جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

«روابط تجاری ایران و استان چینگهای چین توسعه می یابد»

ملاقات اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین و هیات بازرگانی استان چینهای به سرپرستی رئیس اداره بازرگانی این استان و چندین شرکت تجاری در زمینه های انرژی، کشاورزی با حضور رایزن بازرگانی سفارت چین در تهران، به منظور بررسی روشهای بهبود روابط تجاری و بازرگانی این استان و انجام مذاکرات در جهت توسعه همکاریهای دوجانبه، روز شنبه مورخ 31 تیر ماه در محل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین برگزار شد.

در ابتدا آقای حریری پس از خوشامدگویی و ابراز خرسندی از حضور هیات استان چینهای، عنوان نمود: در طول چند ماه اخیر هیات های چینی بسیاری در ایران حضور یافته اند و ما نیز به چین سفرهایی داشته ایم. مهمترین سفر ما در طول این دوران، سفر چند ماه پیش به همراه ریاست جمهوری ایران به چین بوده است. هفته پیش نیز سفری به پکن جهت برگزاری همایش ایران و چین داشتیم و توضیحاتی راجع به این همایش و رویدادهای همزمان آن دادند.

ایشان اشاره کرد که اتاق ایران و چین ماه گذشته میزبان هیاتی از استان سین کیانگ چین بوده که این میزبانی منجر به توسعه همکاریها با آن منطقه از چین خواهد شد. 

آقای حریری به تاسیس دفتر نمایندگی اتاق ایران و چین در شانگهای نیز اشاره نموده و از بازگشایی این دفتر همزمان با سفر هفته گذشته شان به چین خبر دادند. و در ادامه اعلام نمودند که نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی تا ماه آگوست در شانگهای افتتاح خواهد شد و از هیات حاضر برای بازدید از کالاهایی که قابلیت صادرات به چین دارند دعوت نمود.

ایشان با اشاره به این نکته که استان چینهای و شهر شینینگ، بازتاب نمایشگاه فرشی است که هر ساله ایرانیان در آن محصولات خود را به نمایش می گذارند، اعلام آمادگی دبیرخانه اتاق ایران و چین را نسبت به تبادل هیات ها، امضای تفاهم نامه و گسترش همکاریها با این استان ابراز نمودند.

در ادامه آقای شیونگ ایجی مدیرکل اداره بازرگانی استان چینهای، پس از معرفی اعضای هیات همراه، رئیس اداره کشاورزی چینهای، رئیس اداره انرژی چینهای، معاون مدیر اداره کشاورزی، نایب رئیس اداره انرژی چینهای و معاون مدیر اداره بازرگانی چینهای، ضمن قدردانی از اتاق ایران و چین، نقش این اتاق را در برقراری روابط تجاری و بازرگانی میان دو کشور بسیار با اهمیت دانست و گفت حجم تجارت ایران و چینهای وارد مرحله جدیدی شده و در مقایسه با سال قبل حدود 6/3 برابر شده است و هدف از سفر این هیات را به ایران، عملیاتی نمودن تفاهمات و توافقات اعلام شده از سوی روسای دو کشور در راستای بهبود فعالیت های کشاورزی و انرژی تجدیدپذیر می باشد. وی نسبت به انجام مذاکرات با اتاق ایران و چین در جهت بهبود سطح روابط تجاری و افزایش سطح همکاریها ابراز امیدواری کرد.

مدیرکل اداره بازرگانی چینهای در ادامه توضیحاتی در خصوص ظرفیتهای استان چینهای داد و گفت این استان با وجود اینکه جمعیت زیادی نداشته، اما دارای ذخایر طبیعی و منابع مناسبی است و ظرفیت زیادی جهت همکاری در زمینه اکوسیستم با این استان وجود دارد. ظرفیت تامین مواد معدنی، انرژی های تجدید پذیر، انرژی بادی، خورشیدی و آبی استان چینهای در رتبه اول کشور چین قرار دارد. انرژی های نفت و گاز نیز در چینهای وجود دارد و بزرگترین میدان نفتی چینهای هشتمین میدان نفتی برتر کل چین است. این استان همچنین در زمینه فرهنگی و گردشگری و صنایع سبز نیز فعالیت دارد. ظرفیت تولید مواد شیمیایی و تولید برق نیز در این استان مطلوب است. لازم به ذکر است که استان چینهای در ماه جولای سال گذشته، رکورد جهانی را در زمینه تامین کل نیروی برق به طور مستمر برای مدت 35 روز از طریق انرژی خورشیدی و انرژیهای تجدیدپذیر ثبت نموده است.

محصولات کشاورزی این استان گندم و سیب زمینی و سبزیجاتی مانند کاهو و توت سرخ است. محصولات دامی شامل گوشت گوساله و گوسفندی است. چینهای قصد دارد به زودی نمایشگاه دائمی محصولات ارگانیک را برپا کند. ایشان اشاره کردند که محصولات کشاورزی و آبمیوه از ایران وارد بازار چینهای شده اما هنوز ظرفیت بالایی برای واردات این نوع محصولات در چینهای وجود دارد.

شیونگ ایجی از اتاق ایران و چین دعوت کرد تا در راس هیاتی تجاری از ایران در نمایشگاه سال آینده این استان حضور یابند.

آقای حریری رئیس اتاق ایران و چین، در پاسخ به صحبتهای مدیرکل اداره بازرگانی چینهای گفت که پسته و زعفران بیشترین صادرات را از کشور ایران دارند. 5 تاجر ایرانی زعفران در چین ثبت شده اند که می توان آنها را به لحاظ مناسب بودن قیمت و کیفیت محصولات به چینی ها معرفی نمود. وی در ادامه سایر محصولاتی که قابلیت صادرات به چین را دارند از جمله کنسانتره میوه، پای مرغ، میگوهای دریایی و آبزیان، مرکبات از جمله لیمو ترش و لیمو شیرین، سیب را معرفی نمود که می تواند زمینه های همکاری با شرکتهای چینی و تامین این محصولات از طریق این استان به کل چین باشد.

آقای حریری عنوان نمود که محصولات نامبرده، محصولات کشاورزی صادراتی است که قابلیت بالایی برای صادرات دارند و شرکتهایی از حوزه های کشاورزی و انرژی در نشست روز سه شنبه 3 مرداد حضور خواهند یافت.

در پایان شو چیکسونگ رایزن بازرگانی سفارت چین در تهران، در خصوص همکاری با اتاق در خصوص برگزاری رویدادها و همایش ها اعلام آمادگی نمود و از همکاری اتاق با سفارت چین برای برگزاری همایش های گذشته و پیش رو تشکر کرد. و نسبت به برگزاری موفقیت آمیز نشست روز سه شنبه و نشست های آتی میان ایران و بخش های مختلف چین ابراز امیدواری نمود.

نشست اعضای اتاق ایران و چین و هیات استان چینهای در بخش های نساجی، فرش، کشاورزی، صنایع دستی و فرهنگی، انرژی نو و غذای حلال روز سه شنبه مورخ 3 مرداد 1402 در راستای افزایش سطح همکاریها در زمینه های ذکر شده برگزار خواهد شد.