جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

نشست مطبوعاتي اتاق بازرگاني ايران و چين درباره نمايشگاه‌هاي چين

عسگراولادي:
هدف از حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي جذب سرمايه است

13shahrivar89

رئيس و نايب رئيس اتاق ايران و چين در نشست خبري با رسانه‌هاي جمعي، برنامه‌هاي اين اتاق را براي اعزام هيأت‌هاي تجاري جهت شركت در نمايشگاه‌هاي ارومچي، شيامن، پكن و اكسپو 2010 تشريح كردند.
در اين نشست «اسدالله عسگراولادي» رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين با پيش‌بيني تحولات زيادي در آينده اتاق بازرگاني ايران و چين، ابراز كرد: در يك ماه آينده 3 تا 4 اجلاس بسيار مهم داريم، بعد از expo 2010 شانگهاي كه توفيق بزرگي بود و توانستيم روز اقتصاد ايران را داشته باشيم، به طور منظم هر 15 روز يك‌بار هيأتي از بازرگانان و فعالان اقتصادي براي بازديد از اكسپو 2010 اعزام كرديم.
عسگراولادي درباره اعزام هيأت تجاري به نمايشگاه فروش ارومچي، توضيح داد: اين نمايشگاه به مركزيت ارومچي كه تاكستان شرقي قديم است، برگزار مي‌شود.
وي با اشاره به اين‌كه «ارومچي ايالتي است كه تازه به فعاليت‌هاي اقتصادي روي آورده است»، تصريح كرد: سومين سال متوالي است كه ايران در اين نمايشگاه شركت مي‌كند و به فضايي به مساحت 200 متر براي ايجاد 22 غرفه 9 تا 10 متري در نظر گرفته شده است كه تاكنون همه پيش فروش شده‌اند.
وي افزود: اين نمايشگاه از اول تا پنجم سپتامبر برگزار مي‌شود و صادركنندگان ايراني در حوزه‌هايي مانند فرش، صنايع دستي، محصولات كشاورزي و … براي حضور در هيأت اعلام آمادگي كرده‌اند.
به گفته وي هيأت اعزامي از اتاق ايران و چين ملاقات‌هايي با استاندار و شهردار خواهند داشت و علاوه بر مراسم افتتاحيه نمايشگاه، سخنراني درباره پيشرفت‌هاي ايران در چين ترتيب داده مي‌شود.
عسگراولادي خاطرنشان كرد: پانزده دوره است كه اين نمايشگاه به طور مرتب برگزار مي‌شود، ايران در يك دوره تنها ديدار از نمايشگاه داشته و سه دوره هم توسط اتاق ايران و چين در اين نمايشگاه مشاركت داشته است.
وي جمعيت 70 ميليون نفري ارومچي كه اكثر آن‌ها مسلمان هستند و نيز هم مرزي آن با كشورهاي همسايه ايران را عامل مهمي براي حضور شركت‌هاي ايراني در نمايشگاه مذكور عنوان كرد.
رئيس اتاق ايران و چين در خصوص اجلاس اختصاصي كشورهاي عضو كنفرانس شانگهاي كه همزمان با اين نمايشگاه برگزار مي‌شود نيز يادآور شد: ايده تشكيل اتاق مشترك جاده ابريشم را چند ماه قبل مطرح كرديم و كشورهايي مثل روسيه، چين، قزاقستان و افغانستان با آن موافقت كردند و اميدواريم بتوانيم در اجلاس اختصاصي كشورهاي عضو شانگهاي آن را تصويب كنيم.
وي افزود:‌ به اين ترتيب مي‌توانيم ارتباط خود را با اين كشورها نزديكتر كنيم و البته هند و پاكستان نيز به عنوان كشورهاي ناظر با آن موافق هستند.
وي از اتاق مشترك كشورهاي ساحلي خزر به عنوان مثال ياد كرد و گفت: اين اتاق سالانه دو نشست يكي در ايران و ديگري را هم در يكي ديگر از كشورهاي ساحلي خزر برگزار مي‌كند تا اعضا بتوانند مشكلات و راه‌هاي افزايش حجم مبادلات تجاري را بررسي كنند.
عسگراولادي ادامه داد: در نظر داريم اتاق مشترك جاده ابريشم، عظيم‌تر باشد و با كشورهاي عضو رابطه بسيار نزديكي برقرار كنيم.
– نمايشگاه بين‌المللي سرمايه‌گذاري شيامن
رئيس اتاق ايران و چين نمايشگاه بعدي كه هيأت تجاري ايران از آن بازديد خواهند كرد را نمايشگاه سرمايه‌گذاري شيامن چين معرفي كرد و گفت: اين نمايشگاه بيش از 12 سال سابقه دارد كه ما امسال سومين دوره حضور خود در آن را تجربه خواهيم كرد و با هيأت بسيار بزرگي شامل بيش از 70 نفر از 14 استان كشور رهسپار آن مي‌شويم.
وي درباره اعضاي حاضر در هيأت تصريح كرد: در اين هيأت 3 يا 4 استاندار، بيش از 15 معاون استاندار، نمايندگاني از وزارت صنايع و بازرگاني برخي استان‌ها، 3 رئيس اتاق استان، اكثريت اعضاي هيأت مديره اتاق ايران و چين و نيز مديرعاملان چندين شركت حضور خواهند داشت.
عسگراولادي همچنين اذعان كرد:‌ ايران بيش از 310 متر فضا براي غرفه‌هاي خود در اين نمايشگاه دارد و قصد اصلي ما براي حضور در نمايشگاه شيامن جذب سرمايه‌گذاري براي واحدهاي توليد، خدماتي و صادراتي است.
وي با اشاره به دو برابر شدن فضاي اختصاصي ايران نسبت به سال گذشته ابراز كرد: شرايط بسيار خوبي با كشورهاي آسيايي براي سرمايه‌گذاري و مراودات بازرگاني داريم. همچنين در شيامن اجلاسي با حضور اتاق‌هاي بازرگاني چندين كشور برگزار مي‌شود و سخنراني براي نماينده ايران به منظور معرفي شرايط اقتصادي كشورمان در نظر گرفته‌اند.
عسگراولادي همچنين ابراز اميدواري كرد كه با برقراري تماس با رؤساي اتاق‌هاي بازرگاني كشورهاي ديگر، بتواند برخي بداخلاقي‌هايي كه با ايران مي‌شود را در ميان بگذارد.
– تحريم‌ها ابدي نيستند
وي تحريم‌هاي را «ابدي» ندانست و گفت: برخي سوء تفاهم‌ها به وجود آمده است كه بايد از بين بروند. هدف ما براي حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي، جذب سرمايه براي كشور است و هماهنگي و برنامه‌ريزي‌هايي نيز از قبل فراهم كرده‌ايم.
وي در ادامه نشست از بازديد دو روزه هيأت تجاري از نمايشگاه اكسپو 2010 پس از نمايشگاه شيامن خبر داد و افزود: براساس مذاكراتي كه از قبل صورت گرفته،‌ مقرر شد در شيامن و ارومچي نماينده از سفارت ايران حتماً حضور داشته باشد.
– نمايشگاه بين‌المللي قطعات خودروي پكن
رئيس اتاق ايران و چين يكي ديگر از نمايشگاه‌هايي كه اتاق ايران و چين در نظر دارد هيأتي را براي حضور تجار و بازرگانان در آن آماده سازد، «نمايشگاه بين‌المللي قطعات خودروي پكن عنوان كرد و گفت: اين نمايشگاه 24 تا 28 سپتامبر در شهر پكن برپا مي‌شود و دومين باري است كه ايران در آن حضور مي‌يابد.
وي ابراز اميدواري كرد در كنار اين نمايشگاه، سمينار جذب سرمايه‌گذاري و يا ديدارهايي براي اعضاي هيأت ترتيب داده شود.
عسگراولادي روابط تجاري ايران و چين در 3 سال اخير را نيز مرور كرد و افزود: روابط دو كشور در سال 87 به مرز 29 ميليارد دلار و در سال 88 به علت كاهش قيمت نفت به 26 ميليارد دلار رسيد و پيش بيني مي‌كنيم در سال 89 اين مبادلات 24 تا 25 ميليارد دلار بشود.
به گفته وي علاوه بر اين ميزان از كشورهاي ديگري مانند امارات، افغانستان و عراق نيز دو كشور با هم تبادل تجاري دارند كه با در نظر گرفتن آنها، چين بزرگترين شريك تجاري كشورمان است.
رئيس اتاق ايران و چين از اعزام چهار هيأت ديگر تا آخر سال جاري به چين خبرداد و يادآور شد: در دي ماه امسال قصد داريم جشن دهمين سال تأسيس اتاق ايران و چين را برگزار كنيم.
– اتاق مشترك جاده ابريشم موجب تقويت ارتباط با كشورهاي همسايه مي‌شود
«مجيدرضا حريري» نايب رئيس اتاق ايران و چين نيز درباره برنامه‌هاي جانبي نمايشگاه‌هايي كه در چين برگزار مي‌شود، گفت: در حاشيه نمايشگاه ارومچي، اجلاس اختصاصي كشورهاي عضو كنفرانس شانگهاي برگزار مي‌شود كه رئيس اتاق ايران و چين در آن سخنراني دارد و پيشنهادهايي براي همكاري‌هاي منطقه‌اي ارايه خواهيم كرد كه از چند ماه قبل رايزني‌هايي در مورد آن‌ها داشته‌ايم.
وي موافقت با پيشنهادهاي ايران در اين اجلاس را رهاورد خوبي براي سفر هيأت ارزيابي و ابراز اميدواري كرد:‌ در شرايطي كه دنيا به ضرر ايران موضوع مي‌گيرد، تشكل اتاق مشترك جاده ابريشم ايجاد شود تا بتوانيم با كشورهاي همسايه كه دوست ما هستند، ارتباط بيشتري داشته باشيم.
حريري در خصوص نمايشگاه سرمايه‌گذاري شيامن نيز توضيح داد: اين نمايشگاه چهاردهمين دوره خود را مي‌گذارند، در گذشته حدود 50 ميليارد دلار چين از طريق اين نمايشگاه جذب مي‌كرد كه چند سالي است مقرر شده كه در سطح بين‌المللي باشد.
وي ادامه داد: در حال حاضر اين نمايشگاه براي سرمايه‌گذاري در چين يا سرمايه‌گذاري چيني‌ها در ساير كشورها و يا ملاقات سرمايه‌گذاران با يكديگر برنامه‌ريز شده است.
نايب رئيس اتاق ايران و چين به تركيب هيأت اعزامي براي اين نمايشگاه نيز اشاره و خاطرنشان كرد: بايد متوليان سرمايه‌گذاري در كشور را توجيه كنيم كه سرمايه‌گذاران به صورت تكي حضور پيدا نكنند، ما با كمك سازمان سرمايه‌گذاري وزارت بازرگاني موفق شديم اخيرا اين هيأت را گردآوري كنيم.
حريري همچنين تصريح كرد: از لحاظ طراحي غرفه پارسال ايران اول شد و امسال نيز جزو سه شركت كانديد براي غرفه برگزيده انتخاب شده است.
وي در پاسخ به ميزان معاملات و حجم روابط تجاري ايران و چين نيز تشريح كرد: رقم فعلي معامله امكان افزايش ندارد و تفاوت‌هايي كه ديده مي‌شود به علت تفاوت نرخ ارز است و در آينده امكان افزايش روابط به شكل فعلي وجود ندارد.
به گفته وي تحقق دستيابي به روابط تجاري 50 ميليارد دلاري مورد توافق ايران و چين در صورتي امكان‌پذير است كه نقش سرمايه‌گذاري مشترك جدي گرفته شود.
نايب رئيس اتاق ايران و چين از پيشنهادهايي كه ايران در اين زمينه ارايه كرده است نيز ياد كرد و گفت: براي توسعه مناسبات تجاري پيشنهاد كرديم سرمايه‌گذاري مشترك در ايران و جاهايي كه مزيت نسبي دارند صورت گيرد.
وي افزود: با توجه به اين كه بيشتر روابط تجاري ايران با نوار غربي چين است و دولت چين نيز امتيازهايي براي توسعه اين استان‌ها در نظر گرفته است، بايد ارتباط خود را با اين نواحي بيشتر كنيم تا بتوانيم صادرات خود به چين را افزايش دهيم.
حريري توسعه همكاري‌هاي منطقه‌اي با كشورهايي كه رابطه خوبي با چين دارند را به عنوان پيشنهاد ديگري مطرح كرد و افزود: در نتيجه اين همكاري‌ها دو طرف منتفع مي‌شوند، ايران در زمينه انرژي‌هاي نو حرف‌هايي دارد و از طرف ديگر چين نيز فن‌آوري آن را دارد، در نتيجه دو طرف مي‌توانند به خوبي با يكديگر در اين حوزه همكاري كنند.
وي در ادامه با اشاره به برگزاري اجلاس آنكتاد همزمان با نمايشگاه شيامن از دعوت اعضاي اتاق ايران و چين براي حضور در اين اجلاس خبرداد.
حريري هدف از حضور ايران در نمايشگاه بين‌المللي قطعات خودروي پكن را ايجاد ارتباط مؤثرتر شركت‌هاي ايراني و چيني سازنده قطعه با يكديگر برشمرد و گفت: وظيفه ما شكل دادن به روابط اقتصادي در جهت تشكيل شركت‌هاي مشترك است.
وي با تأكيد بر وجود زمينه‌هاي صادراتي در چين خاطرنشان كرد: 30 درصد از توليد كالاهاي لوكس و داراي برند دنيا در چين به فروش رفته كه نشان از وجود بازار خوبي براي اين كالاها در چين است.
حريري يادآور شد: كل صادرات ما به چين مواد خام و معدني است كه تمايل داريم مصنوعات ايراني را نيز به چين بفرستيم و با اعزام هيأت‌هاي ايراني براي حضور در نمايشگاه‌هاي چين سعي در معرفي و بازاريابي براي كالاهاي ايراني داريم.