جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گزارش نشست با هیات تجاری از استان چوانجو مورخ 96/2/24

نشست فعالین اقتصادی ایرانی با هیات تجاری به سرپرستی معاون کنفرانس مشورتی سیاسی چین از شهر چوانجو به منظور توسعه روابط و گسترش همکاریهای بین ایران و شهر چوانجو روز 24 اردیبهشت ماه 96 در محل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین برگزار شد.

ریاست اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین ابتدای سخنان خود به تاریخ هزار ساله روابط بین ایران و چین اشاره کرد و گفت از زمان قدیم این رابطه بین دو کشور برقرار بوده و بعد از آن نیز قرار به گسترش روابط بوده است.
وی در خصوص آمار مبادلات بین دو کشور در سالهای مختلف عنوان کرد: 35 سال پیش میزان مبادلات بین دو کشور 25 میلیون دلار بوده که در سال 2014 این رقم به50 میلیارد دلار و در سالهای 2016 و 2017 به دلیل تنزل قیمت نفت این میزان به 40میلیارد دلار رسید و امیدواریم سال 2017 شاهد افزایش مبادلات باشیم.
ایشان یکی از مشکلات موجود در رابطه با فعالین اقتصادی را روابط بانکی عنوان کرد و از مسئولان چینی در خصوص رفع مشکلات بانکی درخواست رسیدگی کرد. وی افزود بهتر است که تجار چینی در کنار خرید و فروش با فعالین اقتصادی ایرانی در فعالیت های سرمایه گذاری در ایران نیز حضور داشته باشند.
آقای لی جیپینگ، معاون کنفرانس مشورتی سیاسی چوانجو نیز از حضور در ایران و برگزاری این نشست ابراز خرسندی کرد و در ادامه سخنان آقای عسگراولادی به سابقه طولانی این دو کشور در ایجاد ارتباط با یکدیگر اشاره کرد. وی در ادامه تاریخچه کوتاهی از شهر چوانجو بیان کرد و گفت: شهر چوانجو در جنوب شرقی چین قرار گرفته و در قدیم راه ابریشم از این شهر و از طریق راه دریا به ایران مرتبط بوده و مبادلات تجاری برقرار میکرد. این شهر دارای بیش از 300 موسسه تجاری میباشد که به ایجاد رابطه متقابل با ایران علاقمندند.
لی جیپینگ در خصوص بیشتر شدن مبادلات تجاری و افزایش زمینه های همکاری بین ایران و شهر چوانجو ابراز امیدواری کرد و زمینه را برای یک ارتباط خوب و پایدار مناسب دانست.
در ادامه نشست فعالین اقتصادی به مذاکره رو در رو و تبادل اطلاعات پرداختند.