جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

مجیدرضا حریری : “در آستانه توافق وین، عده‌ای به دنبال محکم کردن جا پای غربی‌ها هستند”

رییس اتاق ایران و چین اظهار داشت: به نظر می‌رسد که عده‌ای با توجه به اینکه مذاکرات وین در جریان بوده و نزدیک به توافق است این موضوعات را مطرح می‌کنند تا جای پای غربی‌ها را محکم‌تر کنند. در واقع عده‌ای با حمله به چین سعی می‌کنند تا نقش رفقای غربی خود را از نظر اقتصادی در مذاکرات پررنگ‌تر کنند.

مجیدرضا حریری در مورد اظهارنظرهای صورت گرفته در مورد سند همکاری ایران و چین اظهار کرد: اینکه عده‌ای در جایی جمع شده و حرف‍هایی را مطرح کنند و رسانه‌های وابسته به آنها هم این صحبت‌ها را پوشش دهند گریزناپذیر است. باید دید که چقدر این حرف‌ها باورپذیر است هیچ آدم عاقلی باور نمی‌کند که اجازه داده شود نیروهای نظامی بیگانه وارد کشور ما شوند، سابقه تاریخی ما در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته چنین موضوعی را نشان نمی‌دهد. 

وی افزود: به نظر می‌رسد که عده‌ای با توجه به اینکه مذاکرات وین در جریان بوده و نزدیک به توافق است این موضوعات را مطرح می‌کنند تا جای پای غربی‌ها را محکم‌تر کنند. در واقع عده‌ای با حمله به چین سعی می‌کنند تا نقش رفقای غربی خود را از نظر اقتصادی در مذاکرات پررنگ‌تر کنند. 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: این حملات یا از روی ناآگاهی و یا مغرضانه است اما از آنجا که ناآگاهی کمتر در رفتار این دوستان دیده شده به نظر می‌رسد که بیشتر مغرضانه است.

وی خاطرنشان ساخت: منشاء این صحبت‌ها مشخص است، این مباحث از طرف کسانی مطرح می‌شود که هیچ مسئولیتی در مورد روابط ایران و چین در بخش خصوصی ندارند. طبق قانون معاونت بین المللی اتاق بازرگانی و همچنین اتاق‌های مشترک بازرگانی می‌توانند در مورد روابط بین المللی ایران با دیگر کشورها در مباحث اقتصادی و بخش خصوصی وارد شوند.

حریری ادامه داد: متاسفانه کسانی که به این موضوع ورود می‌کنند که یا تخصص و یا اختیار آن را ندارند، مشخص است که چه کسی باید در مورد چه چیزی صحبت کند اتاق‌های محلی در مورد موضوعات مربوط به همان محل خود می‌توانند صحبت کنند در بین‌الملل به اتاق‌های مشترک و معاونت بین‌الملل مربوط است.

منبع: ایلنا