جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

دیدار اتاق بازرگانی چین با هیات اعزامی از شورای توسعه تجارت خارجی چین

نشست هیات تجاری شورای توسعه تجارت خارجی چین روز دوشنبه 21 فروردین 91 با هدف توسعه روابط تجاری  بین دو کشور در زمینه سرمایه گذاری مشترک  با حضور هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و چین  و تعدادی از اعضای این اتاق  و مقاماتی از اتاقهای بازرگانی استانهای جیلین و هوبی و منطقه خودمختار مغولستان داخلی در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
عسگراولادی، ریاست اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به  سابقه طولانی روابط تجاری با چین اظهار داشت با همکاری شورای توسعه تجارت خارجی چین ابتدا شورای مشترک ایران و چین تشکیل شد و سپس اتاق مشترک ایران و چین 11 سال پیش با 200 عضو آغاز به کارنمود و هم اکنون تعداد اعضای خود را به بیش از5000 رسانیده است. وی بیان داشت طی این دوره 11 ساله اعزام هیات های تجاری متعددی برای حضور در رویدادهای مختلف  به کشور چین و بالعکس از طریق این اتاق صورت گرفته است.

وی با اشاره به سابقه شورای توسعه تجارت خارجی چین همکاری با این سازمان را مثبت ارزیابی نمود و هدف اصلی این دیدار را بررسی راه های افزایش حجم مبادلات بین دو کشور و سرمایه گذاری در دو کشور دانست.

ریاست اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه سخنان به برخی مشکلات موجود در مبادلات تجاری اشاره نمود:” یکی از این مشکلات مربوط به مسائل بانکی و نحوه انتقال ارز به کشور چین میباشد که میبایست در این زمینه مساعدت های لازم و ارائه راه کارهای عملی از سوی بانک های دو کشور با همکاری شورای توسعه تجارت خارجی انجام گردد.مسئله دیگری  که بازرگانان ایرانی با آن روبرو هستند تخلف برخی از شرکت های چینی در ارسال کالا به ایران میباشد که اغلب کالایی که دریافت می شود با  کالای سفارشی مغایرت دارد و دارای کیفیت نامطلوبی است.
ژانگ وی نایب رئیس شورای توسعه تجارت خارجی چین ضمن تشکر از همکاری اتاق مشترک ایران و چین هدف اصلی این نشست را بررسی  راه های افزایش حجم مبادلات تجاری دانسته  و افزود روند روابط با ایران در سالهای اخیر با شتاب بیشتری در حال افزایش است بطوریکه  سال 2011 حجم مبادلات با ایران  به 44 میلیارد دلار امریکا رسیده است.
وی اظهار داشت  حضور در نمایشگاهها و رویدادهای مختلف  برای افزایش روابط و یافتن فرصتهای سرمایه گذاری در دو کشور بسیار موثر است و این امر موجب کشف تواناییها و پتانسیل های موجود در دو کشور و یافتن  زمینه های سرمایه گذاری میگردد.
بوشیائولین نایب رئیس منطقه خودمختار مغولستان داخلی با ارائه شرح مختصری از معرفی مغولستان داخلی ایران را ششمین شریک تجاری این منطقه دانست  وحجم مبادلات  تجاری این منطقه را در سالهای اخیر  14 میلیون دلار  اعلام نمود  و نسبت به افزایش روابط  و توسعه زمینه های همکاری  با ایران اظهار امیدواری نمود.
منطقه خودمختار مغولستان داخلی دارای مساحت 1200000 کیلومتر مربع سومین استان چین به لحاظ وسعت میباشد و جمعیت آن 27  میلیون نفر میباشد. این استان مهمترین مرکز تولید ذغال سنگ به شمار می رود و دارای منابع عظیم ذغال سنگ ، ترمه و گاز طبیعی ، عناصر نایاب می باشد. صنایع استان به ویژه در زمینه های ذغال سنگ ، تولید برق ، و صنایع وابسته به جنگل داری و کشاورزی و تولید تجهیزات کشاورزی شاهد رشد چشمگیری بوده است.
آقای وانگ لیپینگ رایزن بازرگانی چین در ایران  نیز با اشاره به بخش‌نامه‌هاي دولت ايران در زمينه صادرات و واردات كالاها توضیح داد: “اجراي تحريم‌ها در ايران مشكلاتي را براي تجار به ‌وجود آورده است كه از آن جمله مشكلات بانكي و شیوه پرداخت‌ها است، اما با اين وجود، فرصت‌هاي تجاري خوبي براي تجار وجود دارد زیرا ايران يك بازار بزرگ است و اميدواريم كه با حل شدن مشكلات بانكي، حجم معاملات تجاري افزايش يابد.
وی در ادامه گفت: “همكاري بين اتاق‌هاي بازرگاني دو كشور، باعث افزايش روابط تجاري خواهد شد و ما خواستار هماهنگي‌هاوهمكاري‌هاي بيش از پيش اتاق‌ها به ویژه اتاق ايران و چين هستيم”.
در پايان این نشست، يك يادداشت تفاهم بين اتاق بازرگاني ايران و چين و اتاق بازرگاني جيليان چين امضا شد.