جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

۲۰ سند امضا شده بین ایران و چین زیر مجموعه قرارداد جامع همکاری‌های بلند مدت بود

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در خصوص سند جامع همکاری‌های بلند مدت ایران و چین اظهار داشت : در سفر رئیس جمهور به چین حدود ۲۰ سند در زمینه‌های مختلف آماده و امضا شد. این ۲۰ سند زیر مجموعه قرارداد جامع همکاری‌های بلند مدت بوده است.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در برنامه جهان آرا در خصوص سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین گفت: این سفر در بالاترین سطح از لحاظ پروتکلی بود. بسیار در تمام مراسم سطح دریافتی پروتکلی بالا بود. ملاقات‌هایی که آقای رییسی داشتند بسیار مهم بود. این سفر یک سفر نمونه خاصی بود در جهت پروتکلی، شرایط، زمان ملاقات‌ها و ان‌شاالله نتایج بسیار مثبتی که به نظر من داشته است. اما این نتایج احتیاج به پیگیری دارد تا هر چه زودتر به اجرایی شدن برسد.

وی در خصوص ارتباط این سفر و سند جامع همکاری 25 ساله بین دو کشور گفت: حدود 9 ماه پیش در سفر وزیر محترم امور خارجه به چین در پایان ملاقات، دو وزیر خارجه اعلام کردند که این سند جامع اجرایی شد، اما به خاطر مسائل کرونا عملا کاری انجام نشد. سفری هم من داشتم به چین از آنجا ما ملاقات‌های زیادی داشتیم و کار شروع شد. این طرح جامع فقط نوشتار‌هایی است در زمینه‌های مختلف. مثلا در مورد کار گردشگری، میراث فرهنگی، رسانه، حمل و نقل، مالی و غیره. در این سفر حدود 20 سند در زمینه‌های مختلف آماده و امضا شد. این 20 سند زیر مجموعه قرارداد جامع بوده است.

صفری در خصوص میزان صادرت غیر نفتی ایران به چین توضیح داد: ما در بخش صادراتمان اولین کشور چین است که امسال ده ماهه 12.4 میلیارد بوده است. این صادرات غیر نفتی ما است. ما انتظار داریم تا آخر امسال این رقم به 15 میلیارد برسد. محصولات صادراتی ما اغلب کشاورزی است. ما امسال تلاشی که کردیم، آمدیم مجوز محصولات کشاورزی خودمان را از چین گرفتیم. این اسناد آماده شده بود که در سفر وزیر محترم کشاورزی تشریف داشتند و این‌ها را امضا کردند. در کنار این وزیر کشاورزی ملاقات با مسئول جنگل داری و مراکز تحقیقاتی در زمینه کار خودشان تفاهم‌ها و قرارداد‌های لازم را بستند.

وی در خصوص بیانیه دو کشور و مطالب مطرح شده در آن در خصوص سند جامع همکاری بلند مدت گفت: در سه بخش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در هر سه جا این مسئله مطرح شده و در ملاقات‌هایی که آقای رییس جمهور داشتند اول از طرف آن‌ها روی قرارداد مطرح می‌شد. مقامات چین روی این قضیه تاکید کردند و اشاره داشتند باید هر چه سریعتر در هر زمینه‌ها این همکاری بلند مدت را به نتیجه برسانیم.

صفری در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور گفت: ان شاالله در مسئله شانگ‌های در خرداد ماه سال آینده در هند ما عضو این سازمان خواهیم شد. در این سازمان همکاری‌هایی در زمینه منطقه‌ای در تمام فاکتور‌هایی که در شانگ‌های است، صحبت شد. در داستان بریکس هم طرف چینی پذیرفت که باید توافق تمام کشور‌ها باشد و چینی‌ها حمایت می‌کنند تا جمهوری اسلامی‌به عضو بریکس درآید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در خصوص حوزه‌های دیگری که باید توافق بین دو کشور صورت گیرد، اظهار کرد: در سند موضوعات مختلفی است: انرژی، مالی، بانکداری و غیره. تقریبا یک تعداد زیادی نهایی شده و باید به سمت اجرایی شدن پیش برود. طرح جامع فعال شده، زیر مجموعه‌هایش امضا می‌شوند و بر مبنای امضا توافقات، کار انجام می‌شود.

صفری در خصوص طرح یک جاده-یک کمربند گفت: ما داریم تلاش می‌کنیم که مسیر ترانزیت از مسیر ما و کریدور‌های مختلفی که است با چینی‌ها هماهنگ باشیم در جهت عبور به شرق و شمال و جنوب و آن‌ها مشتاق هستند که جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌توان از این مطلب استفاده کرد.

وی در خصوص سیاست دولت‌های ایران در قبال چین اظهار کرد: سیاست دولت‌ها فرق می‌کند. من همیشه تاکید می‌کردم که باید سیاست خارجی ما وابسته به دولت‌ها نباشد و حاکمیتی باشد که با یک دولت جهت ما عوض نشود. در این دولت گرایش محکمی‌به سمت کشور‌های آسیایی است. اروپایی هم است، اما آفریقایی و آمریکای لاتین قوت بیشتری دارد. در دولت سیزدهم اولین سیاست نگاه به همسایگان است. دوم کشور‌هایی مانند روسیه، چین، آفریقا و … است. طرف چینی مشاهده می‌کند که در اجرا دولت سیاست‌ها را دنبال می‌کند. به نظر من سطح عالی است و طرف‌ها وقتی می‌بینند گرایش دولت‌ها به سمت کشور‌های غربی است و گرایش دولتی متوازن است خب آن‌ها جایگاه خود را می‌بینند و تمایل خودشان را بیشتر در جهت اجرایی کردن سیاست نشان می‌دهند. در این دولت بهترین سطح روابط است.

صفری در خصوص علت تعامل چین با ایران گفت: ما فاکتور‌هایی داریم که چین باید با ما کار کند و ما با چین نیز کار کنیم. ما در منطقه خلیج فارس و دریای عمان دو هزار و دویست کیلومتر ساحل داریم. چین 6.5 میلیون بشکه نفت خود را دارد از این تنگه عبور می‌دهد. آیا انرژی فقط تامینش مهم است یا امنیت آن هم مهم است! یک کشور قدرتمند مثل جمهوری اسلامی ایران دارد امنیت این انرژی را تامین می‌کند. پس این یکی از چیز‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران شریک استراتژیک است. آن‌ها می‌دانند ایران است که تامین امنیت انرژی را دارد.

وی ادامه داد: ایران کشوری است که با 15 کشور همسایه است. سوم ایران انرژی دارد. علاوه بر تامین امنیت انرژی می‌تواند انرژی هم تامین کند. چهارم، از لحاظ جغرافیایی و موضوع یک جاده یک کمربند. یکی از مسیر‌های اصلی چینی‌ها مسیر ما بود و از سرخس وارد ایران شوند و به اروپا بروند. ما بی توجهی کردیم و این‌ها آمدند مسیر را از طریق دریا به باکو رفتند و ما این مسیر را از دست دادیم. حالا این مسیر می‌خواهد از طریق ایران شکل بگیرد.

صفری درباره پیام سفر رئیس جمهور به چین و قدرت‌یابی ایران گفت: در این سفر هم چینی‌ها معتقدند که نظم نوین دارد شکل می‌گیرد و هم آقای رییسی یک تحلیلی داشتند راجع به این مسئله و افول قدرت آمریکا در دنیا و آمدن قدرت به آسیا. جمهوری اسلامی ایران هم از لحاظ نظامی و هم اقتصادی و فاکتور‌های جغرافیایی یک قدرت منطقه‌ای قوی است. پس نظم دارد شکل می‌گیرد. سازمان‌های منطقه‌ای دارند قدرتمند می‌شوند و دارد توسعه پیدا می‌کند.