جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

وبینار پنجاه سال روابط ایران و چین و نگاه به آینده مورخ 3 اسفند 1400 برگزار گردید

 سمینار آنلاین “پنجاه سال روابط ایران و چین و نگاه به آینده ” به میزبانی اتاق مشترک ایران و چین و شورای توسعه تجارت بین المللی چین  روز سه شنبه 3 اسفند 1400 با حضور  450 فعال اقتصادی ایرانی و چینی با هدف بررسی فرصتهای همکاریهای همه جانبه  چین و ایران بعد از امضای توافقنامه همکاری های جامع 25 ساله در آینده برگزار گردید.

مجید رضا حریری ، رئیس اتاق مشترک ایران و چین  ضمن تبریک پایان موفقیت امیز المپیک زمستانی پکن و تشکر از حمایت ملت و دولت چین در مقابله با همه گیری کرونا  گفت 5 دهه از روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و چین را پشت سر گذاشتیم، پنجاه سال گذشته شامل دو تغییر اساسی در دو کشور ایران و چین بوده است. در ایران وقوع انقلاب اسلامی و در چین آغاز اصلاحات اقتصادی، که هر دو تغییر باعث پیشرفت و تعمیق روابط همه جانبه دو کشور گردید و پایان این پنجاه سال مصادف است با آغاز همکاری های جامع 25 ساله دو کشور که می توان آن را نقطه عطف و آغاز روابطی عمیق تر، با برنامه و بر اساس منافع متقابل تلقی کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار داشت برای اجرایی شدن توسعه روابط اقتصادی دو کشور سه مسئله اساسی از جمله بانک ، حمل و نقل و بیمه از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخت هیچ فعالیت سازمان یافته اقتصادی بدن رفع مسائل فوق امکان پذیر نخواهد بود.

وی روابط اقتصادی دو کشور را مانند بنایی دانست که ستونهای آن را شرکتهای بزرگ  که عموماً دولتی یا حکومتی هستند تشکیل می دهد اما این بنا استحکام نمی باید مگر اینکه با تیرچه ها و پین های ظریف که در ظاهر به استحکام شرکتهای بزرگ نیستند حمایت شود. این تیرچه ها و پین ها و اتصالات بنگاههای کوچک و متوسط هستند و تاکید نمود که وظیفه اتاق بازرگانی و دوستان چینی در شورای توسعه تجارت بین الملل چین  اینست که با حمایت سفرای دوکشور در حمایت ازگسترش مراودات هر بیشتر بنگاههای کوچک و متوسط همت و تلاش نمایند.

وی همچنین با اشاره به انتخاب نماینده رسمی اتاق ایران و چین  آمادگی اتاق مشترک را در جهت اجرای برنامه های عملی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور اعلام نمود و ابراز امیدواری کرد  با فراهم آمدن شرایط، برنامه های از پیش تعیین شده خود در تاسیس دفتر نمایندگی ، برپایی نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی  و ایجاد دفاتر تجاری در کشور چین را آغاز نماید.

 جناب آقای محمدکشاورززاده ، سفیر ایران در چین با اشاره به ایجاد ظرفیتها و فرصتهای جدید برای بسط روابط بر اساس احترام متقابل و تامین منافع مشترک دو کشور  بعد از پیروی انقلاب اسلامی در ایران ،سفر رئیس جمهور چین به ایران در سال 2017 را نقطه عطف مهمی در مناسبات دو کشور دانسته و اذعان داشت در این سفر روابط دو کشور  به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقاء یافت.

 وی ادامه داد تصمیم وزرای خارجه در دیدار اخیر برای اعلام اجرایی شدن برنامه 25 ساله حاوی یک پیام مثبت و مهم به شرکت های دولتی و خصوصی دو کشور بود تا کار مشترک را در ذیل سرفصل های تعریف شده در این برنامه آغاز کنند. ایران در سال 2016 موافقت نامه الحاق به ابتکار کمربند – راه را امضاء نمود، در چارچوب این ابتکار، ایران مسیر طبیعی اتصال آسیا به خاورمیانه و اروپا و یکی از کریدورهای حمل و نقلی و ترانزیتی چین به سمت جنوب اروپا و خاورمیانه محسوب می شود، ما از مشارکت شرکت های چینی برای حضور در پروژه هایی که به توسعه این مسیر ها کمک کند حمایت می کنیم .

وی اظهار داشت ایران از حیث دارا بودن ذخایر انرژی در دنیا در مقام دوم است، توسعه میادین نفت و گاز ظرفیت و فرصت ارزشمندی برای شرکت های چینی محسوب می شود. نیروی انسانی ماهر و ارزان ایران در کنار موقعیت جغرافیایی و منابع عظیم انرژی می تواند در خدمت رویکرد چرخه دوگانه دولت چین قرار گرفته تا با انتقال بخشی از صنایع و فنآوری به ایران تولیدات ارزان تر را در اختیار بازار بزرگ کشورهای همجوار قرار دهند.

وی همچنین  با اشاره به ظرفیتهای مطلوب دو کشور در زمینه گردشگری ، تجارت آنلاین و کشاورزی گفت دولت ها سیاستگذار  و بستر ساز روابط محسوب می شوند، اجرای برنامه ها بر عهده اتاق های بازرگانی است که بعنوان پارلمان های بخش خصوصی بتوانند اراده رهبران دو کشور را به منصه ظهور برسانند.

جانگ شائوگانگ ، نایب رئیس شورای توسعه تجارت بین الملل چین  ضمن ارائه گزارش مختصر از وضعیت  مثبت اقتصادی کشور چین گفت روند پیشرفت مثبت چین در طولانی مدت تغییر نکرده است. طی 500 سال  واردات کالای چین به حدود 5/2 تریلیارد یوآن  رسیده و پیش بینی میشود تا سال 2035 حدود 800 میلیون نفر به قشر متوسط چین افزوده میشود که بستر پهناور توسعه را برای همه کشورهای جهان ایجاد خواهد نمود.

وی  در خصوص پپیشنهاد های چند گانه ای را در خصوص آینده روابط کشور ایران و چین گفت ادامه  گسترش همکاری دو کشور در مقابله با  همه گیری کرونا  جهت احیای رشد اقتصادی که  یکی از نخستین مسائل جامعه بین المللی است که باید هر دوکشور به ادامه همکاری اماده دهند ، بهره مندی از  نیروهای بالقوه  دو کشور با توجه به جمعیت فعال و نیروی کار دو کشور و توسعه  همکاری موسسات دو کشور در زمینه مخابرات ، زیرساختها ، برق ، پتروشیمی و خودرو و نساجی ، علم و فناوری ،گسترش همکاری های زیرساختی کمربند و جاده باید به طور منظم ادامه یابد.

نایب ریس شورای توسعه تجارت بین الملل چین ادامه داد دو کشور باید با تعمیق تبادل کالا در زمینه دارویی ، فناوری و نیروی انسانی در تامین ثبات زنجیره تولید و عرضه به آزاد سازی و تسهیل تجارت بین دو کشور یاری نمایند. در عین حال موسسات چینی نیز باید  مسئولیت های اجتماعی خود را به درستی انجام دهند تا ضمن ایفای نقش در همکاری بر پایه تامین منافع متقابل و پیشرفت برد-برد بین ایران و چین تبدیل به نیروی محرکه جدید و  موجب پیشرفت پایدار ایران شود.

وی ضمن اشاره به تبدیل چین به یک کشور مدرن گفت چین در مرحله جدید توسعه خود بر پایه اندیشه پیشرفت  جدید  و ایجاد الگوی جدید پیشرفت توسعه مدیریت را دنبال می کند و تلاش دارد سیاست درهای باز را در مقیاسی گسترده تر بکار گیرد که بتواند قدرتی بزرگتر را برای همکاری بر پایه تامین منافع مشترک برای سراسر جهان فراهم کند.

 جناب آقای چانگ خوآ ، سفیر چین در تهران ضمن تبریک و تشکر از اتاق مشترک و شورای توسعه تجارت چین جهت  برگزاری این سمینار در آستانه سال نو ایرانی و چینی  گفت دو کشور چین و ایران از دوستی سنتی عمیقی برخوردارند  و روابط دو کشور در سالهای اخیر تحت رهبری مقامات دو کشور توسعه سریعی داشته  و هر دو طرف قاطعانه از منافع یکدیگر در موضوعات مرتبط با منافع اصلی یکدیگر حمایت کرده و همکاریهای عملی خود را به طور پیوسته ارتقا و حفظ نموده اند.

وی ادامه داد چین و ایران با پشتیبانی از یکدیگر در مبارزه با همه گیری کرونا به الگوی همبستگی  در بین کشورهای در حال توسعه تبدیل شده اند.

چانگ خوآ  با اشاره به نقش کلیدی ایران در جاده ابریشم  در گذشته گفت در دوره جدید، چین و ایران به شرکای راهبردی همه جانبه در ساخت مشترک کمربند و جاده تبدیل شده اند و همکاری های اقتصادی و تجاری چین و ایران دارای ظرفیت های فراوانی است که با تلاش مشترک دو طرف اخیراً دستاوردهای بسیاری حاصل شده است. چین سال هاست که بزرگترین شریک تجاری و منبع سرمایه گذاری ایران بوده است و تجارت بین دو کشور بسیار مکمل یکدیگر است.