جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گزارش همایش همکاریهای بازرگانی ایران و چین

همایش همکاریهای بازرگانی ایران و چین با حضور آقای عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ،سفیر چین آقای یو هونگ یانگ ،

مدیر گروه توسعه همکاریهای اقتصادی ایران-چین آقای قاهری وریاست دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران با هدف ارئه راهکارهای مناسب برای  بنگاه هاي اقتصادي، بازرگانان و كارآفرينان ايران در روابط تجاری با چین روز دوشنبه 20 تیر 1390 درمرکز  همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.مسئولیت برگزاری این همایش بر عهده دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران بود.
در این نشست آقای عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران-چین در همایش همکاری های بازرگانی ایران و چین پس از شرح خلاصه ای در مورد آمار کلی ، اقتصادی و موقعیت جغرافیایی کشور چین، روابط تجاری بین دو کشور را مثبت ارزیابی نمود. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین آغازروابط تجاری جدی با چین را سال 1351 دانست و  روند روابط تجاری بین دو کشور را در سه مقطع معرفی نمود که مرحله سوم  ( سال 1370 تا کنون)  بسیار پرشتاب و با رشد چشمگیرهمراه است.
ایشان اظهار داشتند طی این دوره حجم مبادلات تجاری دو کشور (نفتی و غیر نفتی) با افزایش قابل ملاحظه ای از 200 میلیون دلار به 30 میلیارد دلار در سال 2008 رسید و پس از یک دوره کاهش در سال 2009 به دلیل بحران جهانی و کاهش تقاضا  مجددا” در سال 2010 با بهبود وضعیت اقتصاد جهانی به مرز 30 میلیارد دلار بازگشت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اذعان نمود طی یک دهه گذشته حجم صادرات  غیر نفتی به چین 27 برابر شده بطوریکه در سال 89 کشور چین به اولین شریک صادراتی ایران تبدیل شد و نیز با افزایش10 برابر حجم واردات به چین، این کشور در سالهای 88 و 89 اولین شریک وارداتی ایران بود.
ایشان تراز تجاري ايران با چين با احتساب صادرات نفت مثبت دانسته و خاطر نشان گردید که با توجه به روند رو به رشد صادرات نسبت به واردات، در آينده نه چندان دور مي توان انتظار داشت كه حتي بدون احتساب نفت نيز تراز تجاري ايران با چين مثبت شود.
وي در خصوص تجارت با چين نیز نكاتي را براي حاضران در كنفرانس تجارت برابر ايران و چين ارائه كرد و افزود: چيني ها تمايل به كار با افرادي دارند كه به آنان اعتماد كنند، در آغاز كار آنان شناخت زيادي از شما ندارند لذا فاصله خود را حفظ كرده و قبل از ارتباط كاري، ارتباطي شخصي و عاطفي با آنان برقرار سازيد و به دنبال سود در اولين معامله خود نباشيد.
آقای عسگراولادي با بيان اينكه تمام كارت هاي خود را يكباره رو نكنيد چراكه در اين صورت به راحتي شما را دور مي زنند،در ادامه خاطرنشان كرد: هرگز شريك تجاري چيني خود را براي تصميم گيري تحت فشار نگذاريد. انتظار يك مذاكره آرام و بي تنش را نداشته باشيد و تيم بازاريابي خود را به اختلافات فرهنگي آگاه سازيد زيرا بر سود شما تاثير مستقيم دارد.
این سمینار یک روزه عصر روز 20 تیر پایان یافت.