جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

نشست تخصصی میز چین به منظور توسعه روابط دو جانبه ایران وچین و ارائه راهکارهای عملی برای رفع مسائل تجاری برگزار گردید


دومین نشست تخصصی میز چین به منظور توسعه روابط دو جانبه ایران و چین ،بررسی مشکلات موجود و ارائه راهکارهای عملی روز یکشنبه 13 اسفند 91  باحضور رئیس اتاق ایران و چین ، دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و معاون بازاریابی و کمک های تجاری سازمان توسعه و تجارت  و اعضای اتاق مشترک چین و فعالان اقتصادی برگزار گردید.

عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین  ضمن ارزشمند شمردن اقدام سازمان  توسعه و تجارت در برگزاری نشست های  تخصصی کشور چین اظهار نمود  تا سال 2011 حجم مبادلات ایران و چین به 45 میلیارد دلار رسید که با توجه به مشکلات پیش آمده در سال 2012 این رقم به 4/36 میلیارد دلار رسید
وی خاطر نشان کرد  با توجه به مقام اول چین در تجارت جهانی ما باید از این فرصت استفاده کرده و در جهت توسعه سرمایه گذاری  و صادرات و تسهیل در امر واردات کالاهای غیر مصرفی و زیربنایی  بین دو کشور تلاش نماییم .  
وی همچنین خاطر نشان کرد  اتاق مشترک ایران و چین  با اقداماتی از جمله حضور در نمایشگاههای چینی  در جهت افزایش  توسعه صادرات غیرنفتی تلاش نموده  بعلاوه اینکه  با برپایی همایشها  و حضور در نمایشگاههای سرمایه گذاری مساعی خود را با همکاری سازمان سرمایه گذاری در جهت توسعه سرمایه گذاری چینی بکار بسته است.
رئیس اتاق ایران و چین  گفت: در حال حاضر میزان سرمایه گذاریهای چینی ها در ایران  با افزایش 4 برابری از مرز 600 میلیون دلار عبور کرده و لازم است دولت های دو کشور نیز از پتانسیل های خود برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور استفاده کنند وروند  افزایش حجم سرمایه گذاری چین در ایران را تقویت کنند.
مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق ایران و چین  ضمن اشاره به اقدامات اتاق  مشترک از سال 2010 با رویکرد توسعه سرمایه گذاری و صادرات به چین  اظهار نمود: راه کارهایی در قالب تهاتر در خصوص حل برخی از مشکلات نقل و انتقال پول به کشور چین با همکاری سازمان توسعه و تجارت در حال بررسی است  و بر اساس گزارش شورای پول و اعتبار از 18 اسفند 91 به بعد موضوع تاخیر در پرداخت ها به حداقل خواهد رسید.
رضا توفیقی معاون بازاریابی و کمک های تجاری سازمان توسعه وتجارت ایران ضمن معرفی چین به عنوان مقام اول در تجارت جهانی  این کشور را یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران دانست و افزود چین در سال 2012 بعد از کشور عراق به عنوان دومین بازار صادراتی ایران در زمینه کالاهای غیرنفتی محسوب می شود.
وی در ادامه با اشاره به 5/3 میلیارد دلار موجودی منابع ارزی ناشی از صادرات ایران که به صورت یوان در بانکهای چینی نگهداری می شود  به همفکری  جهت یافتن راهکارهایی برای استفاده از این منابع در امر واردات و برگشت آن به چرخه اقتصادی تاکید نمود.
وی همچنین یافتن راه کارهایی جهت افزایش حجم صادرات در روابط دو جانبه با کشور چین را ازدیگر اهداف اصلی جلسات میز چین عنوان نمود.
نقره کار شیرازی دبیرکل اتاق ایران ظرفیت های دو کشور برای همکاریهای تجاری را بیش از این برشمرد و تشریح نمود:در بخش انرژی پتانسیل های مناسبی برای همکاریهای دوجانبه و چند جانبه بین ایران و چین وجود دارد که تا کنون مغفول مانده و ایران از ظرفیتهای خوبی در زمینه تولید و نیروی انسانی برخوردار است.
وی افزود: با توجه ذخایر عظیم و منابع نفتی و گاز یکی از هدف گذاریهای  ایران کسب مقام اول  منطقه در زمینه پتروشیمی تا سال 1404 می باشد و برنامه های بیشتری نه فقط در بخش مبادلات تجاری بلکه در بخش های سرمایه گذاری امری لازم و ضروری است.
گو چان وی ،رایزن بازرگانی چین در ایران با اشاره به حجم 45 میلیارد دلاری بین ایران وچین در سال 2011 همکاریهای دو جانبه در زمینه انرژی،عمران،برق و معدن و پروژه های ریلی و ماشین آلات را بسیار مطلوب  ارزیابی نمود .
رایزن بازرگانی چین در ایران گفت: در سال 2012 میزان تولید ناخالص داخلی چین با افزایش 8/7  به 8300 میلیارد دلار و حجم صادرات و واردات به 3870 میلیارد دلار رسید.
وی با اشاره به کاهش حجم مبادلات در سال 2012 ناشی از تحریم های یک جانبه اروپا  و آمریکا بر تلاش دولت چین در جهت توسعه روابط با کشورهای دوست تاکید نمود.
گو حجم سرمایه گذاریهای چین در ایران را طبق آمار اولیه بیش از 2 میلیارد دلار عنوان نمود و پیشنهادات خود را در زمینه تخصیص تسهیلات ویژه به تجار دو کشوردر خصوص روادید  و تشویق اعضا ء اتاق جهت ارتباط بیشتر با طرف های چینی  مطرح نمود.
رضا عباسقلی، مدیر کل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه و تجارت ایران عوامل مثبت ساختار اقتصادی چین  را سه رکن اصلی  سرمایه گذاری خارجی، مصرف داخلی و صادرات عنوان نمود و وجه تمایز کشور چین نسبت به سایر کشورها ی در حال توسعه را جذب 112 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت: طبق آمار در سال 2012  حجم تجارت خارجی چین در صادرات  با افزایش 4 برابری به 2050 میلیارد دلار رسید و رتبه اول صادرات را به خود اختصاص داده است و نیز حجم واردات چین از جهان به 1818میلیارد دلار رسید.
وی افزود: چین پس از آمریکا  به لحاظ حجم تولید ناخالص داخلی به دومین قدرت بزرگ  اقتصادی جهان تبدیل شده است و در سال 2011 نرخ رشد اقتصاد چین به 2/9 درصد افزایش یافت.
لازم به ذکر است در سال 2012 نسبت صادرات  به واردات  چین8/112 درصد و نسبت واردات به صادرات 7/88 درصد می باشد و اقلام مهم صادراتي چین عبارتند از :
ماشينآلات و دستگاههاي برقي 23.8% ، رآكتورهاي هسته اي و ديگ هاي بخار18.3% ، لباس كشباف 4.2%، لباس غير كشباف 3.3%، دستگاههاي اپتيك، عكاسي و سنجش 3.6%، انواع مبلمان، تختخواب 3.8%، مصنوعات از چدن 2.7%، وسايل نقليه زميني غير ريلي 2.7%، اشياء و مواد پلاستيكي 2.7% .
ومهمترین اقلام صادراتی ایران به چین عبارتند از:
متانول 2/15 درصد،سنگ آهن بهم فشرده نشده4/12 درصد، پلی اتیلن گرید فیلم6/11 درصد،استیرن1/8 درصد، پارا اکسیلن8/7 درصد، اتیلن گلیکول 5/6 درصد، پروپان مایع شده 1/6 درصد،سنگ کروم 9/3 درصد، پلی اتیلن گرید بادی8/2 ، بوتان مایع شده5/2 درصد،اترهاي مونوبوتيليك اتيلن گليكول 4/2 ، بوتلين و بوتادين مايع شده 3/2 درصد، پلي اتيلن گريد فيلم بصورت غير پودر 9/1 درصد،سنگهاي مرمر و تراورتن 8/1 درصد،گل گوگرد 6/1 درصد،ساير مشتقات هالوژنه1 درصد، سنگ سرب 1 درصد،دي اتيلن گليكول 8/0درصد،سنگ آهن بهم فشرده شده 7/0 درصد،پلي اتيلن گريد فيلم بصورت پودر 5/0 درصد،ساير محصولات 2/9 درصد
در پایان این نشست  نیز اعضاء اتاق مشترک به بیان مشکلات و مسائل تجاری  خود با چین  پرداختند.