جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک

جناب آقای سید شمس الدین حسینی وزیر محترم اقتصاد ایران بیان کردند رشد شتابان همکاریهای دو کشور ایران و چین با برگزاری کمیسیون مشترک و حضور پر رنگ بخش خصوصی به محوریت اتاق ایران و چین در طی سالیان اخیر توسعه قابل توجهی خواهد داشت.


چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و چین در شهر پکن با حضور وزیر اقتصاد و دارایی ایران، هیات دولتی همراه و جناب آقای عسگراولادی ریاست اتاق ایران و چین و همتای اجلاس آقای چن دی مینگ وزیر بازرگانی چین و هیات همراه برگزار شد.پس از تشکیل چهار کمیته تجارت، مالی و بیمه و همکاریهای پروژه ای و سرمایه گذاری و همکاریهای فن آوری و علمی و مذاکرات مفصلی که صورت گرفت سند اجلاس تنظیم و به امضای وزرای دو کشور رسید.
در این اجلاس طرفین درباره راههای تقویت و تحکیم مناسبات دوجانبه به ویژه در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری، بیمه، بانک، انرژی و حمل و نقل بحث و تبادل نظر کردند. شایان ذکر است که همزمان با برگزاری این اجلاس یادداشت همکاریهای گمرکی دو کشور نیز توسط روسای گمرک دو کشور نیز به امضاء رسید.
بابک بشارتی نماینده اتاق ایران و چین در شانگهای نیز در جلسات کمیته تجارت این اجلاس ضمن بیان نقطه نظرات بخش خصوصی کشورمان و طرح دیدگاه و دغدغه های موجود بویژه در حوزه بانکی و حل اختلاف تجاری بر نقش آفرینی بیشتر صاحبان بنگاههای اقتصادی بخش خصوصی دو کشور در ساماندهی روابط بلند مدت تجاری دو کشور تاکید نمود.از جمله موضوعات حائز اهمیت در این اجلاس موافقت طرفین،تشکیل کمیته مشترک نفت و گاز دو کشور بود. بر اساس آمارهای منتشره در سال 2010، چین بیش از 21 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده و به این ترتیب ایران سومین تامین کننده نفت خام چین می باشد( 8 درصد نفت وارداتی چین) ارزش صادرات نفت ایران به چین بالغ بر 12 میلیارد دلار بود که 40% حجم روابط تجاری دو کشور را در بر می گیرد.در این اجلاس توافق دو کشور برای گسترش همکاری ها در سایر حوزه ها از جمله سدسازی و راه آهن و کشتیرانی، مالی و بانکی، علمی و فن آوری و گردشگری، دانشگاهی مورد تائید قرار گرفت.
وزیر اقتصاد و دارایی ایران اشاره نمودند که رشد شتابان همکاری های تجاری دو کشور سبب شده که میزان مبادلات ایران و چین از 400 میلیون دلار در سال 1994 میلادی به رقم سی میلیارد دلار در سال 2010 رسید که با برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور و حضور پررنگ بخش خصوصی و فعالیت به ویژه چشمگیر اتاق ایران و چین به سرپرستی جناب آقای عسگراولادی در طی سالیان اخیر حجم روابط دو کشور توسعه قابل توجهی خواهد یافت.
وزیر بازرگانی چین نیز مردم ایران را ملتی مصمم، کاری هوشمند توصیف کرد و اظهار داشت روابط دو کشور در سال 2010، 38 درصد نسبت به سال 2009 افزایش داشته است و این روند افزایش علاقمندی دو کشور به توسعه همکاریها را نشان می دهد.
وی گفت با توجه به ظرفیت های بالای ایران در حوزه های نفت و گاز، علاقمندی زیادی از سوی طرف چینی برای توسعه همکاری وجود دارد.