جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پکن:

Beijing

تهران:

Tehran

گزارش نشست تبیین دستورالعملهای تجاری سیاستهای ارزی مورخ 97/2/16

سالن جلسات طبقه اول ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مملو از جمعیت فعالان بخش خصوصی است که به امید یافتن روزنه‌ای برای حل مشکلات ارزی خود گرد هم آمده اند تا با دولتی از جمله بانک مرکزی دیدار و در دل کنند؛ حال آن‌ که با دیدن صندلی خالی مسئول بانک مرکزی امید آن‌ها رنگ می‌بازد.

سالن جلسات طبقه اول ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مملو از جمعیت فعالان بخش خصوصی است که به امید یافتن روزنه‌ای برای حل مشکلات ارزی خود گرد هم آمده اند تا با برخی مسئولان دولتی از جمله بانک مرکزی دیدار و در دل کنند؛ حال آن‌ که با دیدن صندلی خالی مسئول بانک مرکزی امید آن‌ها رنگ می‌بازد.
اسدالله عسگر اولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین خالی بودن جای مسئولان بانک مرکزی را نشانه فراری بودن آن‌ها از پاسخگویی به فعالان اقتصادی می‌داند و این عمل را مورد نکوهش قرار می‌دهد.
سالن 70 نفره اتاق ایران با جمعیتی دور از انتظار مواجه شده است و حدود 150 فعال اقتصادی گلایه‌مند از وضعیت ارزی کشور دور تا دور آن نشسته و ایستاده‌اند تا ببینند تکلیف چیست؟ اصلاً چه کسی باید تکلیفشان را مشخص کند؟ تاجرانی که با بغض از وضعیت شرکت و تجارتشان می‌گویند و با اوضاع ارزی بوی تعطیلی کسب‌وکار به مشامشان رسیده است، حالا دست به دامان اتاق ایران شده‌اند تا بلکه چاره‌جویی کند.
این نشست که به همت اتاق مشترک ایران و چین برگزار شده، آماده شنیدن گلایه‌ها و مشکلات تاجران حاضر در جلسه است تا آن را به صورت مکتوب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ارائه دهد؛ مشکلاتی که ابلاغیه ارزی جدید موجبات آن را فراهم آورده است.
مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اینکه معتقد به بی‌مهری بانک مرکزی نسبت به بخش خصوصی است، اتفاقات رخ داده را مشخصاً تقصیر بانک مرکزی ندانسته و معتقد است تصمیم در مراتب بالاتری اخذ شده و بانک چاره‌ای جز تبعیت از آن نداشته است.
در این نشست مسائل مربوط به صادرات،‌ واردات، خدمات فنی مهندسی، واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و مالیات مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.
از عمده مشکلات تاجران می‌توان به نابسامانی مربوط به سامانه نیما اشاره کرد. بسیاری از حاضران در نشست معتقدند هنوز سیستم عملکرد این سامانه تعریف نشده است.
موضوع دیگر ثبت سفارش‌هایی است که پیش از ابلاغیه ارزی صورت گرفته و حالا برای تسویه نهایی با مشکل تعیین نرخ مواجه شده است.
سخت‌گیری چین برای ارائه ویزا به تجار از دیگر مسائل مطرح شده بود که حریری در پاسخ به آن گفت:‌ افراد حتماً باید ویزای تجاری دریافت کنند و در صورت اخذ ویزای توریستی در صورت تردد چندباره به این کشور با مشکل مواجه خواهند شد.
«چینی‌ها خودشان هم با سیاست‌های ترامپ گیج شده‌اند، سردرگمی ما را اگر به آن اضافه کنیم شرایط خوبی تصویر نمی‌شود.» این را یکی از تاجران در صنعت لوازم خانگی می‌گوید که برای ثبت سفارش با مشکل مواجه شده است. رضا محمودی که یکی از واردکنندگان لوازم خانگی است در خصوص مشکل ارزی خود به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: ثبت سفارش‌های کالای ساخته شده در عرض چند هفته گذشته عملاً متوقف شده است. تصور واردکنندگان این است که عملاً فرایند واردات مختل شده است، حتی شرکت‌های واردکننده نمی‌دانند کالای خود را به چه نرخی بفروشند و اصلاً آیا فروش در شرایط فعلی به صرفه هست یا نه. از سوی دیگر شرکت‌های داخلی که از شرکت‌های معتبر خارجی خرید باز کرد‌ه‌اند و طی شش ماه گذشته کالا را با نرخی فروخته‌اند، در حال حاضر هیچ راه قانونی‌ای برای پرداخت ندارند که این‌گونه اعتبار آن‌ها زیر سؤال می‌رود.
در این نشست مقرر شد تا ظرف یک هفته آینده فعالان اقتصادی مشکلات خود را به صورت مکتوب به اتاق مشترک ایران و چین ارسال کنند تا جمع‌بندی نظرات به دولت ارائه شود.