جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

مجیدرضا حریری : “مذاکره برای تاسیس دفاتر تجاری ایران و چین در نقاط مختلف دو کشور”

مجیدرضا حریری در وبینار 50 سال روابط ایران و چین و نگاه به آینده اظهار کرد: 5 دهه از روابط دیپلماتیک ایران و چین را پشت سر گذاشته‌ایم این 50 سال شامل دو تغییرات اساسی در دو کشور بوده که شامل انقلاب اسلامی در ایران و اصلاحات اقتصادی در چین است که هر دو به گسترش روابط دو کشور انجامید. پایان این پنج دهه هم با امضای سند همکاری 25 ساله مصادف شد.

وی افزود: فعالین اقتصادی دو کشور اعم از تشکل‌ها، نهادها و … با فرصت پیش آ‌مده و غنیمت شمردن اراده رهبران دو کشور در توسعه روابط باید در سطح و عمق به فعالیت بپردازند این مسئولیت بر عهده مسئولین دو کشور است که به سه موضوع اساسی پرداخته و راه‌حل‌های مناسب آن را بیابند. این سه موضوع اساسی حمل و نقل، بانک و بیمه است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: هیچ فعالیت سازمان یافته اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاری فاینانس و توریسم صورت نمی‌گیرد مگر اینکه حمل و نقل مناسب، سیستم بانکی درست و بیمه مورد قبول طرفین وجود داشته باشد. کلیه تلاش‌های برنامه‌ریزان و فعالین اقتصادی در غیاب این سه رکن مسلما از بهره مناسب برخوردار نیست.

وی اضافه کرد: روابط اقتصادی دو کشور مانند بنایی است که ستون‌های آن را شرکت‌های بزرگ که عمدتا دولتی یا حکومتی هستند تشکیل می‌دهند اما این بنا استحکام نمی‌یابد مگر با تیرچه‌ها و اتصال‌های از آنها حمایت کند. این اتصالات بنگاه‌های کوچک و متوسط هستتند؛ عمده وظیفه ما به عنوان اتاق بازرگانی ایران و چین این است که با حمایت سفرا و سایر مقامات هر چه بیشتر در جهت گسترش روابط بنگاه‌های کوچک و متوسط گام برداریم.

حریری افزود: پیوند بنگاه‌های کوچک و متوسط علاوه بر منافع اقتصادی منافع عمومی روابط دو کشور و پیوند مردمی و همچنین مقابله با چین هراسی و ایران هراسی را در پی دارد. 

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم در ماه‌های آینده با تسلط بر کرونا امکان رفت و آمد بین دو کشور بخصوص بین فعالان اقتصادی فراهم شود. اتاق بازرگانی ایران و چین آماده اجرای برنامه‌های عملی در جهت توسعه روابط دو کشور بوده و امیدواریم با فراهم شدن شرایط دفاتر تجاری و نمایشگاه‌های دایمی را عملی کنیم.

وی اضافه کرد:‌ از ccpit نیز می‌خواهیم در جهت تاسیس دفاتر تجاری ایران و چین در مناطق مختلف دو کشور با ما همکاری کنند و با حمایت از سرمایه‌گذاران ایرانی و چینی زمینه‌های اقتصادی و تجاری مابین دو کشور را فراهم کنند. در آینده مذاکرات مفصلی با ccpit در این مورد فراهم می‌شود.