جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گزارش نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و چین با معاونت شهرداری شهر ایوو مورخ 95/2/20

نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و چین و فعالان اقتصادی با معاونت شهرداری ایوو و هیات تجاری این شهر در محل اتاق ایران با هدف بررسی راه اندازی خط راه آهن ایوو-تهران برگزار شد.
اسدالله عسگراولادی ضمن قدردانی از این اقدام خواستار شرح چگونگی احداث این راه آهن را ارائه نمایند و
وی به روابط دوهزار ساله ایران و چین اشاره داشت و اظهار داشت: در قدیم دو کشور قوی یکی در شرق آسیا خاقان چین و دیگری در غرب آسیا ایران و سومی در قاره اروپا، سه ظلع مثلث جاده ابریشم را بنها نهادند.
عسگراولادی بیان کرد: سفر رئیس جمهور چین به ایران در ژانویه ۲۰۱۶ نقطه عطفی برای توسعه مناسبات تجاری بود و با ایده یک کمربند یک راه امیدواریم هرسال ۲۰ درصد مناسبات تجاری بین دو کشور افزایش یابد و به مرز ۷۰ میلیارد دلار برسیم.
وی توصیه کرد: خرید و فروش کالاهای مصرفی در طوفان اقتصادی صدمه می بیند ولی تنها چیزی که در این شرایط آسیب نمی بیند، سرمایه گذاری مشترک است که با این کار مشترک می توانیم روابط اقتصادی خود را تضمین و معتبر کنیم.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: شهر ایوو شهری است که تجار و بازرگانان ایرانی کالاهای مصرفی و خریداری شده خود را از آن تهیه و تامین می کنند. امیدواریم با راه اندازی خط راه آهن مستقیم ایوو- تهران حجم مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.
مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز در این نشست اظهار داشت: کمتر تاجر ایرانی است که با چین کار کند و شهر ایوو را نشناسد. سال گذشته در نمایشگاه این شهر شرکت کردیم و اتاق مشترک پاویون ایران را برای معرفی و عرضه کالاهای ایرانی به عهده داشت.
حریری ادامه داد: شهر ایوو یک شهر صادراتی برای کالاهای چینی است ولی نگاه ما به این شهر یک نگاه بین المللی است که می توانیم کالاهای خود را به فروش برسانیم.
نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تاکید بر اهمیت راه اندازی خط راه آهن مستقیم چین – ایران گفت: امروز شاهد راه اندازی این خط هستیم. قطعا این خط راه آهن کمک بزرگی به ایده “یک کمربند یک راه” خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به عضویت اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در شورای بازرگانی جاده ابریشم، این اتاق دو وظیفه مهم هم به عنوان اتاق مشترک ایران و چین و هم به عنوان عضو شورای بازرگانی جاده ابریشم برای ارتقا و رونق کسب و کار این خط راه آهن مستقیم خواهد داشت.
حریری اظهارداشت: یک از بازار های خوب فرش ایران غرب و جنوب چین و همچنین چین مشتری عمده مواد معدنی، سنگ آهن و ذغال سنگ است که قابلیت حمل این مواد با قطارهای باربری این خط راه آهن بسیار خوب و به صرفه است.
فنگ مسئول راه آهن شهر ایوو نیز در این نشست با ارائه توضیحاتی در مورد احداث و راه اندازی این خط راه آهن گفت: در سال ۲۰۱۰ این خط راه آهن راه اندازی شد و به علت اهمیت بازار ایران قرار شد که به سمت ایران هم این خط کشیده شود.
فنگ ادامه داد: پس از ۵ سال تلاش فراوان و مستمر بالاخره تا مرز سرخس این خط رسیده است و همچنین از سمت دیگر به کشورهای اروپایی و اسپانیا رفته است. بعد از گذشت ۶ ماه در آگوست ۲۰۱۵ این خط به تهران آمد و یک بار دیگر هم در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶ این خط تست شد.
در ادامه این نشست، شیانگ تائو معاون شهردار شهر ایوو اظهار داشت: مقامات دو کشور با ایده یک کمربند یک راه قصد بازسازی و احیای جاده ابریشم را دارند که امیدوارم شهر ایوو هم بتواند برای رسیدن به این هدف کمک کند.
شیانگ تائو گفت: چشم انداز ما به این شهر بسیار نورانی، موفقیت آمیز و امیدوارکننده است.
وی ادامه داد: شهر ایوو در شرق چین واقع شده و ۲ میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد و یک شهربازرگانی و تجاری و یک شهر نمایشگاهی است و سالانه ۱۶۰ نمایشگاه در این شهر برپا می شود.
معاون شهردار شهر ایوو عنوان کرد: ایران پنجمین شریک تجاری این شهر است و تعداد بازرگانان فعال دراین شهر ۳۰ هزار نفر است و رتبه سوم را به خودش اختصاص داده است.
وی بیان کرد: سیاست رئیس جمهور چین این است که با راه اندازی خط راه آهن مستقیم چین – ایران همکاری های اقتصادی و مناسبات تجاری بین دو کشور توسعه یابد؛ افزود: سال گذشته این خط راه آهن افتتاح شده و این مسیر ریلی از مسیر دریایی راحت تر، کوتاه تر و ارزان تر است.
تائو در خصوص خط راه آهن ایوو – تهران خواستار رفع مشکلات و موانع گمرکی، لجستیک، انبارداری و دیگر موضوعات مرتبط با راه اندازی خط راه آهن بین دو کشور شد و بیان کرد راه اندازی این خط راه آهن برای گسترش همکاری های اقتصادی و صادرات و واردات بین دو کشور حائز اهمیت است و امیدواریم در ابتدای کار هرماه یک قطار و سپس هر هفته یک قطار بین مبداء و مقصد داشته باشیم.