر نشد در این بازی وارد شود که امریکا برنده آن است. این استاد برجستة روابط بین‌الملل با تشریح شرایط گذار افزود: «نه افراط و نه تفریط در دوران گذار روابط بین‌الملل نتایج خوبی در بر نخواهد داشت. امریکا در تک‌قطبی‌سازی جهان بعد از جنگ‌های بسیار شکست خورد؛ به‌طور خاص در سوریه، علی‌رغم تصمیم هر دو ابرقدرت، اوضاع از کنترل آنان خارج شد.» وی با تبیین علل نگرانی عمیق امریکا از برآمدن چین گفت: «از اواسط دهه ۹۰ میلادی تهدید اصلی امریکا چین است. هدف راهبردی چین نیز آن است که این برآمدن در حوزه‌های غیرامنیتی و در شرایط کاملاً مسالمت‌آمیز و منعطف انجام شود.»

دوره عالی دیپلماسی تجاری توسعه تجارت با چین با سخنرانی سایر استادان دوره و تبادل تجربیات آن‌ها در حوزه تجارت با چین ادامه یافت و حاضران از دیدگاه‌ها و تجارب زیسته فعالان اقتصادی بهره‌مند شدند.